دنباله‌دار جدید  نیشیمورا را در نزدیکی خوشه کندوی عسل ببینید!!

 

دنباله‌دار جدید نیشیمورا در نزدیکی خوشه کندوی عسل در سرطان خواهد بودد. این دو تا قبل از سپیده دم بالای زهره درخشان در شرق خواهند بود. در این مقاله در مورد رصد این دنباله‌دار اطلاعاتی بدست خواهید آورد.

 

دنباله‌دار نیشیمورا (C/2023 P1) را در نزدیکی زهره درخشان و زیر کاستور و پولوکس، ستارگان دوقلو جمینی پیدا کنید. در 2 و 3 سپتامبر، دنباله‌دار نیشیمورا به خوشه زنبور عسل نزدیک خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر نمودارهای 3 سپتامبر (در زیر) را ببینید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

چگونه دنباله‌دار جدید نیشیمورا را ببینیم؟!

آخر این هفته، دنباله‌دار نیشیمورا (C/2023 P1) از نزدیکی خوشه کندوی عسل در صورت فلکی سرطان عبور خواهد کرد. سعی کنید از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی برای پیدا کردن آن استفاده کنید. شما می‌خواهید حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب نگاه کنید. به سمت شرق بروید و کندوی زنبور عسل را در دوربین دوچشمی خود پیدا کنید. (نقشه‌های بیشتری را برای یافتن دنباله‌دار در زیر بررسی کنید، یا به صفحه دنباله‌دار نیشیمورا TheSkyLive مراجعه کنید و از نمودار تعاملی آسمان استفاده کنید.) ابتدا زهره درخشان را خواهید دید. برای پیدا کردن کندوی عسل به دوربین دوچشمی خود در بالای زهره نگاه کنید. سپس سمت چپ کندو را برای دنباله‌دار نیشیمورا رصد کنید!

 

آیا دنباله‌دار جدید بارش شهابی ایجاد کرد؟

در 30 آگوست 2023، ستاره‌شناسان دریافتند که مدار دنباله‌دار تازه کشف شده نیشیمورا مشابه مدار شهاب‌سنگها در بارش سالانه سیگمای مار باریک است. شهاب‌ها در بارش‌های سالانه به‌عنوان آوارهایی شناخته می‌شوند که دنباله‌دارهای یخی در حین چرخش به دور خورشید به جای می‌مانند. و  اگرچه سیگمای مار باریک یک بارش شهابی جزئی است، اما یک بارش شناخته شده است که در حدود 9 تا 12 دسامبر هر سال فعال است.

 

اگر دانشمندان در ماه دسامبر شاهد افزایش فعالیت سیگمای مار باریک باشند، به تایید دنباله‌دار نیشیمورا به عنوان منبع بارش شهابی کمک می‌کنند.

 

و به هر حال، دنباله‌دار نیشیمورا – آن توپ یخی بزرگی که در فضا در حال حرکت است، که بسیاری اکنون در حال ثبت آن در فیلم هستند – در 12 سپتامبر (نه 13 سپتامبر) 2023 به زمین نزدیک‌تر خواهد بود و در 17 سپتامبر در نزدیکترین فاصله به خورشید (حضیض) خواهد بود.

 

اگر دنباله‌دار واقعاً به سیگمای مار باریک مرتبط است، پس – حتی اکنون که بسیاری تلاش می‌کنند دنباله‌دار را در نزدیکی زهره درخشان، در شرق قبل از طلوع خورشید ببینند دنباله‌دار باید مسیر خود را با ذرات دنباله‌دار یخی پر کندو در ماه دسامبر، زمانی که زمین دوباره نزدیک مسیر دنباله‌دار می‌رود، همین تکه‌های باقی‌مانده دنباله‌دار نمایش شهابی را ایجاد می‌کنند.

 

چرا همه در مورد دنباله‌دار نیشیمورا صحبت می‌کنند؟

هیدئو نیشیمورا از کاکگاوا، ژاپن، در حال عکاسی از آسمان شب در 11 و 12 آگوست 2023 بود، زمانی که یک دنباله‌دار جدید را مشاهده کرد که اکنون نام او را به خود اختصاص داده است: دنباله‌دار C/2023 P1 (نیشیمورا). این دنباله‌دار قبل از اینکه نیشیمورا آن را در تصاویر خود شکار کند، در تابش خیره کننده خورشید پنهان شده بود. همانطور که به خورشید نزدیک می‌شود به روشنایی خود ادامه می‌دهد (حضیض در 17 سپتامبر است).

 

آیا دنباله‌دار نیشیمورا به اندازه کافی روشن خواهد شد که بتوان آن را تنها با چشم دید؟ این امر همیشه سوال است!

 

این دنباله دار در اواسط سپتامبر، زمانی که به خورشید و زمین نزدیکتر است، در درخشان‌ترین حالت خود خواهد بود. در آن زمان، تخمین‌ها نشان می‌دهد که این دنباله‌دار ممکن است به اندازه‌ای روشن شود که بدون کمک ابزار نوری قابل مشاهده باشد. در درخشان‌ترین حالت، این دنباله‌دار به آسمان ما بسیار نزدیک خواهد بود. اما، در آن زمان – حوالی اواسط سپتامبر – احتمالاً یافتن دنباله‌دار در برابر تابش خیره کننده خورشید یا نور روز دشوار خواهد بود.

 

آخرین روزهای آگوست و اولین روزهای ماه سپتامبر زمان بسیار خوبی برای تلاش برای مشاهده بازدیدکنندگان آسمانی با استفاده از دوربین دوچشمی، یک تلسکوپ کوچک یا عکس‌های با نوردهی طولانی است. قبل از اینکه خیلی به خورشید نزدیک شود برای دیدن آن را تلاش کنید!

 

و البته، ما همیشه می‌توانیم به یک طغیان (شعله‌ور شدن ناگهانی در روشنایی) امیدوار باشیم.

 

چقدر به ما نزدیک است؟ چقدر به خورشید نزدیک است؟

نزدیکترین حالت به زمین در 12 سپتامبر 2023 رخ خواهد داد، زمانی که دنباله دار از 78 میلیون مایلی (125 میلیون کیلومتری) زمین عبور می‌کند.

 

حضیض – یا نزدیکترین نزدیک به خورشید – در 17 سپتامبر 2023 خواهد بود و از فاصله 27 میلیون مایلی (43 میلیون کیلومتری) ستاره ما عبور می‌کند.

 

مسیر دنباله‌دار جدید C/2023 P1 (نیشیمورا) به دور خورشید. آیا مسیر دنباله دار در فضا با بارش شهابی سیگمای مار باریک مطابقت دارد؟ تصویر از گای اوتول. با اجازه استفاده شده

 

قدر یا روشنایی فعلی مشاهده شده از دنباله‌دار حدود 6.4 است، به این معنی که افرادی که از تلسکوپ در آسمان تاریک استفاده می‌کنند می‌توانند آن را تشخیص دهند. حتی ممکن است بتوانید آن را با دوربین دوچشمی تشخیص دهید.

 

مشاهدات اخیر دنباله‌دار نیشیمورا نشان می‌دهد که بازدیدکننده آسمانی یک دم یونی ضعیف اما دراز را نشان می‌دهد که اکنون ۱.۵ تا ۲ درجه از کما (در قسمت مرکزی دنباله‌دار) امتداد دارد. بنابراین دنباله‌دار دمی ایجاد کرده است که در حال حاضر 3 تا 4 برابر قطر ظاهری یک ماه کامل است!

 

همانطور که دنباله‌دار روشن می شود – با نزدیک شدن به خورشید – دم نیز باید به رشد خود ادامه دهد.

 

دم بلند فقط در تصاویر با نوردهی طولانی نشان داده می‌شود.

 

دنباله دار نیشیمورا در اواسط ماه آگوست در سفرخود از مدار زمین عبور کرد. در 27 آگوست به مدار سیاره بعدی به سمت داخل، به زهره رسید.

 

دنباله‌دار نیشیمورا در نزدیک‌ترین حالت خود به خورشید، از مدار عطارد به خورشید نزدیکتر خواهد بود. آیا از عبورش تا این حد نزدیک به ستاره ما جان سالم به در خواهد برد؟

 

مسیر دنباله‌دار جدید

از 1 سپتامبر 2023، NASA/JPL محاسبات مداری جدیدی انجام داد که نشان می‌دهد دنباله‌دار نیشیمورا هر 435 سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد که نشان می‌دهد این یک “دنباله‌دار محلی” از منظومه شمسی است (نه یک دنباله‌دار بین ستاره‌ای).

 

برخی از جزئیات ممکن است به روز شوند زیرا مشاهدات جدید به دانشمندان اجازه می دهد مدار دنباله‌دار را بهتر اصلاح کنند.

 

دنباله‌دار نیشیمورا در حال گشت و گذار در صورت فلکی دایره‌البروجی است. در اواخر آگوست و اوایل سپتامبر از جمینی به صورت فلکی سرطان منتقل شد. در اواسط ماه سپتامبر از شیر عبور می‌کند و سپس در نیمه دوم سپتامبر از ویرگو دیدن می‌کند.

 

در اینجا مسیر دنباله‌دار نیشیمورا نشان داده شده است که عمدتاً از میان صورت‌های فلکی دایره‌البروجی می‌گذرد. این دنباله‌دار در 28 مارس به نیمکره شمالی آسمان صعود کرد. در 15 ژوئن با خورشید (پشت خورشید) در ارتباط بود. سپس در 22 آگوست از صفحه دایره البروجی به سمت شمال صعود کرد. تصویر از گای اوتول. با اجازه استفاده شده

 

چقدر روشن خواهد شد؟

دنباله‌دارها غیر قابل پیش بینی هستند. پیش‌بینی روشنایی آینده دنباله‌دار همیشه چالش برانگیز است. در حالی که دنباله‌دار نیشیمورا می‌تواند به اندازه‌ای روشن باشد که بتوان با چشم غیرمسلح دید، اما می‌تواند با نزدیک شدن به خورشید از هم بپاشد.

 

این احتمال وجود دارد که دنباله‌دار نیشیمورا در حدود 8 سپتامبر در محدوده چشم غیرمسلح قرار داشته باشد. صبح روز 8 سپتامبر، می‌توانید قبل از طلوع به دنبال دنباله‌دار بگردید. اولین جسمی که در شرق آسمان مشاهده خواهید کرد، یک هلال ماه است و به دنبال آن ناهید درخشان در نزدیکی آن قرار دارد. این دنباله‌دار در نزدیکی این جفت و نزدیک به ستاره زتای شیر در صورتواره داسی شیر (علامت سوال برعکس) خواهد بود. به خاطر داشته باشید که نور درخشان خورشید که از زیر افق می‌آید، دیدن هر چیزی در آسمان را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.

 

نزدیک‌ترین فاصله این دنباله‌دار به زمین در 12 سپتامبر است، زمانی که 0.85 واحد نجومی (AU) فاصله دارد. تقریباً در این زمان، دنباله‌دار از یک شی صبحگاهی به یک شیء شامگاهی تبدیل می‌شود. در 15 سپتامبر، این دنباله‌دار تنها 10 دقیقه قوسی از دومین ستاره درخشان شیر، دنبولا، فاصله خواهد داشت. اما این جفت نیز تنها 12 درجه از خورشید فاصله خواهند داشت و گرفتن آنها بعد از غروب آفتاب قبل از غروب خود دشوار است.

 

در حضیض – زمانی که دنباله‌دار به خورشید نزدیک است – در 17 سپتامبر، دنباله‌دار می‌تواند به قدر 2 یا 3 برسد. باز هم، زمانی که دنباله‌دار درخشان و نزدیک به خورشید است، دیدن آن دشوار خواهد بود.

 

نقشه‌های دنباله‌دار جدید C/2023 P1

 

برای ۲ سپتامبر ۲۰۲۳، رو به شرق شمال شرقی ۱ ساعت قبل از طلوع خورشید. دنباله‌دار نیشیمورا را در نزدیکی زهره درخشان و زیر کاستور و پولوکس، ستاره‌های دوقلو جمینی، جستجو کنید. همچنین در 2 سپتامبر، دنباله‌دار نیشیمورا از نزدیکی جایی که ستاره HIP 43871 را می‌بینیم می‌گذرد، به این معنی که رصدگران می‌توانند از یک GoTo یا تلسکوپ رایانه‌ای را به سمت ستاره مرجع برای یافتن دنباله‌دار نشانه بگیرند. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

3 سپتامبر 2023، یک ساعت قبل از طلوع خورشید، رو به شرق – شمال شرقی. دنباله دار نزدیک زهره درخشان و زیر کاستور و پولوکس، ستاره‌های دوقلو جمینی، بگردید. همچنین در 3 سپتامبر، دنباله دار نیشیمورا در فاصله‌ای نه چندان دور از مسیه 44 (خوشه کندوی زنبور عسل) قرار خواهد گرفت. نمودار بعدی را ببینید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

۳ سپتامبر ۲۰۲۳، رو به شرق شمال شرقی ۱ ساعت قبل از طلوع خورشید. دنباله‌دار نیشیمورا نه چندان دور از مسیه 44 (خوشه کندوی زنبور عسل) قرار خواهد گرفت، بنابراین ناظران می‌توانند این خوشه باز را پیدا کنند و با استفاده از دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک، به آرامی آسمان را در فاصله کمتر از 4 درجه سمت چپ M44 اسکن کنند تا مکان بازدید کننده آسمانی را پیدا کنند. دیگر اجرام نزدیک به مکان دنباله‌دار در 3 سپتامبر شامل کهکشانهای NGC 2750 و NGC 2743، و همچنین ستاره HIP 44405 است. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

مکان دنباله دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در 10 سپتامبر 2023، حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

خداحافظی با دنباله‌دار نیشیمورا

با فرض زنده ماندن، با دور شدن دنباله‌دار از خورشید، درخشندگی آن محو خواهد شد. تا اواسط اکتبر در آسمان ما از خورشید دورتر (20 درجه) و کم نورتر می‌شود. همچنین بیشتر اوقات در نور روز یا زیر افق خواهد بود.

 

چه مدت می‌توانید نیشیمورا را در حین خروج دنبال کنید؟

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See the new comet – Nishimura – near the Beehive cluster

Posted by Kelly Kizer Whitt and Eddie Irizarry September 1, 2023

 

https://earthsky.org/tonight/new-comet-c-2023-p1-nishimura-bright-august-september-october-2023/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *