ناسا از اولین تصاویر نمونه تاریخی سیارک رونمایی می‌کند!!

 

 

ماموریت اوزیریس ـ رکس در سال 2020 سنگ و غبار سیارک بننو را جمع‌آوری کرد و یک کپسول حاوی محموله گرانبها کمی بیش از دو هفته پیش با موفقیت به زمین برگشت و در صحرای یوتا فرود آمد.

 

ناسا قرار است روز چهارشنبه اولین تصاویر از بزرگترین نمونه سیارکی که تا به حال در فضا جمع‌آوری شده است را فاش کند، چیزی که دانشمندان امیدوارند سرنخ‌هایی در مورد اولین روزهای منظومه شمسی ما و شاید منشا خود حیات به دست دهد.

 

ماموریت اوزیریس ـ رکس در سال 2020 سنگ و غبار سیارک بننو را جمع آوری کرد و یک کپسول حاوی محموله گرانبها کمی بیش از دو هفته پیش با موفقیت به زمین برگشت و در صحرای یوتا فرود آمد.

 

اکنون به دقت در یک اتاق تمیز تخصصی در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

 

آژانس فضایی یک کنفرانس خبری زنده را در ساعت 11:00 صبح به وقت شرقی (1500 GMT) برای به اشتراک گذاشتن عکسها و تجزیه و تحلیل علمی اولیه برگزار خواهد کرد.

 

اوزیریس ـ رکس اولین مأموریتی نبود که با یک سیارک ملاقات کرد و نمونه‌هایی را برای مطالعه بازگرداند – ژاپن دو بار در این شاهکار موفق شد و در سال‌های 2010 و 2020 تکه‌هایی از سنگریزه‌های فضایی را بازگرداند.

 

اما مقدار قابل توجهی از مواد – 250 گرم (نیم پوند) – در مقابل 5.4 گرم بازگردانده شده توسط هایابوسا2 ژاپن – یک تفاوت اساسی است.

 

ناسا نمونه برداری از بننو را انتخاب کرد زیرا اعتقاد بر این است که این ماده غنی از ترکیبات آلی است.

 

دانشمندان فکر می‌کنند سیارک‌های مشابه می‌توانستند بلوک‌های ساختمانی آلی را همراه با آب از طریق برخورد بیلیونها سال پیش به زمین تحویل دهند.

 

تصور می‌شود که بننو از تکه‌های یک سیارک بزرگ‌تر در کمربند سیارک‌ها، در پی یک برخورد عظیم بین یک تا دو بیلیون سال پیش، تشکیل شده است.

 

مدار بننو که مدار سیاره ما را قطع می‌کند، همچنین سفر رفت و برگشت را آسانتر از رفتن به کمربند سیارکی کرد که بین مریخ و مشتری قرار دارد.

 

در اکتبر 2020، زمانی که کاوشگر  اوزیریس ـ رکس  گاز نیتروژن را به سمت بننو شلیک کرد تا نمونه‌اش را جمع‌آوری کند، دریچه‌ای که قرار بود آن را ببندد با تکه‌ای سنگ باز شد و اجازه داد برخی از مواد ریز از کلکتور خارج شود بدون اینکه کاملاً فرو بریزد.

 

کریستوفر اسنید، معاون سرپرست اوزیریس ـ رکس، سرپرست تیم تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: «بهترین «مشکل» این است که مواد بسیار زیادی وجود دارد، بیش از آنچه انتظار داشتیم جمع‌آوری آن طول بکشد.

 

واقعا دیدنی است که این همه مواد در آنجا وجود داشته باشد.

 

تصور می‌شود که بننو از تکه‌های یک سیارک بزرگ‌تر در کمربند سیارک‌ها، در پی یک برخورد عظیم بین یک تا دو بیلیون سال پیش، تشکیل شده است.

 

نمونه‌ای از سیارک بننو در یک اتاق سفید در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون به دقت بررسی می‌شود.

 

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیما نشان می‌دهد که ذرات تشکیل‌دهنده بیرونی آن به قدری شل هستند که اگر فردی بر روی سطحش قدم بگذارد، ممکن است غرق شود، دقیقاً مانند قدم گذاشتن در یک گودال از توپ‌های پلاستیکی.

 

علاوه بر بینش‌های علمی، درک بهتر ترکیب بننو می‌تواند مفید باشد اگر بشریت نیاز داشته باشد آن را از زمین دور کند.

 

ناسا می‌گوید در حالی که هیچ شانسی برای برخورد با زمین تا اواسط دهه 2100 ندارد، این شانس به حدود 1 در 1750 بین آن زمان تا سال 2300 افزایش می‌یابد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA to unveil first images of historic asteroid sample

by Moises Avila with Issam Ahmed in Washington OCTOBER 11, 2023

https://phys.org/news/2023-10-nasa-unveil-images-historic-asteroid.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *