سطح شگفت‌انگیز مریخ را ​​در دیافراگم دوربین مریخ‌نورد استقامت ناسا تماشا کنید

مریخ‌نورد استقامت ناسا چشم‌اندازهای جدید و شگفت‌انگیزی از خانه جدید خود را در اختیار ما قرار می‌دهد.

تصویری از HazCam با وضوح بالا سایه مریخ‌نورد استقامت را در دهانه Jezero قرار گرفته نشان می دهد.

NASA / JPL-Caltech

 

پس از فرود شگفت‌انگیز در دهانه Jezero در مریخ، استقامت در حال بیدار شدن است و شروع به کشف خانه جدید خود می‌کند.

 

استیو جورچایک، سرپرست ناسا می‌گوید: “برای کسانی که تعجب می‌کنند شما چگونه روی مریخ فرود می‌آیید – یا چرا این کار بسیار دشوار است – یا وقتی که این کار را انجام دهید چقدر جالب است – “پشتکار تازه شروع به کار کرده است و در حال حاضر برخی از نمادین‌ترین تصاویر در تاریخ اکتشافات فضایی را فراهم کرده است.”

 

فرود دقیق برای استقامت در دهانه Jezero در تاریخ 18 فوریه در ساعت 3:44 بعد از ظهر رخ داد. EST (20:44 UT). این دومین فرود موفقیت‌آمیز ناسا بر روی مریخ در پی لمس کنجکاوی در سال 2012 است.

 

خبر فرود 11 دقیقه نوری از مریخ تا زمین را طی کرد و از طریق مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) و ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ (MAVEN) به شبکه فضایی دوردست ناسا منتقل شد:

 

https://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html

 

طی روزهای گذشته، مدارگرد ردیابی گاز آژانس فضایی اروپا و ادیسه مریخ ناسا نیز در گرفتن اطلاعات از استقامت به زمین بسیار ارزشمند بودند.

 

علاوه بر این پردازنده دوربین MRO نیز عمل فرود را ضبط کرد. (MRO تصویری مشابه از کنجکاوی درست قبل از فرود در سال 2012 برداشت.)

 

HiRISE استقامت را در زیر چتر نجات خود قرار می‌دهد و برای فرود حرکت می‌کند. (با دایره دایره مشخص شده است). NASA / JPL-Caltech / دانشگاه آریزونا

 

MRO همچنین منطقه فرود استقامت در دهانه Jezero را از مدار به تصویر کشید:

منطقه دهانه Jezero ، با سپر حرارتی، مرحله فرود، پوسته پشتی و مریخ نورد.

NASA / JPL-Caltech / دانشگاه آریزونا.

 

اما بهترین‌ها هنوز در راه هستند. آخر هفته گذشته، ناسا تصویری شگفت‌انگیز از استقامت را منتشر کرد که به صورت معلق از دوربینهای داخل مرحله فرود گرفته شده است که در ویدیویی که  ناسا امروز منتشر کرد (فیلم کامل از فرود) نشان داده شده است.

 

نماهای نشان داده شده در ویدئوی زیر از دوربینی است که از مرحله فرود سفینه فضایی به پایین فیلم می‌گیرد، دوربینی روی مریخ‌نورد که به مرحله فرود نگاه می‌کند، دوربینی در قسمت بالایی آئروشل است که به چتر نجات نگاه می‌کند و دوربینی پایین مریخ نورد که به سطح مریخ نگاه می‌کند.

 

صندلی ردیف اول شما برای فرود امن به مریخ اینجا است. ببینید که چگونه این کار را انجام دادیم.

 

#CountdownToMars pic.twitter.com/Avv13dSVmQ

— NASA’s Perseverance Mars Rover (@NASAPersevere) February 22, 2021

 

موقعیت‌های دوربین‌های فرود.

NASA / JPL-Caltech

 

در سطح مارس ایمن باشید

اولین عکس‌های استقامت، تصاویر سیاه و سفید با وضوح پایین و سیاه و سفید از دوربین‌های Hazard (Hazcams) در زیر مریخ‌نورد بود که سطح مزسخ را نشان می‌داد. (برای دیدن نمای کامل 360 درجه با انگشت خود  بر روی ویدیو بکشید یا دستگاه تلفن همراه خود را حرکت دهید).

تیم در JPL اکنون در حال آماده‌سازی عملیات به”زمان مریخی” هستند، یک روز فقط 37 دقیقه بیشتر از زمین است. در آخر هفته گذشته، مواد شیمیایی برای آزادسازی و استقرار دکل فعال شدند که مجهز به قابلیت بزرگنمایی Mastcam-Z، ابزار لیزری معروف به SuperCam و خوشه دیگری از NavCams است.

 

تصاویر خام نیز در دسترس هستند که در وب سایت استقامت موجود است:

https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/raw-images/

 

 در حال حاضر، چرخهای آلومینیومی استقامت را مشاهده می‌کنیم که آماده‌اند بر خاک مریخ حرکت کنند:

ثبت HazCam یکی از شش چرخ استقامت.

NASA/JPL

 

و “ویدیویی” که آخر هفته گذشته پخش شد و گویا شامل اولین صداها از مریخ است؟ این یک حقه بازی است استقامت شامل دو میکروفون است، اما در واقع اولین صداهای واقعی ضبط شده در مریخ را که امروز توسط تیم منتشر شده ضبط می‌کند. شاید، این فقط نشان دهد که مردم چقدر مضطرب بودند که ناسا آخر هفته چه هنگام به روزرسانی‌های استقامت را منتشر کند!

 

در مرحله بعدی، استقامت چندین آزمایش شارژ باتری را روی هلیکوپتر Ingenuity انجام می‌دهد که در حال حاضر در زیر مریخ‌نورد می‌باشد و چندین بار شارژ را به 30٪ می‌رساند. مریخ‌نورد از پلوتونیوم بهره می‌برد، اما نبوغ به محض اینکه بخواهد به انرژی خورشیدی متکی خواهد شد. تیم پیش‌بینی می‌کند که برای آماده سازی اولین پرواز، ظرف یک یا دو ماه Ingenuity را در سطح مریخ قرار دهد. پرواز اولیه Ingenuity اولین پرواز یک مأموریت هلی‌کوپتری به دنیای دیگر را نشان می‌دهد.

نبوغ در زیر مریخ‌نورد استقامت در اولین آزمون اعزام.

NASA / JPL-Caltech

 

استقامت اولین مأموریتی است که به صراحت به جواب این سوال می‌پردازد که آیا روزی زندگی در مریخ وجود داشته است یا خیر و دشت سیلاب باستانی در Jezero یک مکان ایده‌آل برای شروع جستجو است. منتظر باشید تا استقامت یا Perseverance بازوی رباتیک خود را خم کند و در هفته‌های آینده اولین آزمایش کوتاه خود را انجام دهد. اسقامت یا پشتکار در طول مأموریت اسمی یک ساله خود (یک سال مریخی: چرخه 668 یا 687 روز زمینی) نمونه‌های سنگ مریخ را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند.

 

اگر استقامت در طی دهه آینده زنده بماند (یک احتمال مشخص، با منبع انرژی هسته‌ای آن)، ممکن است فقط شاهد فرود بعدی در مریخ باشد: یک فضاپیمای بازگشتی نمونه که در نزدیکی زمین قرار می‌گیرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

WATCH NASA’S PERSEVERANCE LAND IN JEZERO CRATER ON MARS

BY: DAVID DICKINSON FEBRUARY 22, 2021 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/watch-nasas-perseverance-land-in-jezero-crater-on/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *