وب از ادغام کهکشانی دیدنی Arp 220 عکس گرفت!!

 

 

اعتبار: IMAGE: NASA، ESA، CSA، STScI، پردازش تصویر: Alyssa Pagan (STScI)

 

Arp 220 که مانند یک فانوس دریایی درخشان در میان دریایی از کهکشانها می‌درخشد، در این منظره از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، آسمان شب را روشن می‌کند. در واقع دو کهکشان مارپیچی در حال ادغام، Arp 220 در نور مادون قرمز می‌درخشند و آن را به یک هدف ایده‌آل برای وب تبدیل می‌کند. این کهکشان مادون قرمز فوق درخشان (ULIRG) با درخشندگی بیش از یک تریلیون خورشید است. در مقایسه، کهکشان راه شیری ما دارای درخشندگی بسیار کمتری در حدود ده بیلیون خورشید است.

 

Arp 220 که در فاصله 250 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مار قرار دارد، دویست و بیستمین جرم در اطلس کهکشانهای عجیب و غریب هالتون آرپ است که نزدیکترین ULIRG و درخشانترین از سه ادغام کهکشانی نزدیک به زمین است.

 

برخورد دو کهکشان مارپیچی حدود 700 میلیون سال پیش آغاز شد. جرقه انفجار عظیمی از شکل‌گیری ستاره را برانگیخت. حدود 200 خوشه ستاره‌ای پرجرم در منطقه‌ای پر از گرد و غبار به وسعت حدود 5000 سال نوری (حدود 5 درصد از قطر کهکشان راه شیری) زندگی می‌کنند. مقدار گاز در این منطقه کوچک برابر با کل گاز کل کهکشان راه شیری است.

 

رصدهای تلسکوپ رادیویی قبلی حدود 100 بقایای ابرنواختر را در منطقه‌ای کمتر از 500 سال نوری نشان داد. تلسکوپ فضایی هابل ناسا هسته کهکشانهای مادر را با فاصله 1200 سال نوری از هم کشف کرد. هر یک از هسته‌ها دارای یک حلقه چرخان و ستاره‌ساز هستند که نور مادون قرمز خیره‌کننده را ساطع می‌کند که در این نمای وب آشکار است. این نور خیره کننده، سنبله‌های پراش ایجاد می کند (ویژگی انفجار ستاره‌ای که بر این تصویر غالب است).

 

تصویر Arp 220 توسط دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI). فلشها شمال و شرق جهت تصویر را در آسمان نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که رابطه بین شمال و شرق در آسمان (همانطور که از پایین مشاهده می شود) نسبت به فلشهای جهت روی نقشه زمین (همانطور که از بالا مشاهده می‌شود) برگردانده شده است. نوار مقیاس برحسب سال نوری برچسب گذاری شده است که مسافتی است که نور در یک سال زمینی طی می‌کند. (18000 سال طول می‌کشد تا نور مسافتی برابر با طول میله را طی کند.) یک سال نوری برابر با 5.88 تریلیون مایل یا 9.46 تریلیون کیلومتر است. میدان دید نشان داده شده در این تصویر تقریباً 120000 سال نوری وسعت دارد. این تصویر طول‌موج‌های مادون قرمز نامرئی نور را نشان می‌دهد که به رنگ‌های نور مرئی تبدیل شده‌اند. کلید رنگی نشان می‌دهد که از کدام فیلترها هنگام جمع آوری نور استفاده شده است. رنگ نام هر فیلتر، رنگ نور مرئی است که برای نشان دادن نور مادون قرمزی استفاده می‌شود که از آن فیلتر عبور می کند. اعتبار: NASA، ESA، CSA، STScI پردازش تصویر: Alyssa Pagan (STScI)

 

در حومه این ادغام، وب دم‌های جزر و مدی ضعیف یا موادی را که توسط گرانش از کهکشانها بیرون کشیده شده است، نشان می دهد که به رنگ آبی نشان داده شده است – شواهدی از رقص کهکشانی در حال وقوع است. مواد آلی به رنگ قرمز مایل به نارنجی در جریانها و رشته‌های Arp 220 ظاهر می‌شوند.

 

وب Arp 220 را با دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) مشاهده کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Webb captures the spectacular galactic merger Arp 220

by Webb Space Telescope APRIL 17, 2023

https://phys.org/news/2023-04-webb-captures-spectacular-galactic-merger.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *