رکورد شکسته شد: 4 سیاره بزرگ بیگانه در اطراف ستاره نوزاد


تصویری هنری از سیستم بسیار جوان CI تاو، که ظاهرا به چهار سیاره غول‌پیکر گازی متصل است.
اعتبار: آماندا اسمیت، موسسه نجوم

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چهار سیاره غول پیکر در اطراف یک ستاره بسیار جوان کشف شده است.

ستاره مورد نظر CI Tau است که حدود 500 سال نوری از زمین فاصله دارد. CI Tau فقط 2 میلیون ساله است و هنوز هم توسط  گرد و غبار و گازی که به عنوان یک دیسک پیش از سیاره شناخته می شود، احاطه شده است.

این ستاره قبلا به عنوان میزبان یک سیاره شناخته شده بود، یک جهان حدود 10 برابر عظیمتر از مشتری است که در هر 9 روز زمینی، یکبار به دور CI Tau می‌چرخد. این سیاره، به نام CI Tau b، اولین “مشتری داغ” بود که در اطراف چنین ستاره جوانی کشف شد. [گالری: عجیب ترین سیارات بیگانه] (https://www.space.com/159-strangest-alien-planets.html)

در تحقیق جدید، یک تیم از محققان CI Tau و دیسک آن را با یک آرایه بزرگ آتاکاما (ALMA)، شبکه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی در شیلی، مشاهده کرد. اخترشناسان گزارش دادند که ALMA سه سیاره اضافی در دیسک، در فاصله 13، 39 و 100 واحد نجومی (AU) از ستاره را مشاهده کرد. (یک AU فاصله زمین و خورشید است – حدود 93 میلیون مایل یا 150 میلیون کیلومتر).

بنابراین به نظر می رسد که CI Tau b سه خواهر و برادر دارد. و این دنیای جدید نیز بزرگ است: کار تیمی نشان می‌دهد که درونی ترین این سه سیاره که به جرمش بیشتر از مشتری بوده، در حالی كه دوتای  بیرونی اندازه زحل هستند.

اعضای تیم تحقیق گفتند که ستاره‌شناسان قبلا 4 سیاره غول پیکر را در اطراف این ستاره ی جوان ندیده بودند. محققان افزودند که محدوده مدار – سیاره دورتر از 1000 متری دورتر از CI Tau از جهان بیرونی است.

در واقع، مشخص نیست که چگونه دو سیاره دورافتاده قادر به شکل گرفتن بودند.

کیتی کلارک، نویسنده اصلی این مقاله میگوید:” سیارات هم‌جرم زحل ابتدا باید یک هسته جامد را جمع‌آوری کنند و سپس در یک لایه گاز قرار بگیرند، اما این فرآیندها در فاصله‌های زیادی از ستاره بسیار کند هستند. موسسه نجوم در دانشگاه کمبریج انگلستان، در بیانیه‌ای گفت. “بیشتر مدل‌ها برای ایجاد سیارات این جرمی در این فاصله تلاش خواهند کرد.”

این مقاله جدید در ماهنامه “Astrophysical Journal Letters” منتشر شده است.

منبع: https://www.space.com/42147-alien-solar-system-four-huge-exoplanets.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *