بشر تنها موجودی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انقلاب صنعتی چنان سرنوشت کره زمین را تغییر داده است که در میلیون‌ها سال تاریخ زیست در این کره بی‌سابقه بوده است.

هم‌اکنون انرژی‌های تولیدشده توسط بشر و تبعات آن مانند گازهای گلخانه‌ای و زباله‌های مختلف حیات آیندگان را تهدید می‌کند.

گرچه در این راه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته اقدامات جدی عملی دارند اما اقدامات نمادین نیز لااقل برای توجه دادن عامه مردم به این مهم برگزار می‌شودکه یکی از این اقدامات ساعت زمین نام‌گرفته است.

ساکنان سیدنی در سال 2007 میلادی، اولین گام را برای ثبت «ساعت زمین» برداشتند؛ ساعت زمين نخستين بار توسط روزنامه «سيدني مورنينگ هرالد» و صندوق جهانی طبیعت World Wildlife Fund در سال ٢٠٠٧ پيشنهاد شد و به دنبال آن در روز 31 مارس سال 2007 میلادی، رأس ساعت 7 و نیم عصر به‌ وقت محلی، نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار نفر از ساكنين سيدني و بیش از 2 هزار موسسه و شرکت تجاری در حرکتی هماهنگ برای یک ساعت چراغ‌های غيرضروري ساختمان‌های خود را در سیدنی خاموش کردند. به دنبال اين اقدام سيدني یک سال بعد در شرایطی که فعالان محیط‌زیست به دنبال ترغیب ساکنان بقیه شهرهای استرالیا برای مشارکت در ساعت زمین بودند مسئولان شهر تورنتو در کانادا برای حضور در این حرکت اعلام آمادگی کردند و در فاصله‌ای اندک 371 شهر در 35 کشور جهان به این جنبش پیوستند و به ساعت هشت عصر منتقل شد اما سرانجام برنامه‌ریزان آن درروز 23 مارس سال 2008 توافق کردند که ساعت 20:30 تا 21:30 آخرین شنبه مارس هرسال به‌عنوان ساعت زمین تعیین شود.

هدف اصلي از برگزاري رويداد ساعت زمين جلب‌توجه مردم و مسئولين به شرايط زیست‌محیطی و تغييرات آب و هوايي سیاره‌مان زمين است. بدون شك هر يك از ما با صرفه‌جويي و مصرف بهينه انرژي می‌توانیم نقش مهمي در بهبود شرايط زیست‌محیطی زمين داشته باشيم.

چرا ساعت زمین؟

از بدو انقلاب صنعتی فعالیت‌های انسانی نقشی اساسی در گرمایش کره زمین داشته‌اند و هر سالی که می‌گذرد کره‌ی آبی گرم و گرم‌تر می‌شود. در نهایت به جایی خواهیم رسید که سطح آب اقیانوس‌ها بالاتر می‌آید و تحمل گرما و آلودگی جوی غیرممکن می‌شود.

طی اندازه‌گیری‌های درجه حرارت کره زمین توسط ناسا سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال تاریخ از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.

پیش‌ از این ۲۰۱۴ گرم‌ترین سال کره زمین بود که حالا سال ۲۰۱۵ با افزایش 0.13 درجه سلسیوسی توانسته رکورددارشود. عمده تغییرات به وجودآمده طی 35 سال اخیر رخ‌ داده است.

 

اهداف

جلوگیری از تغییرات اقلیمی،آب و هوایی

مصرف صحیح انرژی

حفاظت از حیات‌وحش و محیط‌زیست

 

ساعت زمین در ایران

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال 1390 و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد.در سال‌های بعد تعداد بیشتری از شهرها و سازه‌های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌ و سه‌ پل اصفهان و پل سفید اهواز نیز چراغ‌های خود را خاموش کردند.

امسال هم ساعت زمین در 28 مارس ساعت هشت و سی دقیقه برگزار خواهد شد، با خاموش کردن چراغهای اضافی گامی هرچند کوچک در این زمینه بردارید.

کاری از دوست عزیز سمانه ابوشهاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *