دنباله‌دار جدید نیشیمورا ممکن است با چشم غیرمسلح دیده شود!!

 

 

دنباله‌دار تازه کشف شده نیشیمورا به سرعت در آسمان صبحگاهی می‌درخشد و ممکن است ماه آینده به طور ضعیف با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.

دنباله‌دار نیشیمورا در 19 آگوست 2023 بین NGC 2392 (بالا) و کهکشان UGC 3873 در جمینی. کما از انتشار کربن دواتمی به رنگ آبی-سبز می‌درخشد در حالی که  به سمت غرب امتداد دارد.

دن بارتلت

 

برای یک آماتور این چیز کوچکی نیست که یک دنباله‌دار را با چشمان خود به دور از بررسی‌های روباتیک تشخیص دهد. اما ناظر ژاپنی هیدئو نیشیمورا در 12.8 آگوست UT این شانس را داشت. آن روز صبح او سه نوردهی 30 ثانیه‌ای با دوربین دیجیتال کانن 6D و لنز 200 میلی متری گرفت و تصاویری از یک دنباله‌دار جدید با قدر 11 در صورت فلکی جمینی ثبت کرد. این سومین دنباله‌دار او پس از دنباله دار ناکامورا-نیشیمورا-ماخولز (C/1994 N1) و دنباله دار قبلی نیشیمورا (C/2021 O1) بود.

در این تصویر هیدئو نیشیمورا از شهر Kakegawa، ژاپن، با وسایل شکار دنباله‌دار خود نشان داده می‌شود – دو دوربین دیجیتال که هر کدام مجهز به یک لنز تله فوتو هستند و روی پایه تاکاهاشی EM-200 چفت شده‌اند. Nishimura

 

دنباله‌دارها مانند هدایایی هستند که زیر درخت کریسمس در انتظار باز شدن هستند.

دنباله دار نیشیمورا 24 آگوست از این نقشه برای آشنایی با موقعیت دنباله‌دار استفاده کنید، سپس به نقشه‌های دقیقتر زیر مراجعه کنید تا آن را با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی ردیابی کنید.

استلاریوم با اضافات توسط باب کینگ

 

از آن زمان قدر این دنباله‌دار به حدود 8.5 رسیده است و مشاهده‌های دوچشمی به طور فزاینده‌ای رایجتر شده است. نیشیمورا قبل از اینکه به سمت تابش خیره کننده خورشیدی برسد، باید تا قدر 4 دیده شود. خبر بد این است که ارتفاع آن در طول ظهورش نسبتاً کم خواهد بود و با نزدیک شدن دنباله دار به حضیض در 18 سپتامبر این ارتفاع کاهش می‌یابد. برای شناسایی شی جدید، دیدی بدون مانع به سمت شرق-شمال شرقی بسیار مهم است. در سرتاسر قاره ایالات متحده، این دنباله‌دار تا دو هفته آینده درست قبل از شروع طلوع فجر حدود 15 درجه ارتفاع خواهد داشت.

دنباله‌دار نیشیمورا احتمالاً از ابر اورت دور آمده است، اما در مسیری هذلولی قرار دارد – اگر از حضیض جان سالم به در ببرد، انتظار می‌رود خورشید آن را از منظومه شمسی به بیرون پرتاب کند و دیگر برنگردد. مدار آن نسبت به دایره‌البروج شیب زیادی دارد (133 درجه). موقعیت دنباله‌دار برای اواسط آگوست نشان داده شده است.

JPL-Horizons

 

زمانی که در محدوده چشم غیرمسلح قرار گیرد، در ابتدای سحر فقط چند درجه ارتفاع خواهد داشت. به عنوان مثال، ما نیشیمورا را در حدود 10 درجه بالای افق در 5 سپتامبر خواهیم دید. 6 درجه در 8 سپتامبر و فقط 2 درجه در 10 سپتامبر. با توجه به اینکه دنباله‌دار در این مدت از قدر 5 تا 4 روشن می‌شود، همچنان باید با دوربین دوچشمی قابل مشاهده باشد. ناظران نیمکره شمالی احتمالا آخرین نگاه خود را در 13 سپتامبر یا نزدیک به آن خواهند داشت.

این نقشه موقعیت روزانه دنباله‌دار را از 24 آگوست تا 5 سپتامبر در ساعت 12 ساعت UT (8 صبح به وقت شرقی) نشان می‌دهد. این دنباله‌دار در 26 آگوست از جمینی به سمت سرطان حرکت می‌کند و در 31 آگوست تا 1 سپتامبر درست در شمال خوشه کندوی زنبور عسل (M44) حرکت می‌کند. قدر ستارگان 8.5 نشان داده شده است.

مگا استار توسط امیل بوناننو با اضافات توسط باب کینگ

 

تا پایان ماه آگوست یک تلسکوپ 4 اینچی برای ردیابی مهمان موقت ما کافی است. در سپتامبر، دوربین‌های دوچشمی 50 میلی‌متری ممکن است این کار را انجام دهند، اما من همچنان می‌خواهم جزئیاتی از کمای درونی، شبه هسته را بررسی کنم و ویژگی و وسعت دم بهتر درک کنم. عکاسان نجومی فرصتی خواهند داشت تا مناظر زیبایی از دنباله‌دار جفت شده با خوشه کندوی زنبور عسل (M44) در سرطان را در 31 آگوست و حوالی آن و کهکشان قدر 9 NGC 2903 در لئو در 5 سپتامبر به ثبت برسانند.

نقشه دنباله‌دار نیشیمورا 6 تا 12 سپتامبر 2023 در حالی که این دنباله‌دار نزدیک ترین فاصله خود را به زمین در 12 سپتامبر در ساعت 0.8 بامداد انجام می دهد. عملاً از لئو می‌جهد. ستاره‌ها به قدر 8.5 نشان داده شده‌اند.

مگا استار توسط امیل بوناننو با اضافات توسط باب کینگ

 

حضیض آن سوزاننده خواهد بود و دنباله‌دار فقط از فاصله 0.2 a.u می‌گذرد. (30 میلیون کیلومتری خورشید، به خوبی در داخل مدار عطارد). این احتمال وجود دارد که این بازدیدکننده که برای اولین بار از ابر اورت می‌آید، جان سالم به در نبرد و تکه تکه شود. اما اگر بتواند خودش را سالم نگه دارد، بعد از این آشفتگی بعد از حضیض به آسمان عصر در ویرگو می‌چرخد. ناظران در عرض جغرافیایی میانه شمالی، دنباله‌دار را به دلیل تابش خیره کننده و ارتفاع کم از دست خواهند داد، اما چشم انداز برای نیمکره جنوبی خوشایندتر است که در غروب تا پایان ماه بسیار پایین در آسمان غربی ظاهر می‌شود. قبل از اینکه محو شود زود آن را رصد کنید.

این انیمیشن دنباله‌دار نیشیمورا را در 22 آگوست 2023  با خوشه درخشان NGC 2420 در جمینی نشان می‌دهد.

الیور اشنایدر

 

همچنین اطلاعات فعلی درباره دنباله‌دار را در دنباله‌دارهای درخشان هفتگی سیچی یوشیدا و پایگاه داده رصد دنباله‌دار (COBS) خواهید یافت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NEW COMET NISHIMURA MAY BECOME NAKED-EYE BRIGHT

BY: BOB KING AUGUST 23, 2023

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/new-comet-nishimura-may-become-naked-eye-bright/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *