اروپا نام‌مریخ‌نورد خود را به افتخار روزالیند فرانکلین، فرانکلین نهاد!!

 

 

آژانس فضایی اروپا (ESA)، مریخ‌نوردی را در مارس 2021، عازم سیاره سرخ خواهد کرد که  به خاطر دانشمند انگلیسی Rosalind Franklin، فرانکلین نامگذاری شده است.

 

روزالیند السی فرانکلین ۲۵ ژوئیه ۱۹۲۰ – ۱۶ آوریل ۱۹۵۸ دانشمند بریتانیایی بود.

او فارغ‌التحصیل مدرسه دخترانه سنت پائول بود. او بعدها تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه کمبریج ادامه داد.

در سال ۱۹۵۱ او کارش در کینگز کالج لندن را آغاز کرد، جایی که در آن تا مرز تفرق اشعه ایکس در برخورد با مولکول DNA پیش رفت.

جیمز واتسون و فرانسیس کریک از یک نسخه قبل از چاپ تحقیقات فرانکلین استفاده کردند تا به چگونگی ساختار DNA برسند. آن دو مقاله معروف خود را در سال ۱۹۵۳، فقط با پانویس کوچکی در مورد اطلاعات بدست آمده توسط فرانکلین به چاپ رساندند.

روزالیند، سال ۱۹۵۸ در سن ۳۸ سالگی بر اثر سرطان جان سپرد. چهار سال بعد کریک، واتسون و ویلکینز به دریافت جایزه نوبل نائل آمدند.

بعدها تحقیقات مختلفی نقش بسزای وی را در کشف DNA و کنار گذاشته شدن ناحق نام او به اثبات رساند.

 

مریخ‌نورد در U.K. ساخته و طراحی شده است و برای جستجوی زندگی در اطراف سطح مریخ و حفاری در بالای 6.5 فوتی (2 متر) سطح سیاره به اکتشاف خواهد پرداخت. اگر در این ماموریت فرانکلین با موفقیت فرود بیاید – با جاذبه قوی و اتمسفر نازک مریخ آسان نخواهد بود – نخستین حضور اروپا در سطح سیاره سرخ است.

 

آلیس بون، مدیر بین المللی آژانس فضایی U.K. در بیانیه‌ای گفت: “Rosalind Franklin یکی از زنان با نفوذ علم است و فعالیتش در کشف ساختار DNA واقعا پیشگامانه است.” “این مناسب است که ربات با نام او برای یافتن بلوکهای زندگی در مریخ، همانطور که خود وی بر روی DNA انجام داده است، جستجو خواهد کرد.”

 

تصویر هنری از مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین که اروپا در نظر دارد در مارس 2021 در سطح مریخ قرار دهد.

اعتبار: ESA / ATG medialab

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://www.space.com/43259-exomars-rover-named-for-rosalind-franklin.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *