تلسکوپ هابل عکسهای خیره‌کننده‌ای از آتش‌بازی سحابیهای سیاره‌ای گرفت!!

 

تصاویر جدید باورنکردنی از تلسکوپ فضایی هابل، ستاره‌های تقریبا مرده‌ای را نشان می‌دهد که با روش‌های عجیب اما خیره کننده، گازهای گرم را به اعماق فضا پرتاب می‌کنند.

 

دانشمندان پس از بررسی این تصاویر، اکنون گمان می كنند كه هر دو سحابی تماشایی، توسط هر جفت ستاره با هم ادغام می‌شوند. با این کار، ستاره‌ها امواج شوک انرژی را که قبلاً به بیرون درز کرده بود از طریق گاز و غبار اطراف ستاره‌ها باز می‌تابند. دانشمندان از طیف کاملی از سازه‌های هابل استفاده کردند.

 

جول كاستنر، متخصص تصویربرداری نجومی در موسسه فناوری روچستر در نیویورك و رهبر این تیم و نویسنده این مطالعه جدید، در بیانیه‌ای گفت: “وقتی من به آرشیو هابل نگاه كردم و فهمیدم كه كسی این سحابی‌ها را با دوربین وسیع میدان 3 هابل مشاهده نکرده بود ، من متعجب شدم.”

 

تلسکوپ فضایی هابل دو سحابی سیاره‌ای تماشایی را بررسی کرد، سحابی پروانه‌ای و دومی که شبیه یک جعبه جواهرات است. (اعتبار تصویر: NASA) ، ESA و (J. Kastner (RIT

 

البته هابل در طی 30 سال فعالیت خود، سحابی‌های زیادی را مطالعه کرده است. طبق گفته دانشمندان این تحقیق جدید، اکثر این تصاویر فقط به نور مرئی و مادون قرمز متکی بوده‌اند. تصاویر جدید نور تقریباً ماوراء بنفش را نیز به آنها اضافه می‌کنند و شامل طیف وسیعی از طول موج‌های نوری است که هابل می‌تواند مشاهده کند.

 

كاستنر گفت: “در حالی كه تصاویر حاصل را بارگیری می‌كردم، احساس می‌كردم كودكی در یك فروشگاه آب نبات فروشی هستم. “این مشاهدات جدید با طول موج هابل، جامع‌ترین نمای تاریخ هر دو سحابی تماشایی را ارائه می‌دهد.”

منظره تلسکوپ فضایی هابل از سحابی پروانه. (اعتبار تصویر: NASA ، ESA و J. Kastner RIT).

 

این سحابی‌ها به طور رسمی به عنوان NGC 6303 و NGC 7027 شناخته شده‌اند. اولین بار با نام سحابی پروانه نامگذاری شده است به این دلیل که به نظر می‌رسد دو بال بزرگ و ظریف از آن جوانه زده است. مورد دوم، جعبه جواهراتی با یک پوشش فلزی سخت را به محققان یادآوری می‌کند. هر دو سحابی نسبتاً جوان هستند و سحابی پروانه به طول خصوص مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

اما علیرغم مطالعات فراوان در مورد گذشته سحابی، دانشمندان جزئیات جدیدی را در مشاهدات جدید هابل مشاهده می‌کنند، به ویژه خط صورتی S شکلی که از سمت راست و بالا سمت چپ تصویر در حال حرکت است. این خط یک نوع خاص از آهن به نام آهن یونیزه شده را مشخص می‌کند که در ساختارهایی مانند این غیر معمول است.

برچسبها نشان می دهد که چگونه تصویر تلسکوپ فضایی هابل از سحابی پروانه با ترکیبات آن مطابقت دارد. (اعتبار تصویر: NASA ، ESA و J. Kastner (RIT))

 

بروس بالیک، اخترشناس در دانشگاه واشنگتن و همکار در تحقیقات جدید، در همین بیانیه گفت: “این انتشار آهن ردیابی حساس از برخورد انرژی‌زا بین بادهای کندتر و بادهای سریع ستاره‌ها می‌باشد.” “این امر معمولاً در بقایای ابرنواخترها و هسته‌های کهکشانی فعال و جتهای بیرون زده از ستارگان تازه متولد شده مشاهده می‌شود، اما در سحابی‌های سیارهای به ندرت دیده می‌شود.”

 

علاوه بر این، دانشمندان می‌گویند که طبیعت پیچ‌خورده و نامتقارن انتشار آهن حاکی از آن است که سحابی پروانه‌ای که 2500 تا 3800 سال نوری از زمین فاصله دارد، در محل دو ستاره ناهماهنگ قرار دارد.

 

منظره تلسکوپ فضایی هابل از سحابی معروف به NGC 7027. (اعتبار تصویر: NASA, ESA, and J. Kastner (RIT))

 

در همین حال، سحابی شبیه جعبه جواهرات نوع دیگری از فعالیت‌های خشونت آمیز را نشان می‌دهد. كاستنر گفت: “اخیراً چیزی در همانجا به وجود آمد و الگوی شبدر تازه‌ای را تولید كرد و گلوله‌های مواد در جهت‌های خاص به بیرون شلیك كردند.”

 

او و همکارانش بر این باورند که در اینجا که 3000 سال نوری از زمین فاصله دارد، یک ستاره عظیم غول سرخ به تازگی ستاره همدم خود را بلعیده است.

منظره گسترده تلسکوپ مبتنی بر زمین از سحابی پروانه. (اعتبار تصویر: NASA, ESA, Digitized Sky Survey 2)

 

به گفته دانشمندان، ادغام در قلب سحابی‌ها مسئول ظاهر چشمگیر آنها است.

 

بالیک گفت: “فرضیه ستاره‌های ادغام شده بهترین و ساده‌ترین توضیح برای ویژگی‌هایی است که در فعالترین و متقارن‌ترین سحابی‌های سیاره‌ای مشاهده می‌شود.” “این یک ایده متحد قدرتمند و تاکنون بدون رقیب است.”

 

این تحقیق در مقاله‌ای در تاریخ 15 ژوئن در مجله Galaxies منتشر شد.

 

ترجمه: ساراسیدحاتمی

منبع:

Behold! Hubble telescope catches stunning photos of planetary nebula fireworks

By Meghan Bartels 

https://www.space.com/hubble-telescope-stunning-planetary-nebulas-photos.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *