برای بارش شهابی بزرگ برساووشی آماده شوید

 

 

بدون وجود ماه که نمایش بارش شهابی را خراب کند، وقت آن است که روی صندلیهای خود بنشینید و پرواز غبار دنباله‌دار را تماشا کنید.

 

این عکس در طول دو شب در پارک آسمان تاریک Králova Studňa در اسلواکی در اوج بارش شهابی برساووشی در سال 2016 ساخته شده است. پتر هورالک

 

بارش شهابی سالانه برساووشی در شب 12 تا 13 آگوست غوغا می‌کند. صبر ثواب خودش را دارد. رصدگران مجبور نخواهند بود مانند سال گذشته با ماه کامل درگیر شوند. درعوض، یک هلال 8 درصدی نورانی به وقت محلی طلوع می‌کند و با فرا رسیدن طلوع آفتاب، منظره خوش‌آمدی را در شرق آسمان ایجاد می‌کند. علاوه بر این، دو طغیان احتمالی شهابی در طول و پس از اوج بارش می‌تواند رصد را شیرین کند.

 

بارش شهابی برساووشی با سرعت یک در دقیقه از یک آسمان تاریک شعله‌ور می‌شود. اگر می‌توانید و آب و هوا ایده‌آل به نظر می‌رسد، رانندگی به حومه شهر را در نظر بگیرید تا از رصد غنی شهابها لذت ببرید. از خانواده و دوستان برای به اشتراک گذاشتن این تجربه دعوت کنید. به تلسکوپ و دوربین دوچشمی نیازی نیست، فقط یک صندلی راحتی، تنقلات و لباس گرم در صورتی که تا دیروقت بیرون بمانید. این نقشه تعاملی آلودگی نوری به شما کمک می‌کند تاریک‌ترین آسمان را در نزدیکی خانه خود پیدا کنید:

https://www.lightpollutionmap.info/

 

نحوه تشخیص شهاب‌‌های برساووشی: کانون تابش بارش برساووشی در شمال شرقی تا ساعت 11 شب نسبتاً زیاد می‌شود، بنابراین شهاب‌ها فراوان‌تر می‌شوند. هر چه تابش بارش بالاتر باشد، شهابهای بیشتری در سراسر آسمان دیده می شوند.

Sky & Telescope

 

تعداد شهابهای قابل مشاهده نزدیک به شهر کاهش می‌یابد. ناظران حومه شهر همچنان نمایش خوبی خواهند داشت اما تقریباً نیمی از این تعداد را مشاهده خواهند کرد. در هر صورت این قطعاً چیزی است که ارزش دارد بچه‌ها را تا دیروقت بیدار نگه دارید تا بارش را ببینند. یک گوی آذرین که توسط هاروی نینینگر، شهابشناس آمریکایی در نوامبر 1923 مشاهده شد، برای همیشه زندگی او را تغییر داد. او رشته زیست شناسی انتخابی خود را برای شکار و مطالعه شهاب سنگها رها کرد و در نهایت بزرگترین مجموعه خصوصی سنگهای فضایی جهان را به دست آورد. چه کسی می‌داند که یک شهاب شعله‌ور چه چیزی می‌تواند در ذهن یک جوان الهام بخشد؟

 

شما می‌توانید رصد را حدود ساعت 10 شب به وقت محلی در پایان گرگ و میش عصر شروع کنید.. برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک ساعت را به رصد سپری کنید. عکس‌های ترکیبی – که از تصاویر زیادی که در طی ساعت‌ها و گاهی روزها گرفته شده‌اند – این تصور را ایجاد می‌کنند که شهاب‌ها مانند باران می‌بارند. درعوض، آن‌ها به صورت تکه‌تکه یا به‌صورت ناگهانی و به‌دنبال زمان خاموشی تا زمانی می‌رسند که فلاش بعدی ظاهر می‌شود.

 

نکاتی برای تماشای بارش برساووشی

عکسهای ترکیبی در آشکار ساختن تابش بارش- نقطه شروع یا “منبع” بارش، عالی هستند. همه برساووشی‌ها از نقطه‌ای در صورت فلکی برساوش درست زیر انتهای شرقی «W» در  ذات‌الکرسی جریان دارند. این امر باعث می‌شود شهاب‌‌ها به راحتی از شهاب‌های پراکنده تشخیص داده شوند. فقط یک دنباله شهاب را به سمت عقب ردیابی کنید و اگر به برساووش اشاره کرد، می‌توانید مطمئن باشید که یکی از شهابهای برساووشی را به دام انداخته اید. هر چه دیرتر بیدار بمانید شهابهای بیشتری خواهید دید زیرا تابش در طول شب بالاتر و بالاتر می‌رود. اوج زمان تماشا بین نیمه شب تا طلوع صبح یکشنبه 13 آگوست است. اگر ابرهای نابهنگام ظاهر شدند، سعی کنید شب قبل یا بعد از آن را تماشا کنید.

 

برساووش از دنباله دار 109P/Swift-Tuttle که توسط ستاره شناسان آمریکایی لوئیس سویفت و هوراس تاتل در ژوئیه 1862 کشف شد، سرچشمه می‌گیرند. در طی هر بازدید از منظومه شمسی داخلی، خورشید بخشی از یخ مملو از غبار خود را گرم و تبخیر می‌کند. فشار تشعشع خورشیدی ذرات جامد را به سمت دنباله‌دار سوق می‌دهد که مانند خرده‌های نان ریخته شده در امتداد مدار آن پخش می‌شوند. پس از هزاران بازدید، حلقه گسترده‌ای از غبار در امتداد مسیر مداری دنباله دار ایجاد می‌شود. زمین هر ماه آگوست از مدار 109P/Swift-Tuttle عبور می‌کند. همانطور که شن هنگام رانندگی از میان طوفان گرد و غبار، به شیشه‌های ماشین شما پرتاب می‌شود، شهاب‌سنگ‌های دنباله‌دار با سرعت زیاد به اتمسفر برخورد می‌کنند، گرم می‌شوند و تبدیل به “ستارگان در حال سقوط” بارش شهابی برساووشی می‌شوند.

https://www.meteorshowers.org/

نمودار تعاملی (بالا) از meteorshowers.org، زمین را در حال عبور از دنباله بقایای دنباله دار به تصویر می‌کشد. برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی پیمایش کنید یا دکمه ماوس را فشار دهید و بکشید تا زاویه دید را تغییر دهید. نقطه آبی نشان دهنده زمین و آبی مدار آن را نشان می دهد. آیا متوجه شدید مدار دنباله دار به صفحه منظومه شمسی چقدر شیب دارد (113 درجه) ؟ جریان غبار این دنباله دار صفحه منظومه شمسی را فقط در مجاورت مدار زمین قطع می کند و سیاره ما را به تنها سیاره‌ای تبدیل می‌کند که می‌تواند از دنباله دار 109P/Swift-Tuttle نمونه برداری کند.

 

یک گوی آذرین برساووشی بر فراز پارک آسمان تاریک پولونینی در اسلواکی در 12 اوت 2018 شعله ور شد. عکسها در هر دقیقه در یک فریم گرفته می‌شدند. پتر هورالک

 

در حالی که این دنباله دار با عرض 26 کیلومتر می‌تواند صدماتی به زمین وارد کند، اما در حال حاضر در امان هستیم. ستاره‌شناسان مشخص کرده‌اند که مدار آن حداقل تا 2000 سال آینده ثابت خواهد ماند. همچنین ما نیازی به ترس از آن نداریم که بیشتر آنها شامل دانه هایی به اندازه شن با تکه های نخودی تا گردو هستند. مانند بسیاری از جامدات دنباله دار، این ماده شکننده است. زمانی که برخی از برساووشی‌ها درخشان‌تر در حین فرورفتن نهایی خود به تکه تکه شدند، این را خودتان خواهید دید.

 

هر ذره با سرعتی بیش از 133000 مایل در ساعت (59 کیلومتر بر ثانیه) حدود 100 کیلومتر بالای سر به اتمسفر حرکت می‌کند. گرمای تولید شده در اثر فشردگی هوا در مسیر خود باعث ایجاد رگه ای روشن به طول چندین کیلومتر می شود که از اتم های داغ جدا شده از شهاب سنگ ساخته شده است و همچنین دنباله‌ای درخشان از مولکول های هوا که در اثر برخورد یونیزه شده‌اند. مسیرهای یونیزاسیون شهاب‌ها امواج رادیویی را منعکس می‌کنند. اگر امواج رادیویی از یک فرستنده روی زمین به صورت عمود بر مسیر برخورد کنند، سیگنال به عنوان یک پژواک شهاب به فرستنده باز می گردد. دانشمندان این سیگنال های پراکنده را تجزیه و تحلیل می کنند تا در مورد جرم، سرعت و مسیر حرکت جسم بیاموزند.

 

اگر امواج رادیویی در زوایایی غیر از عمود منعکس شوند، به سمت جلو پراکنده می‌شوند و می‌توانند مسافتهای زیادی را طی کنند، در برخی موارد بیش از 2000 کیلومتر. با گیرنده مناسب می‌توانید این پژواکهای وهم انگیز را تنظیم کنید. برای شنیدن صدای بارش شهابی در شب اوج به LiveMeteors.com بروید و به پینگ‌هایی گوش دهید که شبیه صدای سونار زیردریایی است که اغلب در فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

 

 

دایچی فوجی، متصدی موزه شهر هیراتسوکا در ژاپن، برخورد برخورد یک شهاب سنگ با ماه را در 23 فوریه 2023 ثبت کرد. فاز ماه در طول بارش کنونی برساووشی برای ثبت برخوردهای احتمالی ایده آل است. ناساسپیس نیوز

 

یکی دیگر از راه‌های کنترل بارش این است که با فیلمبرداری از تلسکوپ، از برخورد تصادفی  در ماه عکس بگیرید. فاز هلال ایده آل است زیرا قسمت اعظم نزدیکی ماه در تاریکی غوطه ور می‌شود و یک پس زمینه تاریک ایده آل برای مشاهده شهاب ایجاد می کند. تجزیه و تحلیل 13 فلاش برخوردی که در طول بارش شهابی 2012 و 2013 بر روی ماه شناسایی شد، جزئیات جالبی را در مورد مواد تشکیل دهنده این بارش نشان داد. خوزه ام. مادیدو (Universidad de Sevilla، اسپانیا) و تیمش درخشش‌های ضربه‌ای از قدر 6.6 تا 9.3 را ثبت کردند که با شهاب‌سنگ‌هایی با جرم بین 190 گرم تا 9 گرم مرتبط بود. در طول بارش سال 2008 دو آماتور در طرف مقابل ایالات متحده هر کدام یک برخورد را با تلسکوپهای 8 و 10 اینچی و دوربین های فیلمبرداری ضبط کردند.

 

شهاب برساووشی در شب 7 آگوست 2023، . کهکشان آندرومدا در بالای مرکز قابل مشاهده است.

باب کینگ

 

با توجه به زمان طولانی‌ای که زمین برای عبور از مدار دنباله‌دار 109P/Swift-Tuttle طول می‌کشد، در هر شب صاف به‌مدت یک هفته در مرکز تاریخ اوج، برساووشیها را خواهید دید. سازمان بین‌المللی شهاب‌سنگ خاطرنشان می‌کند که در 14 آگوست بین ساعت 1 UT و 2:45 UT (13 اوت، 9 تا 10:45 بعد از ظهر به وقت شرقی شرقی) زمین با دنباله‌ای از غبار (به نام رشته) که توسط دنباله‌دار در سال 68 قبل از میلاد منتشر شد، مواجه خواهد شد که می تواند برای مدت کوتاهی تعداد شهابها را افزایش دهد. یک تلاقی رشته ضعیف‌تر دیگر ممکن است در 13 اوت در حدود ساعت 3 UT (12 اوت در ساعت 11 شب شرقی) رخ دهد.

 

اگر این آخر هفته با آب و هوای بد مواجه شدید، از Windy.com و SpotWx برای پیدا کردن یک مکان واضح استفاده کنید. هر دو صفحه نمایش ابری و گرافیک عالی در روز یا شب ارائه می‌دهند. همچنین پیش‌بینی‌های دقیق ابر را در Clear Dark Sky و Astrospheric خواهید دید. اگر همه اینها شکست بخورند، اخترفیزیکدان ایتالیایی، جیانلوکا ماسی، دوش را از ساعت 1:30 UT در 13 اوت (9:30 بعد از ظهر در شرق در 12 اوت) به صورت زنده پخش خواهد کرد.

 

به هر طریقی می خواهیم مطمئن شویم که بارش شهابی برساووشی را می بینید یا می شنوید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

GET READY FOR A GREAT PERSEID METEOR SHOWER

BY: BOB KING AUGUST 11, 2023

https://skyandtelescope.org/observing/celestial-objects-to-watch/meteors/get-ready-for-a-great-perseid-meteor-shower/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *