همه چیزی که شما باید در مورد بارش شهابی اسدی 2019 بدانید!!

 

در اینجا تمام جزئیات موردنیاز برای بارش شهابی اسدی 2019 را مطالعه می‌کنید که اوج بارش آن در صبح روز 18 نوامبر زیر نور ماه اتفاق می‌افتد.

اگر می‌خواهید بارش شهابی 2019 اسدی را تماشا کنید، فقط بدانید که بهترین ساعات برای تماشای این بارش بین نیمه شب و طلوع آفتاب می‌باشد. متأسفانه امسال ماه در اوج این بارش درخشان‌ترین شهابها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. با این حال، اگر خوب نگاه کنید، ممکن است برخی از آنها را مشاهده کنید!

این عکس، تصویر شهاب اسدی نیست بلکه متعلق به یک شهاب جباری است. اما – همانطور که در این عکس نشان داده شده است – شما می‌توانید گاهی اوقات در مهتاب یک شهاب را شکار کنید، البته با فرض اینکه شهاب به اندازه کافی روشن است. عکس در اواخر اکتبر 2016 توسط الیوت هرمان در توسان، آریزونا گرفته شده است.

بارش شگفت‌انگیز شهابی اسدی از حدود 6 تا 30 نوامبر هر ساله فعال است. اوج بارش در سال 2019 در شب 17 نوامبر (صبح 18 نوامبر) می باشد. این بارش در حالی رخ می‌دهد که جهان ما از مسیر مداری دنباله‌دار 55P / Tempel-Tuttle عبور می‌کند. مانند بسیاری از دنباله‌دارها، تمپل-تاتل مدار خود را با قطعات متفرقه پر می‌کند. هنگامی که این قطعات وارد جو زمین شده و تبخیر می‌شوند، ما شاهد بارش شهابی اسدی هستیم. در سال 2019، یک ماه در اوج بارش آسمان را روشن خواهد کرد. در یک آسمان تاریک، بدون وجود مهتاب، می‌توانید حداکثر 10 تا 15 شهاب در ساعت را در اوج بارش مشاهده کنید. در آسمان مهتابی سال 2019 ما نمی‌توانیم تعداد این شهابها را پیش‌بینی کنیم، اما برخی از شهاب‌های روشن‌تر باید در مهتاب قابل مشاهده باشند.

اگرچه این بارش به دلیل طوفان‌های دوره‌ای شناخته شده است، امسال طوفان اسدی پیش‌بینی نمی‌شود. برای یادگیری بیشتر خواندن این مقاله را ادامه دهید.

عکس دیگری از الیوت هرمان در توسان آریزونا. دو شهاب اسدی که 2 روز قبل از اوج بارش در سال 2018 به تصویر کشیده شده است. الیوت اظهار داشت: “بارش شهابی اسدی سبزترین شهاب‌هایی را دارد که من دیده‌ام.” و او شهابهای زیادی به این شکل را دیده است!

در سال 2019 چند شهاب اسدی را مشاهده خواهید کرد؟ جواب، همیشه بستگی به زمان، جا و وضوح و تاریکی آسمان جایی دارد که شما صرف تماشای بارش می‌کنید.

در سال 2019 ، مهم نیست که در کجای زمین هستید – و مهم نیست که چه زمانی بارش را تماشا کنید، صبح اوج بارش یا صبحگاهی که به اوج بارش منتهی می‌شود – بهترین ساعت برای تماشای بارش شهاب خواهد بود.

همچنین در سال 2019 ، هیچ راهی برای جلوگیری از مزاحمت نور ماه وجود ندارد. شما باید راهی برای کار در اطراف ماه پیدا کنید. مثلا در سایه یک سازه بزرگ (مانند یک انبار) یا در سایه کوه بارش را مشاهده کنید. فقط سعی کنید ماه را از افق دید خود دور نگه دارید. بگذارید چشمان شما برای مدت زمانی با تاریکی تنظیم شود (مثلاً 15 دقیقه تا نیم ساعت). فقط صبر کرده و تماشا کنید، زیاد انتظار نداشته باشید که آنچه را می‌خواهید، ببینید.

بارش شهابی اسدی، سال 1997 در فضا. تصویر از ناسا.

کجا باید بارش شهابی را تماشا کنید؟ ما گزارش‌های زیادی را از افرادی دریافت می‌کنیم بارش را از حیاط، خیابان و بخصوص بزرگراه‌ها در داخل و اطراف شهرها را مشاهده می‌کنند. اما بهترین مکان برای تماشای بارش شهابی همیشه خارج از محدوده شهر است. به اندازه کافی از شهر دور بشوید تا ستاره‌ها، همان ستارگان محو شده در چراغهای شهری، شروع به درخشش کنند.

اگر می‌خواهید مکانی برای تماشا پیدا کنید، می‌توانید از طریق لینک https://earthsky.org/stargazing اقدام کنید.

بارش شهابی اسدی از مشهورترین بارشهای شهابی است که هر ساله در فصل پاییز در شبهای 26 تا 28 آبان (17 یا 18 نوامبر) اتفاق می‌افتد، کانون این بارش صورت فلکی اسد می‌باشد و شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود. دنباله‌دار تمپل ـ تاتل با دوره تناوب ۳/۳۳ سال منشاء بارش شهابی اسدی است. شهابهای اسدی از سریعترین شهابها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.
برای پیدا کردن زمان طلوع و غروب ماه در آسمان جایی که شما قرار دارید، می‌توانید به لینک (https://www.sunrisesunset.com/predefined.asp) مراجعه کنید.

پارکهای شهری، ایالتی و ملی اغلب مکانهای عالی برای تماشای بارشهای شهابی هستند. نام ایالت یا شهر خود را با کلمات پارک شهری، پارک دولتی یا پارک ملی جستجو کنید. سپس حتماً در اوایل روز به پارک بروید و یک منطقه باز و گسترده با منظره خوبی از آسمان مشرف به تمام جهات را پیدا کنید.

هنگامی که شب فرا می‌رسد، احتمالاً بیتاب می‌شوید تا بارش شهابی را ببینید. اما به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای دیدن بارش، بعد از نیمه شب است. اگر می‌توانید صبح بخوابید. بعد از نیمه شب، به راحتی دراز بکشید و به بهترین شکل ممکن در تمام نقاط آسمان شروع به تماشای بارش کنید.
بعضی اوقات می‌توانید با دوستان به تماشای شهاب بپردازید، در سمتهای مختلف قرار بگیرید. وقتی شخصی یکی از شهابها را دید، می‌تواند بگوید که شهاب را دیده است! سپس همه می‌توانند به سرعت آن را تماشا کنند.

قلب‌الاسد، درخشانترین ستاره در صورت فلکی اسد، نقطه پایه علامت سوال است. اگر شما تمام شهابهای اسدی را به سمت عقب ردیابی کنید، به نظر می‌رسد که از این منطقه از آسمان پخش می‌شوند.

برای دیدن بارش شهابی اسدی باید به کدام جهت نگاه کنم؟ شهابها در بارشهای سالانه به نام نقطه‌ای در آسمان ما نامیده می‌شوند که به به نظر می‌رسد، از آنجا می‌آیند. این بارش به اسم صورت فلکی اسد یا شیر نامگذاری شده است، زیرا این شهابها از مجاورت ستاره‌هایی که نماینده یال شیر هستند به بیرون گسترش پیدا می‌کننند.

اگر مسیر شهابهای اسدی را به سمت عقب در گنبد آسمان ردیابی كنید، به نظر می‌رسد كه از نزدیك ستاره قلب‌الاسد در صورت فلکی اسد منتشر می‌شوند. نقطه ای از آسمان که از آنجا بارش صورت می‌گیرد، کانون بارش نامیده می‌شود. کانون بارش یک توهم بصری است. مثل ایستادن در مسیرهای راه‌آهن و دیدن فاصله بین خطوط مسیرهای همگرای ریل می‌باشد. کانون بارش به این دلیل بوجود می‌آید که شهابها – دقیقاً مانند مسیرهای ریلی – در مسیرهای موازی حرکت می‌کنند.

در سالهای اخیر، مردم این تصور اشتباه را به دست آورده‌اند که شما باید کانون بارش شهابی را بدانید تا بتوانید به تماشای بارش شهابی بپردازید. نیازی نیست زیرا شهابها معمولاً تا 30 درجه‌ای کانون بارششان قابل مشاهده نیستند. همه آنها از بیرون جهت کانون بارش منتشر می‌شوند.

بنابراین شهابهای اسدی – مانند تمام شهابهای بارشهای سالانه – در تمام نقاط آسمان ظاهر می‌شوند.

Old woodcuts depicting 1833 Leonid meteor storm.
در سال ۱۸۳۳ نیز مردم کشورهای مختلف شاهد طوفان شهابی اسدی بودند که نرخ ساعتی سرسویی در کم تر از یک شبانه روز از ۰ به ۵۰۰۰۰۰ رسید که در تاریخ بی‌نظیر است و برخی مردم می پنداشتند که جهان رو به پایان است.

آیا در سال 2019 طوفان شهابی اسدی خواهیم داشت؟ امیدواریم ولی نه! این امر بسیار ناامید کننده خواهد بود اگر طوفان بارش شهابی با یک ماه روشن در آسمان رخ دهد. با این وجود طوفان شهابی اسدی در سال 2019 پیش‌بینی نمی‌شود. اکثر اخترشناسان می‌گویند شما به بیش از 1000 شهاب در ساعت نیاز دارید تا بارش را طوفانی در نظر بگیرید. نرخ بارش از 10 تا 15 شهاب در ساعت است که در بیشتر سال‌ها برای بارش شهابی اسدی پیش بینی شده است (از جمله امسال اگر ماه در آسمان وجود نداشته باشد).

البته دیدن حتی یک شهاب روشن می‌تواند شب خاطره‌انگیزی برای شما رقم بزند.

بارش شهابی اسدی به دلیل ایجاد طوفان شهابی مشهور است. دنباله‌دار – تمپل-تاتل – مدارش را هر 33 سال یک بار به دور خورشید کامل می‌کند. هر بار که وارد منظومه شمسی درونی شده و به خورشید نزدیک می‌شود، مواد تازه‌ای را آزاد می‌کند. از قرن نوزدهم، رصدگران آسمان تقریباً هر 33 سال یکبار طوفان شهابی را تماشا می‌کردند، با شروع طوفان شهابی1833، گفتند که در هر ساعت بیش از 100000 شهاب دیده‌اند.

طوفان بزرگ بعدی اسدی حدود 33 سال بعد، در 1866 و 1867 مشاهده شد.

سپس طوفان شهاب سنگی برای سال 1899 پیش‌بینی شد، اما تحقق نیافت.

تا سال 1966 طوفان دیدنی بعدی اسدی، بار دیگر در قاره آمریکا، مشاهده نشد. در سال 1966، ناظران در جنوب غربی ایالات متحده گزارش دادند که 40 تا 50 شهاب در ثانیه دیده‌اند (یعنی 2400 تا 3000 شهاب در دقیقه!) (در مدت زمان 15 دقیقه در صبح روز 17 نوامبر 1966).

در سال 2001 طوفان بزرگ شهابی اسدی دیگری رخ داد. Spaceweather.com گزارش داد:

این طوفان از صبح روز یکشنبه 18 نوامبر آغاز شد، وقتی زمین در مسیر مواد دنباله‌دار تمپل-تاتل سال 1766 قرار گرفت. هزاران شهاب در ساعت در آمریکای شمالی و هاوایی دیده شد. سپس، روز دوشنبه صبح 19 نوامبر (به وقت محلی در آسیا)، این اتفاق دوباره رخ داد: زمین وارد موج دوم مواد باقی مانده دنباله‌دار شد. هزاران شهاب دیگر اسدی بر فراز کشورهای شرق آسیا و استرالیا دیده شدند.

جیمز یانگ این عکس را در اوج بارش شهابی 2015 به تصویر کشیده است. این بارش شهابی بر فراز جزایر سن خوان در شمال غربی اقیانوس آرام، بین سرزمین اصلی ایالات متحده و جزیره ونکوور، بریتیش کلمبیا گرفته شده است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع

All you need to know: 2019’s Leonid meteor shower

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *