ویرجین گالاکتیک اولین پرواز فضایی هواپیمای فضایی اسپیس شیپ دو را از نیومکزیکو آغاز کرد!!

 

این اولین پرواز فضایی انسانی است که از این ایالت خارج شده است.

ویرجین گالاکتیک اولین پرواز فضایی انسان را از بندر خانگی خود در نیومکزیکو آغاز کرده است.

این شرکت (22 اردیبهشت) سومین پرواز آزمایشی خدمه خود را انجام داد و گامی دیگر در جهت آغاز عملیات تجاری برداشت.
اولین پروازهای فضایی یونیتی در دسامبر 2018 و فوریه 2019 اتفاق افتاد. هر دو مأموریت از بندر هوایی و فضایی موجاو در جنوب شرقی کالیفرنیا، در نزدیکی دفتر مرکزی شرکت تابعه ویرجین گالاکتیک، شرکت اسپیس استارت خوردند.

اما پرواز امروز از مرکز تجاری ویرجین گالاکتیک، Spaceport America در نیومکزیکو انجام شد. نمایندگان شرکت گفتند که این اولین پرواز فضایی انسانی بود که از این سرزمین خارج شد.

نمایی از هواپیمای فضایی ویرجین گالاکتیک یونیتیVSS در طی سومین پرواز فضایی خدمه‌ای خود ، که در 22 می 2021 انجام شد. (اعتبار تصویر: Virgin Galactic)

ریچارد برانسون، بنیانگذار ویرجین گروپ، برای دیدن این واقعه تاریخی آماده بود.

برانسون هنگام اشتراک ویدیویی از خود در حال تماشای پرتاب، در توییتر نوشت: “از حضور در خط پرواز برای تماشای اولین پرواز فضایی ویرجین گالاکتیک از باشکوهترین بندرفضایی آمریکا”.

یونیتی امروز با هواپیمای حامل خود، VMS Eve، از ساعت 10:35 صبح EDT (1435 به وقت گرینویچ ؛ 8:35 بامداد به وقت محلی در نیومکزیکو) بلند شد. حدود 50 دقیقه بعد، در ارتفاع 44000 پایی (13411 متری)، VMS Eve یونیتی را رها کرد، سپس موتور موشکی آن را شلیک کرد و خود را به فضای زیرمداری رساند.

نمایندگان ویرجین روز شنبه در بروزرسانی پس از پرواز نوشتند که این فضاپیما قبل از آغاز سفر بازگشت به زمین به 3 ماخ (سه برابر سرعت صوت) رسید و به حداکثر ارتفاع 55.45 مایل (89.2 کیلومتر) رسید. (جایی که فضا در واقع آغاز می‌شود جای بحث دارد. برخی افراد “خط کارمان” را در 62 مایلی یا 100 کیلومتری به عنوان مرز تشخیص می‌دهند. اما پرسنل ناسا و نیروی هوایی اگر حداقل 50 مایل را در نظر می‌گیرند یا 80 کیلومتری، بالاتر از زمین.)

خلبانان دیو مکی و سی.جی. استارکوو هواپیمای فضایی را برای فرود بر روی باند در ساعت 11:45 صبح EDT (1545 به وقت گرینویچ ؛ 10:45 بامداد به وقت محلی) پایین آوردند و پرواز زیرمداری را به پایان بردند. امروز هیچ فرد دیگری سوار بر یونیتی شش سرنشینی نبود، اگرچه این وسیله حمل و نقل علمی پرواز خود را به عنوان بخشی از برنامه فرصتهای پروازی ناسا انجام داد.

یونیتی قبلاً یکبار سعی کرده بود پرواز فضایی شماره سه را انجام دهد. این تلاش، در 12 دسامبر سال 2020، پس از آنکه موتور هواپیمای فضایی به درستی کار نکرد، پرواز نکرد . ویرجین گالاکتیک مشکل آن را در تداخل الکترومغناطیسی ردیابی کرد که باعث شروع مجدد کامپیوتر روی صفحه یونیتی در ابتدای توالی احتراق می‌شود.

یونیتی در آخرین مراحل کمپین آزمایشی خود است، اما هنوز آماده حمل مشتریان نیست. هواپیمای فضایی احتمالاً چندین پرواز آزمایشی دیگر نیز انجام خواهد داد. نمایندگان ویرجین گالاکتیک اخیراً گفتند، اگر شرایط خوب پیش برود، عملیات تجاری می‌تواند از اوایل سال 2022 آغاز شود.

این برنامه ویرجین گالاکتیک را پشت سر رقیب اصلی خود در تجارت گردشگری فضایی زیرمجموعه، بلو اوریجین جف بزوس قرار می‌دهد. بلو اوریجین یک صندلی برای اولین پرواز فضایی خدمه هواپیمای شش سرنشینی خود را برای 20 ژوئیه، حراج می‌کند. به راحتی می‌توان گفت که اولین مشتری نیو شپارد ثروتمند خواهد بود. قیمت حراج تا بعد از ظهر جمعه (21 می) تا 2.8 میلیون دلار بود.

مشخص نیست که بلو اوریجین به طور معمول برای صندلی نیو شپارد چقدر هزینه می‌گیرد که برخلاف اسپیس شیپ دو، برای پرواز مستقل طراحی شده است. بیش از 600 نفر سفر به اسپیس شیپ دو را با قیمت (اخیراً) 250 هزار دلار برای هر صندلی رزرو کرده‌اند.

در حالی که یونیتی اسپیس شیپ دو ویرجین گالاکتیک، اولین هواپیمای فضایی است که انسانها را از نیومکزیکو به فضا پرتاب می‌کند، اما در واقع اولین هواپیمایی نیست که در این ایالت فرود می‌آید. در سال 1982، شاتل فضایی ناسا کلمبیا برای خاتمه دادن به مأموریت STS-3 در بندرگاه فضایی وایت سندز فرود آمد و پس از یک پرواز آزمایشی هشت روزه، فضانوردان ناسا جک لوسما و گوردون فولرتون را به زمین بازگرداند، این سومین پرواز فضایی برای برنامه شاتل بود.

ترجمه سارا سیدحاتمی
منبع:
Virgin Galactic launches 1st SpaceShipTwo spaceflight from New Mexico
By Mike Wall
https://www.space.com/virgin-galactic-launches-1st-spaceshiptwo-spaceflight-new-mexico

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *