ماه و ستارگان سلطنتی!!

این دو شب – 25 و 26 دسامبر 2018 – ممکن است ماه و قلب‌الاسد، ستاره سلطنتی را ببینید، که بالاتر از افق شرقی شما قرار گرفته‌اند. اگر اینطور نیست، شما همیشه می‌توانید قبل از طلوع بیدار شوید تا هلال ماه و قلب‌الاسد را بیشتر در آسمان ببینید.

 

می خواهید بدانید که ماه و قلب‌الاسد چه زمانی به آسمان محل سکونت شما می‌آیند؟ برای دیدن محدوده طلوع ماه می‌توانید به اینجا مراجعه کنید (https://www.sunrisesunset.com/predefined.asp). یک برنامه مانند استلاریوم می‌تواند به شما در پیدا کردن زمان طلوع قلب‌الاسد کمک کند.

  

قلب‌الاسد، درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی اسد می‌باشد.

ستارگان سلطنتی عبارتنداز:  دبران ، قلب‌الاسد ، قلب‌العقرب و فم‌الحوت.

 ایرانیان بر این باور بودن که آسمان به چهار منطقه تقسیم می‌شود و هر منطقه توسط یکی از چهار ستاره سلطنتی محافظت می‌شود. آنها معتقد بودند ستاره‌ها هر دو قدرت خوب و بد رو نگه میدارند و ایرانیان از آنها را برای راهنمایی در محاسبات علمی آسمان مانند چرخه تقویم قمری/خورشیدی و برای پیش‌بینی در مورد آینده استفاده می‌کردند.

قلب‌الاسد به عنوان یکی از مهمترین چهار ستاره سلطنتی باستانی ایران محسوب می‌شود.

 چهار تا پنج هزار سال پیش، ستاره‌های سلطنتی موقعیت تقریبی اعتدالها و انقلابها را در آسمان تعریف کردند. قلب‌الاسد به عنوان ستاره انقلاب تابستانی (فرشته جنوبی)، قلب‌العقرب به عنوان ستاره اعتدال پاییزی (نگهبان غرب)، فم‌الحوت به عنوان ستاره انقلاب زمستانی (نگهبان شمال) و الدبران به عنوان ستاره اعتدال بهاری (نگهبان شرق) شناخته می‌شد. قلب‌الاسد اغلب به عنوان مهمترین ستاره سلطنتی به تصویر کشیده شده است، احتمالا به این دلیل که ارتفاع و شکوه آفتاب انقلاب تابستانی را نشان می‌دهد. اگرچه ستاره‌های سلطنتی به عنوان نشانه‌های فصلی در مدت زمان طولانی تغییر می‌کنند، اما هنوز چهار قسمت از آسمان را نشانه می‌گیرند.

خطی خیالی که بین ستارگان اشاره‌گر آبگردان بزرگ و 2 ستاره بیرونی کاسه آبگردان بزرگ کشیده شده است – به سمت ستاره پلاریس نشانه می‌رود.

 

قلب‌الاسد درست با نقطه انقلاب تابستانی حدود 4300 سال پیش بود. در زمان ما، خورشید سالانه با قلب‌الاسد در حدود 23 اگوست یا نزدیک به دو ماه پس از انقلاب تابستانی یا یک ماه قبل از اعتدال پاییز، آن را همراهی می‌کند. قلب‌الاسد نقطه اعتدال پاییزی را در حدود 2100 سال آینده نشان خواهد داد.

 

صورت فلکی اسد، با ستاره قلب‌الاسد.

 سارا سیدحاتمی

 منبع:

Moon and Royal Star on December 25 and 26

By Bruce McClure in TONIGHT | December 25, 2018

https://earthsky.org/tonight/moon-and-royal-star-on-december-25-and-26

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *