6  دلیلی که باید به مطالعه سیارک‌ها و دنباله‌دارها بپردازیم! (قسمت اول)

اولا، سیارک‌ها می‌توانند به عنوان معدن ایفای نقش کنند و منابع اکتشافات فضایی آینده را فراهم کنند. دوما، برخی از سیارک‌ها یا دنباله‌دارها ممکن است خطراتی برای زمین باشند.

این ویدئو کلیپ از تصاویر فضاپیمای ماموریت ناسای EPOXI در طی پروازش به دنباله‌دار Hartley 2 در تاریخ 4 نوامبر 2010 گرفته شده است. تصویر از NASA / JPL-Caltech / UMD.

 سرمایه‌گذاری برای مطالعات اجرام کوچک سیارک‌ها و دنباله‌دارها – طی چند دهه گذشته افزایش یافته است، عمدتا به این دلیل که ستاره‌شناسان متوجه شدند که سنگ‌های فضایی گاهی اوقات ممکن است به زمین حمله‌ور شوند. در حال حاضر – به لطف بودجه کافی برای چند دهه – دانشمندان معتقدند که مسیرهای فضایی سیارک‌های اصلی را که به معنای واقعی کلمه جهان ما را در صورت برخورد با ما درهم می‌شکنند، بررسی می‌کنند. خوشبختانه، هیچ سیارک بزرگی در حال حاضر  شناخته نشده است که در حال برخورد با زمین باشد. اما سیارک‌های کوچک همواره ما از محدوده‌ای که قادر به ایجاد آسیب‌های محلی هستند عبور می‌کنند. بعضی از سیارک‌های گذری نزدیک تنها پس از نزدیک شدن به ما کشف می‌شوند. علاوه بر این، دانشمندان متوجه شده‌اند که سیارک‌ها می‌توانند به عنوان منابعی برای بشریت، به ویژه زمانی که ما در فضا به سر می‌بریم، ایفای نقش کنند. بنابراین ناسا برای مطالعه سیارک‌ها هنوز هم علاقه‌مند است و در تاریخ 7 نوامبر 2018 این شش دلیل را برایش منتشر کرد. توجه داشته باشید که ما این شش مورد را از مقاله اصلی ناسا استخراج کردیم (https://www.nasa.gov/feature/jpl/cosmic-detective-work-why-we-care-about-space-rocks).

 

تصویری از سرس، نخستین سیارکی که در سال 1801 کشف شده است. در سالهای اخیر، فضاپیمای داون، آن را دور زد و تصاویر نزدیک و خیره کننده‌ای از آن دریافت کرد. آنچه که در اینجا می‌بینید کلاهک Occator، که به عنوان نقاط روشن سرس مشهور است، ظاهرا رسوبات نمکی است. تصویر از NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA.

 

  1. سیارک‌ها می‌توانند به عنوان معدنی برای تامین منابع برای اکتشافات فضایی آینده ایفای نقش کنند.

دهها سال پیش، ناظران شروع به سخن گفتن از سیارک‌ها و دنباله‌دارها به عنوان مکان‌هایی برای یافتن منابع مورد نیاز انسان‌ها در فضا کردند. ناسا اشاره کرد:

در حال حاضر هیچ ایستگاه گازی در فضا وجود ندارد، اما دانشمندان و مهندسان در حال حاضر شروع به فکر کردن درباره اینکه چگونه سیارات می‌توانند روزی به ایستگاه سوختگیری برای فضاپیمای راهی به مقاصد دورتر تبدیل شوند. این دنیاهای کوچک نیز ممکن است به فضانوردان کمک کنند که منابع خود را بازسازی کنند. به عنوان مثال، سیارک بنو (هدف ماموریت OSIRIS-REX که در حال انجام است) احتمالا حاوی مواد معدنی دست‌یافتنی است که ممکن است روزی برای مسافران فضایی خسته برداشت شود.

 دانشمندان همچنین پیشنهاد می‌کنند که استخراج سیارک و برداشت مواد موجود در فضا می‌تواند برای کاوش بیشتر در فضا مورد استفاده قرار گیرد.

 

این منظره فوق‌العاده با وضوح از سیارک Bennu با استفاده از 8 عکس فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا در تاریخ 29 اکتبر 2018 از فاصله حدود 205 مایلی (330 کیلومتری) بدست آمد. تصویر از  ناسا / گودارد / دانشگاه آریزونا.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/reasons-to-study-asteroids

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *