اجرام بین ستاره‌ای مانند اوموآموا می‌تواند توسط پرش سیاره‌ای ایجاد شده باشند!!

اوموآموا ممکن است از قلب یک سیاره بیگانه امروزی تشکیل شده باشد.

  تصویر هنری از اوموآموا، اولین جرم میان‌ستاره‌ای که تاکنون در منظومه شمسی ما تأیید شده است. (تصویر: © K. Meech et al./ESO)

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اجسامی عجیب و غریب دوکی شکل مثل اوموآموا –  اولین شیء بین‌ستاره‌ای که تاکنون در سیستم منظومه شمسی ما تأیید شده است – به طور معمول بذر سیستم سیاره ای در حال تولد است.

 

محققان گفتند که چنین بازدیدکنندگانی احتمالا مانند داربست عمل می‌کنند، که اجازه می‌دهد جهان‌های بیگانه بسیار سریعتر از آنچه فرض می‌شد، شکل بگیرند.

 

“طی دهه‌ها، بررسی شده است که چگونه سیارات از ذرات میلیمتری به سیاره‌هایی به اندازه مشتری بزرگ می‌شوند. این روند رشد بسیار کند است، اما مشاهدات به ما می‌گوید که برخلاف این امر – برخی از سیارات در اطراف ستارگان بسیار جوان وجود دارند.” پفالزنر، در بیانیه‌ای گفت.

 

پفالزنر گفت: “وجود اشیاء 100 متری (330 پا) در این ذرات ممکن است روند شکل‌گیری سیاره را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.” “جذب ذرات و گاز اطراف دیسک، برخی از اشیاء بین ستاره‌ای سابق را می‌تواند به سیارات کامل تبدیل کند.”

 

اوموآموا برای اولین‌بار در ماه اکتبر 2017 در منظومه شمسی مورد توجه قرار گرفت. شکل عجیب و غریب این شیء نشان داد که از راه خیلی دوری آمده است و مشاهدات بعدی موجب افزایش فرضیات شد. اوموآموا  یک جسم بازتابنده و باریک است، شاید شش برابر طولانی‌تر از آنی است که نشان می‌دهد، و عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

 

ویژگی‌های جمعی بازدیدکننده بین‌ستاره‌ای برخی از گمانه‌زنی‌ها را مطرح می‌کنند که این شی می‌تواند یک فضاپیمای بیگانه باشد. با این حال، اکثر دانشمندان معتقدند که این یک سنگ مصنوعی از جنس سنگ و یخ است. ایده دیگری بیان می‌کند که این جسم احتمالا دنباله‌داری است که مدتها پیش بواسطه  یک برخورد گرانشی با یک سیاره مهاجر یا یک ستاره همسایه از سیستم محل تولدش خارج شده است.

 

این واقعیت که اخترشناسان متوجه شدند اوموآموا در کل نشان می‌دهد که چنین اشیایی فراوانی فوق‌العاده‌ای در سراسر کهکشان راه شیری ما دارند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها اغلب به سیستم‌های خورشیدی جدید تبدیل می‌شوند.

 

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اشیاء سنگی که به فضای بین‌ستاره‌ای منتقل می‌شوند، می‌توانند بذر سیاره‌ای را در سیستم‌های ستاره‌ای دیگر بوجود بیاورند.

(Image: © Professor Susanne Pfalzner, Jülich Supercomputing Centre, Germany)

 

در واقع، پفالزنر و همکارانش، میشل بانیستر، استروفیزیکدان دانشگاه ملین در بلالاست در ایرلند شمالی، محاسبه کردند که هر دیسک پیش سیاره‌ایی که در اطراف ستاره تازه متولد شده است، این روزها احتمالا شامل حداقل 10 میلیون اشیا ستاره‌ای است که حداقل به اندازه اوموآموا بزرگ هستند. (اندازه دقیق اوموآموا ناشناخته است. دانشمندان بر این باورند که اندازه آن کمتر از 2600 فوت یا 800 متر است که طولش طولانی شده است.)

 

“در چنین مقیاس‌های اولیه‌ای، فرایند رشد این سیاره‌های بذری در دیسک‌های پیش سیاره‌ای حاوی گاز و گرد و غبار اولیه احتمالا بطور قابل‌ملاحظه‌ای سریعتر می‌شود”.

 

بانیستر در همان بیانیه گفت: “عواقب این کشف ممکن است دور از انتظار باشد.” “در سراسر کهکشان، بقایای سیستم‌های سیاره‌ای گذشته به نسل بعدی سیستم‌های سیاره‌ای کمک می‌کند. هر نسل جدید ستارگان فراوانی اشیاء بین‌ستاره‌ای را در فضا افزایش می‌دهند.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Interstellar Objects Like ‘Oumuamua Might Jump-Start Planet Formation

By Mike Wall a day ago Science & Astronomy 

https://www.space.com/interstellar-objects-oumuamua-planet-growth.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *