نواختر جدید در هرکول

 نواختر جدید و درخشان کشف شده در هرکول با قدر 8 برای مدت کوتاهی با چشم غیرمسلح دیده شد. در حال حاضر به راحتی در یک دوربین دو چشمی قابل مشاهده است.

یک نواختر درخشان در قسمت شرقی هرکول نزدیک Epsilon (ε)  عقاب(پایین) در حال حاضر با دوربین دوچشمی قابل مشاهده است. نواختر در اینجا شنبه شب 12 ژوئن ساعت 11:30 شب به تصویر کشیده شده است. CDT (ژوئن 13.18 UT) با استفاده از لنز تله 150 میلی‌متری. شرق در پایین سمت راست است.

باب کینگ

 

سیجی یوادا از ژاپن یک نواختر درخشان و مشکوک را در هرکول کشف کرد. وی آن را به قدر 8.4 با دوربین Canon EOS 6D و لنز 200 میلی‌متری ثبت کرد ، سپس یافته خود را با یک تلسکوپ کوچک تأیید کرد. تصاویر گرفته شده دو شب زودتر چیزی درخشانتر از قدر 13.0 را در محل جسم نشان نداد.

اسم نواختر جدید، به طور موقت  TCP J18573095 + 1653396 تعیین شده است، درست در کنار مرز عقاب در نزدیکی ستاره‌های Zeta (ζ) و Eta (η)  عقاب قرار دارد.

استلاریوم با اضافات نویسنده

 

اندرو پیرس از استرالیای غربی نواختر مشکوک به قدر 6.4 کمی بیشتر از دو ساعت بعد در 12 ژوئن .642 UT تأیید کرد. اندکی پس از آن، چندین ناظر با انجمن ناظران ستاره متغیر آمریکا (AAVSO) ستاره را تا 6.0 ، حد سنتی اندازه چشم غیرمسلح تایید کردند. اوضاع واقعاً هیجان‌انگیز میشد. تقریباً در همان زمان، مشاهدات طیفی از یک تیم ستاره‌شناس در ایتالیا تایید کرد که این جسم واقعاً نواختر بوده است.

این منحنی نوری، براساس مشاهدات بصری و اندازه V از نواختر جدید، تغییر سریع روشنایی آن را فقط در عرض چند ساعت نشان می‌دهد. تاریخهای UT در محور پایین با مقیاس بزرگنمایی در سمت چپ نشان داده می‌شوند.

با مجوز از AAVSO

 

V1405 Cas هنوز هم یک جسم قابل رویت با دو چشمی به قدر 6.8 بود. این عکس در 11 ژوئن 2021، همراه با سحابی حباب (سمت چپ) و بخشی از خوشه باز M52 در زیر لبه قاب قرار دارد.

الیوت هرمان

نواختر اخیرا کشف شده   (V1405 Cas) در ذات‌الکرسی، که قبل از اینکه برای بار دوم محو شود ، به آرامی کم‌نور شد و سپس برای مدت کوتاهی در معرض دید با چشم غیرمسلح قرار گرفت، تا دوباره به اندازه کنونی خود برسد. همه اینها فقط در 90 روز به وقوع پیوست!

 

برای ردیابی رفتار نواختر هرکول، نمودارهایی در وب سایت AAVSO برای همه قابل دسترس است. به پایین صفحه به باکس Pick a Star بروید، نام ستاره را تایپ کنید (TCP J18573095 + 1653396 for Nova Herculis)، سپس گزینه‌ها را انتخاب کنید. در اینجا یک نمودار برای شروع کار آورده شده است. توجه داشته باشید که مقادیر مقایسه‌ای ستاره اعشار را حذف می‌کند. اگر در طول هفته‌ها و ماههای آینده ستاره را مطالعه کنید، می‌توانید هر مشاهده را برای ایجاد منحنی نور خود ترسیم کنید.

در این نمای هنری، یک کوتوله سفید (سمت چپ) در تعامل با ستاره همدم خود می‌باشد. این ماده قبل از چرخش به سمت پایین و در جایی که فشرده شده و در یک انفجار هسته‌ای مشتعل می‌شود، یک دیسک برافزایشی را در اطراف کوتوله تشکیل می‌دهد.

ESO / M. Kornmesser

 

نواختر در سیستم‌های دوتاییی نزدیک رخ می‌دهد که یک کوتوله سفید کوچک اما فوق‌العاده متراکم و یک ستاره غول‌پیکر خورشیدمانند یا قرمز در مورد مرکز ثقل متقابل خود می‌چرخند. گازی که از مارپیچ ستاره عادی مانند تخلیه وان به سطح کوتوله پائین آمده است. این گاز (در درجه اول هیدروژن) گرم و متراکم شده توسط جاذبه کوتوله، در یک انفجار عظیم، شبیه بمب هسته‌ای، ذوب می‌شود و انرژی را آزاد می‌کند. این انفجار با شلیک مواد به فضا با سرعت چند میلیون مایل در ساعت، باعث درخشش سیستم ستاره‌ای می‌شود.

 

تصور می‌شود که هر ساله حدود 30 تا 60 نواختر در کهکشان راه شیری اتفاق بوجود می‌آید، اگرچه در آن زمان تنها حدود 10 مورد جدید کشف می‌شود زیرا گرد و غبار بین ستاره‌ای اکثرا آنها را از چشم پنهان می‌کند. انفجار نواختر به ندرت کوتوله سفید میزبان را از بین می‌برد اما در عوض اتمسفر آن را با سرعت فوق‌العاده‌ای به فضا می‌راند. داده‌های طیفی نشان می‌دهد که مواد جدید نواختر در پوسته‌ای در حال انبساط و با سرعت چندین هزار کیلومتر در ثانیه به بیرون پرت می‌شوند.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

BRIGHT NOVA IN HERCULES ON A ROLLER COASTER RIDE

BY: BOB KING JUNE 13, 2021 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/bright-nova-hercules/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *