اگر زمین یک سیاره فراخورشیدی بود،جیمزوب می‌توانست تشخیص دهد که یک تمدن هوشمند در اینجا وجود دارد!!

 

 

طیف انتقال جو زمین اعتبار: Lustig-Yaeger، و همکاران

 

اگر می‌خواهیم به دنبال حیات در جهان‌های دیگر بگردیم، چرا با سیاره‌ای که می‌دانیم حیات دارد شروع نکنیم؟ جو زمین سرشار از اکسیژن و مولکولهایی مانند متان است که به شدت وجود حیات را نشان می‌دهد. همچنین دارای رگه‌هایی از مولکول‌هایی مانند دی اکسید نیتروژن و CFCs (که معمولاً به عنوان فریون شناخته می‌شوند) که شاخص‌های قوی یک تمدن صنعتی هستند.

 

همانطور که مطالعه اخیر نشان می‌دهد، اگر زمین یک سیاره فراخورشیدی بود، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) می‌توانست این مولکولها را در جو ما شناسایی کند.

 

این مطالعه با مشاهدات واقعی جو زمین شروع می‌شود. ماهواره کانادایی SCISAT طیفهای با وضوح بالا از نور خورشید را دریافت کرد که از یک منطقه بدون ابر از جو زمین عبور می‌کرد  و طیفی از مولکول‌های طبیعی و مصنوعی را شناسایی کرد.

 

یک مطالعه قبلی با استفاده از میانگین‌گیری داده‌ها در اعماق مختلف جو، طیف‌های احتمالی را شبیه‌سازی کرد که هنگام عبور زمین از خورشید ظاهر می‌شود که از منظومه شمسی بیرونی دیده می‌شود که منبعی برای اطلاعات سیارات فراخورشیدی می‌تواند به دست آورد.

 

سپس نویسندگان این کار را با ویرایش داده‌ها، اضافه کردن نویز شبیه سازی شده به سیگنال و سپس نمونه‌برداری از آن در وضوح پایین‌تر، به سطح بعدی بردند. این شبیه به مشاهداتی است که جیمزوب روی یک سیاره فراخورشیدی در فاصله سال‌های نوری دور از ما انجام می‌دهد.

 

هدف این بود که مشخص شود آیا هنوز هم می‌توان داده‌های کافی برای شناسایی مدل‌های جوی ثبت کرد، حتی زمانی که مشاهدات ضعیف و پر سر و صدا هستند. مطمئناً نسبت سیگنال به نویز به اندازه‌ای قوی بود که بتواند بسیاری از مولکول‌های یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین را در فاصله 50 سال نوری زمین شناسایی کند.

 

سپس تیم این ایده را یک قدم فراتر بردند و سیستم سیاره فراخورشیدی معروف به Trappist-1 را در نظر گرفتند. این منظومه در فاصله 40 سال نوری از ما با هفت سیاره شناخته شده است که دو یا سه تای آنها به طور بالقوه قابل سکونت هستند. با معرفی طیف‌های مولکولی به طیف‌های شبیه‌سازی‌شده جهان‌های تراپیست، این تیم نشان داد که جیمزوب می‌تواند هم امضاهای بیولوژیکی و هم امضاهای فناوری را در صورت وجود آنها در یک سیاره فراخورشیدی تراپیست شناسایی کند.

 

ما هنوز نمی‌توانیم ساختارهای بیگانه را در این جهان شناسایی کنیم، اما برای اثبات وجود بیگانگان نیازی نیست تا این حد پیش برویم. اگر جیمزوب بتواند اکسیژن، مولکول‌های آلی و مولکول‌های مصنوعی مانند CFC را در جو یک سیاره فراخورشیدی نزدیک شناسایی کند، آنگاه می‌دانیم که یک تمدن هوشمند در آنجا وجود دارد یا وجود داشته است. این یک گام بزرگ به جلو در درک ما از زندگی در جهان است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

If Earth were an exoplanet, JWST would know there’s an intelligent civilization here

by Brian Koberlein, Universe Today

https://phys.org/news/2023-09-earth-exoplanet-jwst-intelligent-civilization.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *