تلسکوپ فضایی جیمز وب و علامت سوال غول‌پیکر کیهانی را در اعماق فضا!!

 

هنگامی که در کیهان به دنبال پاسخ هستید، گاهی اوقات سوالات بیشتری ظاهر می‌شود.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا یک جفت ستاره فعال در حال شکل‌گیری، معروف به Herbig-Haro 46/47 را در نور نزدیک به فروسرخ با وضوح بالا ثبت کرده است. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA. پردازش تصویر: Joseph DePasquale (STScI)/تصویر درونی پس از پردازش دیزی دوبرییویک)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان به ارائه پاسخ‌هایی در مورد اولین روزهای کیهان ادامه می‌دهد، اما همچنین در حال کشف سوالات بیشتری است.

 

تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در آژانس فضایی اروپا (ESA) روز چهارشنبه (26 ژوئن) تصویری را منتشر کرد که دقیق‌ترین نگاه تاکنون به دو ستاره جوان در حال شکل‌گیری فعال در فاصله 1470 سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان را ارائه می‌دهد. در تصویر، ستارگان که Herbig-Haro 46/47 نامیده می‌شوند، توسط یک صفحه از مواد احاطه شده‌اند که ستاره‌ها را با رشد میلیونها ساله “تغذیه” می‌کند.

 

اما درست زیر آن ستارگان، در پس‌زمینه تصویر خیره‌کننده از اعماق فضا، جسمی شبیه یک علامت سوال غول‌پیکر کیهانی است. آیا جهان از ما چیزی می‌پرسد؟

 

دقیقاً مشخص نیست که شیء علامت سؤالی شکل ممکن است چه باشد، اما رنگ و شکل آن به ما ایده می‌دهد.

 

نمایندگان مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور که عملیات علمی جیمزوب را مدیریت می‌کند، به Space.com گفتند: “احتمالاً این یک کهکشان دور است یا کهکشان‌های بالقوه در حال تعامل (ممکن است فعل و انفعالات آنها باعث ایجاد علامت سوال منحرف شده باشد).

 

به گفته STScI، رنگ قرمز جسم در تصویر جیمزوب به دانشمندان می‌گوید که جسم، هر چه که باشد، کاملاً دور است. حتی هیجان انگیزتر، این ممکن است اولین باری باشد که ستاره‌شناسان علامت سوال کیهانی را می‌بینند.

 

STScI افزود: «این ممکن است اولین بار باشد که این شی خاص را می‌بینیم. “پیگیری‌های بیشتری لازم است تا بفهمیم که با قطعیت چیست. وب در حال نشان دادن کهکشانهای جدید و دوردست زیادی به ما است – بنابراین علوم جدید زیادی باید انجام شود!”

 

نمای نزدیک از جسم علامت سوالی شکل که در تصویر اخیراً منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب از یک جفت ستاره فعال به نام هربیگ-هارو 46/47 دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA. پردازش تصویر: Joseph DePasquale (STScI))

 

مت کاپلان، استادیار فیزیک در دانشگاه ایالتی ایلینوی، به Space.com گفت که این جرم ممکن است دو کهکشان در حال ادغام باشند. کاپلان گفت: “این دو ویژگی متمایز به راحتی می‌توانند کهکشانها را در پس زمینه ادغام کنند، به طوری که قسمت بالایی علامت سوال بخشی از یک کهکشان بزرگتر است که به طور جزر و مدی مختل می‌شود.” با توجه به رنگ برخی از کهکشان‌های پس‌زمینه دیگر، این بدترین توضیح به نظر نمی‌رسد. علیرغم اینکه ادغام‌ها چقدر آشفته هستند، اجرام دو لوبی با دم‌های منحنی بسیار معمولی هستند که از آنها دور می‌شوند.

 

اکتشافات خیره کننده بیشتری مانند این علامت سوال کیهانی مطمئناً به لطف قابلیت‌های تصویربرداری مادون قرمز نزدیک جیمزوب با وضوح بالا به دست می‌آیند که به آن اجازه می‌دهد تا به دوردستهای کیهان نگاه کند و کهکشانهایی را در فاصله 13.4 میلیون سال نوری از ما رصد کند. تنها 420 میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope spies giant cosmic question mark in deep space (photo)

By Brett Tingley

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-question-mark-galaxy-photo

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *