شمارش ستارگان در مربع بزرگ

با رصد مربع بزرگ پگاسوس، محدودیت دید و تاریکی آسمان خود را آزمایش کنید.

پگاسوس اواخر ماه نوامبر حدود ساعت 7 بعد از ظهر به سرسو می‌رسد، زمان ایده‌آل برای آزمایش قدرت بینایی شما فرا رسیده است. استلاریوم

 

مربع بزرگ پگاسوس یکی از مشهورترین صورتواره‌های شناخته شده در اواخر عصرهای پاییز منطقه‌ای بزرگ و به ظاهر خالی در آسمان را قاب می‌کند.

 

در نگاه اول، چشم‌انداز آسمان برای من بسیار ناخوشایند به نظر می‌رسید – فقط می‌توانستم دو یا سه ستاره را در مربع بزرگ تشخیص دهم. با گذشت زمان، چشمانم با تاریکی تنظیم شد.

مربع بزرگ خالی نیست! باب کینگ

 

من به راحتی دو ستاره درخشان اپسیلون و تائو پگاسوس (به ترتیب با قدر 4.4 و 4.6) را پیدا کردم. ناظران در مناطق حومه شهر با آلودگی نوری کم می‌توانند آنها  را به همراه پسی با قدر 4.6 و احتمالاً 56 پگاسوس با قدر 4.7 را رصد کنند.

 

با جستجوی بیشتر، خیلی زود فی پگاسوس (با قدر 5.1) و 71 و 75 پگاسوس (با قدرهای 5.3 و 5.5) را نیز رصد کردم. من سعی کردم قدرت بینایی خود را محک بزنم.

 

هدف بعدی من 87 پگاسوس (قدر 5.6) بود که در 2.7 درجه در شمال شرقی آلفای پگاسوسی با قدر 2 واقع شده است. برای پیدا کردن ستاره‌های ضعیف‌تر، من نوعی بازی “پر کردن جای خالی” را بازی کردم که در آن ستاره هدف از یک مثلث، خط یا شکل دیگر تشکیل شده بود که شامل ستاره‌های روشنتر نیز می‌شد. با استفاده از این ترفند، با دیدن HD218396 توانستم به حد اکثر رویت با چشم غیر مسلح  با قدر 6 برسم. آیا می‌توانم فراتر بروم؟

از این نقشه استفاده کنید تا دریابید که چقدر می‌توانید به اجرام عمق مربع بزرگ دسترسی پیدا کنید. تمام ستارگان تا قدر 6.3 به همراه مجموعه‌ای از ستاره‌ها با قدر 6.6 نشان داده شده‌اند. نام ستاره‌ها و قدرشان در سمت راست ذکر شده‌اند. قدرها بصری و با استفاده از فهرست Tycho هستند.

Stellarium با اضافات توسط نویسنده

 

من از دوربین دوچشمی استفاده کردم تا تأیید کنم که HD223755 (با قدر 6.1) و 60 پگاسوس (با قدر 6.2) در 2.1 درجه جنوب شرقی بتای پگاسوس را رصد کنم. من در این محدوده به دو ستاره ضعیف دیگر مشکوک بودم و با کمال میل می‌خواستم خی (χ) (با قدر 4.8) را در فهرست خود بگنجانم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Counting Stars in the Great Square

By: Bob King | November 27, 2019

Counting Stars in the Great Square

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *