ما یک سایت فرود بر روی سیارک Ryugu داریم!!

همانطور که می‌دانید فرودگر Hayabusa2 سیارک Ryugu  را در 3 اکتبر لمس خواهد کرد. اکنون سایت فرود انتخاب شده است! فرودگر در این ماموریت ژاپنی نمونه‌هایی از سیارک را جمع‌آوری می‌کند و آنها را به زمین می فرستد.

سیارک ۱۶۲۱۷۳ ریوگو (162173 Ryugu) (شماره موقت 1999JU3) یک سیارک آپولو است. برابر برنامه‌ریزیِ انجام شده قرار است که کاوشگر فضایی ژاپنی هایابوسا ۲ از این سیارک نمونه‌برداری کرده و نمونه را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ به زمین برمی‌گرداند. این سیارک از نوع نادر طیفی Cg، یعنی داشتن کیفیت هر دو نوع سیارک نوعو سیارک نوعاست.

علاوه بر آن، این فضاپیما با خود ناوگان کوچکی از فرودگرها را برای تحقیقات سطح حمل می‌کند. این ناوگان شامل کاوشگرهایMinerva II برای پرش نرم در سطح 900 متری سیارک و فرودگر MASCOT است.

اما جالبترین ابزار این ماموریت، ابزار Small Carry-on Impactor است که اساسا یک کلاهک بازوکای فضایی محسوب می‌شود. این ابزار شامل یک ماده منفجره به شکل مخروط با دو کیلوگرم پوشش از جنس مس است. زمانی که این ابزار به سطح شلیک می‌شود،‌ ماده منفجره آن منهدم شده و مس به حالت مذاب تبدیل می‌شود که دهانه‌ای در سیارک ایجاد کرده و مواد دفن شده‌ای را که برای میلیاردها سال از نور خورشید و تابشهای مضر پنهان مانده بودند، به نمایش می‌گذارد.

 

سایت فرود MA-9 در Ryugu برای MASCOT، که در 3 اکتبر 2018 فرود خواهد آمد. تصویر AXA / DLR.

 

از زمانی که فضاپیمای ژاپنی Hayabusa2 در تاریخ 27 ژوئن 2018 به سیارک Ryugu رسید، کنترل‌کننده‌های مأموریت مشغول جستجو برای یک سایت فرود مناسب بودند. این فرودگر که  دستگاه پویشگر متحرک سطح سیارک  نام گرفته است، در 3 اکتبر 2018 سطح این سیارک را لمس خواهد کرد. این امر به وضوح یکی از مهمترین بخش‌های مأموریت بازگشت نمونه است. این سایت فرود پس از مشورت با 100 شریک بین‌المللی و ملی مرکز آلمانی هوا و فضا (DLR) در تاریخ 23 اوت 2018 تعیین و اعلام شده است. عملیات DLR با مشارکت آژانس فضایی CNES CNES (Centre National d’Etudes Spatiales) در نقطه‌ای به نام MA-9 در نیمکره جنوبی سیارک 3117 فوتی (950 متر) فرود خواهد آمد.MA-9  بهترین کاندید از نظر علمی و دسترس‌پذیری شناخته شده است. همانطور که توسط مدیر پروژه مسکات Tra-Mi Ho از موسسه سیستم‌های فضایی DLR توضیح داده شده است:

 از دیدگاه ما، سایت فرود انتخاب شده به این معنی است که مهندسان می‌توانند MASCOT را به سطح سیارک در ایمن‌ترین حالت ممکن هدایت کنند، در حالی که دانشمندان می‌توانند از ابزارهای مختلف خود به بهترین نحو استفاده کنند. برای عملیات فرود، سایت فرود انتخاب شده از همان ابتدا، در میان علاقه‌مندی‌ها بود.

 

یک نمای بزرگتر از سطح Ryugu . MASCOT در MA-9 فرود خواهد آمد، در حالی که Hayabusa2 خود به سطح L07 نزدیک می‌شود (L08 و M04 سایت‌های پشتیبان هستند). مهاجمان MINERVA در محل L6 فرود خواهند آمد. تصویر از DLR

 محل فرود نهایی از  بین 10 نامزد احتمالی انتخاب شد و در حدود 315 درجه شرقی و 30 درجه جنوبی قرار دارد. درجه حرارت در محدوده زمانی معینی از 117 درجه فارنهایت (47 درجه سانتیگراد) در طول روز به 81 – درجه فارنهایت (63 -درجه سانتیگراد) در شب می‌رسد. تخته سنگهای بزرگ تا ارتفاع 98 فوت (30 متر) در نزدیکی محل فرود قرار دارند، اما آنها نیزدیک سایت فرود نیستند. این سایت همچنین در فاصله دورتری از جایی است که Hayabusa2 خود به سطح می‌رسد تا نمونه‌ها را برای بازگشت به زمین بگیرد.

ابزار MASCOT شامل میکروسکوپ میکرواومگای مادون قرمز، مغناطیس سنج MAG، دوربین MasCam  و رادیومتر MARA می‌باشد.

 

Ryugu توسط Hayabusa2 در تاریخ 26 ژوئن 2018 دیده شود. تصویر از JAXA / دانشگاه توکیو / دانشگاه کوچی / دانشگاه ریچیو / دانشگاه ناگویا / موسسه فناوری چیبا / دانشگاه میجی / دانشگاه آیزو / AIST.

 

در حالی که Hayabusa2 خود  به مطالعه سیارک از مدار ادامه خواهد داد، و MASCOT زمین در نیمکره جنوبی، سه سطح‌نورد کوچک دیگر نیز در نیمکره شمالی فرود می‌آیند. آنها تحت نامهای  Minerva-II-1a، Minerva-II-1b و Minerva-II-2 شناخته می‌شوند که مواد سطح سیارک را بررسی و نمونه‌برداری می‌کنند.

 

فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا همچنین اولین تصاویر خود را از سیارک Bennu ارسال کرده است که در 3 دسامبر 2018 به آن می‌رسد. تصویر از طریق ناسا / گودارد / دانشگاه آریزونا.

 

Hayabusa2 ریوگو را در دسامبر 2019 ترک خواهد کرد، نمونه‌های با ارزش خود را برای تجزیه و تحلیل و مطالعه در دسامبر 2020 به زمین بازمی‌گرداند. این نمونه‌ها دانشمندان را در درک نحوه ایجاد سیارک‌ها در منظومه شمسی کمک خواهد کرد.

 Hayabusa2 همچنین تنها ماموریت نمونه‌برداری از سیارک نیست – در حال حاضر NASA’s Origins، Interpretation Spectral، Identification Resource، Security، Regolith Explorer (OSIRIS-REx)  در حال بررسی نهایی سیارک Bennu است، چرا که در ماه دسامبر وارد این سیارک می‌شود. نمونه‌های گرفته شده توسط OSIRIS-REx در سپتامبر 2023 به زمین باز می‌گردند. OSIRIS-REx اولین عکس های دور از Bennu را در 17 اوت 2018 به نمایش گذاشت.

 

منبع:

We’ve got a landing site on asteroid Ryugu

By Paul Scott Anderson in SPACE | August 27, 2018

http://earthsky.org/space/hayabusa2-landing-site-chosen-for-mascot-lander-on-asteroid-ryugu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *