چه چیزی با تلسکوپ جدید خود می‌توانید مشاهده کنید!!

اگر شما فقط یک تلسکوپ جدید برای رصد دارید، می‌توانید از کشف اجرام شگفت انگیز عمق آسمان شب، لذت ببرید. اگر چه بسیاری از آنها ضعیف هستند و فقط کشف و تشخیص آنها چالش بزرگی است! ولی مطمئنا شما علاقه زیادی برای کشف این اجرام شگفت‌انگیز خواهید داشت!!

فاز اول ماه، که در یک تلسکوپ آماتور، تقریبا 40 بار بزرگنمایی شده است. فازهای ماه هر تغییر می‌کند و هر مرحله از آن ویژگی‌های جدیدی را نشان می‌دهد. این  عکس در 25 دسامبر 2017 گرفته شده است و از هفته آینده به بعد فاز، ماه بزرگتر دیده می‌شود. وقتی خط طلوع خورشید، به سمت چپ حرکت می‌کند، سطح ماه بیشتر دیده می‌شود.

وسایل خود را در داخل خانه تنظیم کنید، دستورالعمل‌ها را بخوانید و بدانید که چگونه کار می‌کندـ چطور حرکت می‌کند، چگونه چشمی را تغییر می‌دهید و…، بنابراین لازم نیست که تنظیمات خارج از منزل در تاریکی؛ سرما و شرایط سخت انجام دهید.

خارج کردن تلسکوپ در روز و آشنا شدن با نحوه کار در منظره‌ها دور ـ درخت‌ها، ساختمان‌ها ـ احساس خوبی برای آنچه که در واقع انجام خواهید داد به شما می‌دهد. به عنوان مثال، شما خواهید دید که با کمترین بزرگنمایی تلسکوپ، می‌توانید اهداف بیشتری را رصد کنید. کمترین بزرگنمایی همچنین ساده‌ترین راه برای یافتن آنچیزی است که شما در تلاش برای هدف قرار دادن  آن هستید. شما همیشه می‌خواهید با کمترین بزرگنمایی شروع کنید. بعد از اینکه هدف خود را پیدا کردید، آن را در مرکز دید قرار دهید و سپس می‌توانید با بزرگنمایی بالاتر آن را نگاه کنید.

همچنین اگر تلسکوپ دارای یك جوینده كوچك در طرفین باشد، ساده‌ترین راه برای یافتن اجرام، همین جوینده است. تلسكوپ اصلی را در یك زاویه كوچك با چیزی که قرار است ببینید قرار دهید و به سوی هدف هدایت کنید، و سپس از طریق جوینده آن را ببینید. با استفاده از پیچ تنظیم کننده می‌توانید یواش یواش جوینده را تنظیم کنید و آن را در وسط قرار دهید.

صبور باشید. زمان صرف شده را برای هر جستجوی هر جرم آسمانی که می‌خواهید پیدا کنید، واقعا دانید. بسیاری از کاربران تلسکوپ در ابتدا انتظار دارند که اجرام را به روشنایی و رنگ هابل در چشمی ببینند ـ در حالی که اکثر اجرام نجومی در چشم انسان بسیار کم‌نور هستند و دید در شب ما تقریبا همه چیز را به عنوان سایه خاکستری رنگ می‌بیند. بخش عمده‌ای از آنچه که جهان به ما ارائه می‌دهد، ظریف خیلی دور هستند! اما با بررسی طولانی و دقیق‌تر اجرام، شما به تدریج آنها را کشف خواهید کرد.

از طرف دیگر،  ماه و سیاره‌های روشن، هدف  آسانی برای پیدا کردن هستند! آنها اولین اهداف عالی برای ناظران تلسکوپی تازه‌وارد هستند. برای اینکه بدانید در آسمان دنبال چه چیزی می‌گردید می‌تواند مثلا از بخش آسمان این هفته سایت اسکای اند تلسکوپ؛ برای مشاهده درخشان‌ترین ستاره‌ها و سیارات آسمان استفاده کنید.

 

در اینجا چند پیشنهاد برای شروع کار برای شما داریم:

لذت تلسکوپ جدید: ماه

ماه یک شیء آسمانی است و نزدیکترین همسایه ما در فضا است – بزرگ، روشن، کاملا خشن و فقط کمی دورتر. یک تلسکوپ آماتور و یک نقشه ماه به خوبی می‌تواند شما را برای همیشه با این جرم آسمانی مشغول نگه دارد. فازهای ماه هدف خیلی خوبی برای رصد می‌باشند.

  

سیارات:

سیاره‌های درخشان منظومه شمسی هدف خوبی برای ماجراجویی در دل شب هستند، با رصد آنها می‌توانید بر مهارت رصدی خود بیفزایید.

سیاره مشتری، پادشاه سیارات می‌باشد و جالب‌ترین سوژه رصدی برای یک تلسکوپ کوچک است. مشتری که یک غول گازی بدون سطح جامد می‌باشد به حد کافی بزرگ و روشن  و دارای حلقه بوده و چهار قمر مشخص دارد که می‌توان تغییرات قرارگیری آنها را در شب‌های متفاوت دنبال کرد.

لکه بزرگ قرمز مشهور مشتری، که یک طوفان عظیم بزرگتر از زمین می‌باشد، ممکن است قابل تشخیص باشد. با اولین نگاه شما به مشتری، شما بلافاصله متوجه آرایه‌ای از قمرهای کوچک روشن در هر دو طرف آن، خواهید بود. این چهار قمر، قمرهای گالیله‌ای می‌باشند که به افتخار گالیله به اسم ایشان نامگذاری شده است که آنها را از ایتالیا در دهه 1609 کشف کرد. گاهی اوقات همه این چهار قمر در اطراف مشتری قابل مشاهده است: گاهی اوقات یکی از آنها در پشت مشتری قرار می‌گیرد یا در سایه‌اش پنهان می‌شود.

سیاره مریخ تقریبا روشن، به رنگ زرد و نارنجی می‌باشد. مریخ یک سیاره کوچک می‌باشد ولی در سال 2018 مریخ بعد از ماه ژوئیه و اوت، به نزدیکترین حالت خود بعد از 15 سال خواهد رسید.

 

ستارگان آشنای جبار در جنوب شرقی این شبها صعود می‌کنند. در این نمودار طریقه پیدا کردن سحابی جبار را نشان می‌دهد. در زیر سه ستاره که تشکیل کمربند جبار را داده‌اند می‌توانید سحابی جبار را در مابین سه ستاره شمشیر جبار پیدا کنید. فقط روشن‌ترین ستاره ها (بزرگترین نقطه‌ها) در این نمودار به آسانی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

 

فقط چند درجه جنوب کمربند جبار، یک خط کوچک ستارگان: شمشیر جبار را تداعی می‌کند. درون شمشیر جبار، سحابی جبار قار گرفته است که ابرهای درخشان گاز و گرد و غبار است . این سحابی در بسیاری از عکس‌ها صورتی رنگ است اما در تلسکوپ آن را به رنگ خاکستری کمرنگ می‌بیتیم. ستاره‌شناسان بعضی اوقات به این سحابی مسیه 42 (M42) می‌گویند. در حدود 1400 سال نوری دورتر قرار گرفته است،

شما می‌توانید کمربند جبار را به عنوان راهنما برای رصد اجرام دیگر استفاده کنید. از خط کمربند به سمت راست و بالا حرکت کنید، از ستاره نسبتا روشن الدبران فاصله بگیرید و به خوشه‌ای از ستارگان به نام پروین برسید.

خوشه پروین از میان دوچشمی یا تلسکوپ با کمترین بزرگنمایی آن، ده‌ها ستاره را نشان می‌دهد. محققان مشخص کرده‌اند که ستاره‌های خوشه پروین تنها حدود 70 تا 100 میلیون سال پیش درخشیدند. ستاره‌های این خوشه در مقایسه با منظومه شمسی و خورشید ما، 4.6 میلیارد سال سن دارند.

برای پیدا کردن چیزهای دیگر در آسمان شب، شما باید شروع به یادگیری صورت‌های فلکی در بالای سر خود کنید. آنها کلیدی هستند که باعث می‌شوند همه چیز با دقت و عمیق‌تر با دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ رصد شوند. همانطور که شما باید برای پیدا کردن قاره‌ها و کشورهای جهان نقشه داشته باشید برای رصد آسان باید از نقشه‌های آسمان شب که در آنها اجرام و صورت فلکی‌ها نشان داده شده‌اند، استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید یک اطلس ستاره‌ای (دقیق) (مجموعه‌ای از نقشه‌ها) استفاده کنید. این اطلس‌ها، راهنمای خوبی برای اجرام عمق آسمان می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید اجرام را به تفکیک صور فلکی به راحتی پیدا کنید.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/what-to-see-with-your-new-telescope-4/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *