آیا دانشمندان وجود ابرهای گرد و غبار Kordylewski را تأیید کرده‌اند؟

آیا دانشمندان ابر گرد و غبار مدار ماه ـ زمین را تأیید کرده اند؟

محققان می‌گویند که ابرهای گرد و غبار Kordylewski را تأیید کرده‌اند، که در مدارهای L4 و L5 در سیستم مدار زمین ـ ماه قرار دارند. به عبارت دیگر، ابرهای گرد و غبار تقریبا در مدار ماه قرار دارند. آنها در مدار و در پشت ماه حرکت می‌کنند.

آیا ابرهای Kordylewski تایید شده اند؟ آنها برای اولین بار در سال 1961، به وجود 2 خوشه گرد و غبار در مداری به اندازه فاصله ماه گزارش کردند. آنها خیلی ضعیف هستند دانشمندان اکنون آنها را شناسایی کرده‌اند؟

نمودار نشان دهنده نقاط لاگرانژی سیستم ماه زمین می‌باشد. اگر آنها وجود داشته باشند، ابرهای Kordylewski در مناطق L4 و L5 قرار دارند. تصویر از Wikimedia Commons.

انجمن سلطنتی نجوم (RAS) در این هفته (25 اکتبر 2018) گفت که اخترشناسان ممکن است اکنون وجود دو ابر گرد و غبار را تایید کنند، که در مدار زمین ـ ماه قرار دارند. آنها به عنوان ابرهای Kordylewski شناخته می‌شوند، که برای اولین بار توسط  Kazimierz Kordylewski، ستاره‌شناس لهستانی نامگذاری شده و در سال 1961 به نام وی شناخته شد. اگر آنها وجود داشته باشند، ابر گرد و غبار زمین به شدت ضعیف هستند، بنابراین وجود آنها بحث‌انگیز است. RAS به دو مقاله جدید در مورد ابرهای Kordylewski در مجله ماهانه انجمن نجوم سلطنتی اشاره دارد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تیم از اخترشناسان و فیزیکدانان مجارستانی ممکن است ابرها را فقط در جایی که Kordylewski گفته بودد در 250،000 مایلی (400،000 کیلومتر) از زمین تأیید کردند.

برای مقایسه، میانگین فاصله ماه از زمین 238،900 مایل (385،000 کیلومتر) است.

مفهوم هنری از ابر کوردیلوسکی در آسمان شب. روشنایی آن بسیار افزایش یافته است ما در حقیقت این ابر را نمی بینیم. تصویر از  G. Horvath / RAS.

اگر آنها وجود داشته باشند، ابرهای Kordylewski در دو نقطه خاص در سیستم ماه زمین قرار دارند. این نکات که به عنوان نقاط لاگرانژ یا لاگرانژی شناخته می‌شوند، نسبتا پایدار و گرانشی هستند. اشیاء، حتی گرد و غبار که در نزدیکی این نقاط قرار دارند، تمایل به حرکت به سمت زمین و یا به سمت ماه ندارند. آنها تمایل به ماندن دارند، در حال حرکت به جلو و پشت ماه در مدار هستند. RAS توضیح داد:

دو نقطه به اصطلاح لاگرانژی، L4 و L5، مثلثی برابر با زمین و ماه را تشکیل می‌دهند و در اطراف زمین حرکت می‌کنند، همانطور که ماه در امتداد مدار حرکت می‌کند.

L4 و L5 به طور کامل پایدار نیستند، زیرا آنها توسط کشش گرانشی خورشید مختل می‌شوند. با این وجود آنها فکر می‌کنند این نقاط مکان‌هایی هستند که گرد و غبار بین ذرات ممکن است حداقل به طور موقت در آنجا جمع آوری شود. Kordylewski دو خوشه گرد و غبار را در L5 در سال 1961 مشاهده کرد و گزارش‌های مختلفی پس از آن منتشر شده است.

در مقاله ای که پیش از این در سال 2018، تیم مجارستانی، به رهبری گابر هروات از دانشگاه Eötvös Loránd، ابرهای Kordylewski را مدلسازی کرد تا بتوانند چگونگی شکل گیری آنها و نحوه شناسایی آنها را ارزیابی کنند. محققان به ظاهرشان با استفاده از فیلترهای قطبی، شبیه به آنچه در برخی از انواع عینک‌های آفتابی وجود داشت، علاقمند بودند. RAS توضیح داد:

بسته به زاویه پراکندگی یا انعکاس، نور پراکنده یا منعکس شده همیشه بیشتر یا کمتر قطبی است.

پس از اینکه آنها تصمیم گرفتند چه چیزی را دنبال کنند، محققان برای یافتن ابرهای گرد و غبار تصمیم گرفتند. آنها در مرکز  Slíz-Balogh در مجارستان (Badacsonytördemic) سیستم فیلترینگ خطی را که به لنز دوربین و آشکارساز CCD وصل شده است، راه اندازی کردند.

سپس دانشمندان مکان مورد نظر ابر Kordylewski را در نقطه L5 را بررسی کردند.

تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد که نور قطبیده شده از گرد و غبار بازتاب می‌یابد و به خوبی در خارج از میدان دید لنز دوربین گسترش می یابد. RAS گفت:

الگوی مشاهده شده با پیش بینی هایی که توسط یک گروه از محققان در یک مقاله قبلی نوشته شده است با پیشینه های اولیه ابرهای Kordylewski شش دهه قبل مطابقت دارد.

گروه هروات توانستند خطای تصویرپرداری و دیگر اثرات را رد کنند، به این معنی که حضور ابر گرد و غبار تأیید شده است.

الگوی زاویه قطبی شدن آسمان در اطراف نقطه لگاریتم L5 سیستم ماه-زمین (تصویر  19 اوت 2017). موقعیت نقطه L5 با یک نقطه سفید نشان داده شده است. در این تصویر، منطقه مرکزی ابر گرد و خاک Kordylewski قابل مشاهده است (پیکسل‌های قرمز روشن). خطوط مستطیلی کشیده شده حاوی ماهواره هستند. تصویر از  J. Slíz-Balogh / RAS.

الگوی زاویه قطبش در اطراف نقطه L5 (نقطه سفید) سیستم ماه ـ زمین. پنج پنجره مستطیلی به زمینه‌های دید تلسکوپ پلاریمتریک تصویری مربوط می‌شود که با آن الگوهای قطبش ابر گرد و خاکی Krodylewski اندازه‌گیری می‌شوند. تصویر از  J. Slíz-Balogh / RAS.

Judit Slíz-Balogh- که با سایر دانشمندان در این زمینه مشارکت داشته و یکی از نویسندگان اصلی یکی از مقالات است – اظهار داشت:

ابرهای Kordylewski سرسخت‌ترین اجسامی هستند که می‌توانند پیدا شوند، و هرچند که آنها به اندازه ماه به زمین نزدیک هستند، به طور چشمگیری نادیده گرفته می‌شوند.

RAS گفت:

با توجه به ثبات آنها، L4 و L5 به عنوان سایت‌های بالقوه برای مدار فضاپیماها و به عنوان ایستگاه‌های انتقال برای مأموریت‌هایی که در جستجوی منظومه‌های خورشیدی گسترده‌تر هستند، دیده می‌شوند.

تحقیقات آینده در مورد L4 و L5 و ابرهای Kordylewski ادامه دارد تا دانشمندان بدانند که چقدر پایدار هستند و آیا گرد و غبار آنها تهدیدی برای تجهیزات و فضانوردان آینده می‌باشد یا نه؟!

Kazimierz Kordylewski وجود ابرهای گرد و غبار زمین را در سال 1961 پیشنهاد کرد و از آن زمان اخترشناسان در مورد آنها بحث کرده‌اند. آیا آنها اکنون تایید شده‌اند؟ این تصویر متعلق به وی در سال  1964 از Wikimedia Commons می‌باشد.

منبع: https://earthsky.org/earth/earths-dust-cloud-satellites-kordylewski

Did scientists confirm Earth’s dust cloud satellites?