لوسی در حین پرواز از کنار سیارک دینکینش کمی غافلگیر شد!!

 

 

بله، من شنیدم که شما سیارکها را دوست دارید، بنابراین یک سیارک دیگر برای شما آوردم.

 

اولین نگاه به دینکینش و قمر آن. این تصویر قمر سیارک را هنگام بیرون آمدن از پشت سیارک دینکینش نشان می‌دهد که توسط تصویربردار شناسایی دوربرد لوسی (L’LORRI) گرفته شده است، یکی از دقیق ترین تصاویر بازگردانده شده توسط فضاپیمای لوسی ناسا در طول پروازش از سیارک دوتایی..

ناسا / گودارد / SwRI / جانز هاپکینز APL / NOIRLab

 

دیروز، ماموریت لوسی از کنار سیارک کوچک 152830 دینکیش گذشت و متوجه شد که در واقع یک سیارک دوتایی است. این پرواز فرصتی برای آزمایش قابلیت ردیابی مستقل فضاپیما بود، فناوری که برای برنامه‌های آینده لوسی برای اکتشاف هفت سامانه سیارکی تروجان حیاتی خواهد بود که همگی در مدار مشتری مشترک هستند. این واقعیت که مشخص شد هدف آزمایشی  در حقیقت دو هدف بود، چالشی غیرمنتظره برای ناوبری لوسی بود، اما از آن عبور کرد.

 

قبل از پرواز، دانشمندان از داده‌های آرشیوی مأموریت کاوشگر مادون قرمز میدان وسیع (WISE) استفاده کردند تا قطر دینکینش را بین 550 تا 870 متر (1800 تا 2900 فوت) تخمین بزنند که محتمل‌ترین اندازه آن 760 متر است. این برآورد دقیق بود. دانشمندان لوسی تخمین اولیه 790 متر را برای قطر اولیه در استوا گزارش می‌دهند. (قطر قطب به قطب آن تا حدودی کوتاهتر خواهد بود.) قطر همدم حدود 220 متر است. تخمین عالی اعتماد به سایر قطرهای سیارک را تقویت می‌کند که توسط WISE اندازه گیری شده است.

 

اگرچه کوچکترین سیارکی نیست که تاکنون توسط یک فضاپیما دیده شده است، دینکینش و همراهش کوچکترین سیارکهای کمربند اصلی هستند که تا کنون از نزدیک دیده شده‌اند. آنها به وضوح شبیه سیارکهای نزدیک به زمین 101955 Bennu و 162173 Ryugu هستند که اخیراً از آنها بازدید شده است، با تخته‌سنگ هایی که روی سطح آنها قرار گرفته اند، فرورفتگی‌های نرم دهانه ها، و خطوط میانی برآمده. بنابراین جفت دینکینش نیز احتمالاً توده‌های قلوه سنگ، توده‌ای از سنگ‌ها و غبار هستند که توسط گرانش به هم چسبیده‌اند.

 

دوتایی‌ها در کمربند سیارکها و همچنین کمربند کویپر بسیار رایج هستند. با این حال، به احتمال زیاد آنها از ابتدا دوتایی نبوده‌اند. مجموعه‌ای از پدیده‌هایی که به آنها اثر YORP گفته می‌شود می‌توانند باعث شوند که سیارک‌ها سریع‌تر و سریع‌تر بچرخند تا زمانی که شروع به از دست دادن جرم از ناحیه کمر کنند. مواد جدا شده در ابتدا حلقه‌ای را تشکیل می‌دهند، اما در نهایت به یک جسم همراه تبدیل می‌شوند. مواد جدا ‌شده بیشتر تکانه زاویه‌ای بدنه‌ای که قبلاً سریع می‌چرخید را با خود می‌برد و سرعت چرخش آن را کاهش می‌دهد. حالت نهایی باینری، قفل چرخشی دوطرفه متقابل است، به طوری که آنها چهره‌های مشابه را برای همیشه به سمت یکدیگر نشان می دهند.

 

لوسی اکنون دینکینش را پشت سر گذاشته است، اما همچنان در حال بازگرداندن اطلاعات به زمین است. گذر بعدی برنامه‌ریزی شده آن با یک سیارک کمربند اصلی دیگر به نام 52246 Donaldjohanson در 20 آوریل 2025 خواهد بود.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

LUCY MISSION FLIES BY ASTEROID DINKINESH, FINDS A LITTLE SURPRISE

BY: EMILY LAKDAWALLA NOVEMBER 3, 2023

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/lucy-mission-flies-by-asteroid-dinkinesh-finds-a-little-surprise/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *