ناسا کوه ماه را به نام ریاضیدان سیاه پوست و «ارقام پنهان» ملبا موتون نامگذاری کرد!!

ناسا کوه ماه را به نام ریاضیدان سیاه پوست و «ارقام پنهان» ملبا موتون نامگذاری کرد!!

 

ملبا موتون در دوران “ارقام پنهان” در ناسا کار می کرد. کوه موتون که به تازگی نامگذاری شده است مشرف به منطقه‌ای است که در سال 2024 یا بیشتر هدف یک مریخ نورد شکار یخ قرار خواهد گرفت.

 

ناسا یک نقطه از ماه را به افتخار یک ریاضیدان مشهور سیاه‌پوست نامگذاری کرد که در دوره «ارقام پنهان» در آژانس کار می‌کرد.

 

نام ملبا موتون (1929-1990) توسط ناسا بر روی یک کوه مسطح در نزدیکی قطب جنوبی ماه غنی از آب تعیین خواهد شد. قطب جنوبی ماه هدف فضانوردان برنامه آرتمیس است که انتظار می‌رود در سال 2025 بر آن فرود بیایند.

 

این کوه یکی از 13 مکان کاندید فرود آرتمیس 3 است و در مجاورت جایی است که ماه‌نورد وایپر (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) این آژانس در سال 2024 یا بیشتر بر روی ماه‌نشین گریفین آستروبوتیک فرود خواهد آمد. مقامات ناسا اعلام کردند  چهارشنبه (15 فوریه) این تیم وایپر بود که نام کوه موتون را پیشنهاد کرد.

 

Mons Mouton” (MOO-tawn) همچنین به اتحادیه بین‌المللی نجوم پیشنهاد شده است که به عنوان تعیین کننده رسمی نشانه‌های فضایی در سراسر جهان عمل می‌کند. ساندرا کانلی، معاون سرپرست علمی آژانس، در بیانیه‌ای گفت که موتون “مسیری را برای زنان و رنگین‌پوستان ترسیم کرد تا به دنبال مشاغل و علوم پیشرفته در ناسا باشند.”

 

ملبا موتون، ریاضیدان سیاه پوست ناسا که بین سالهای 1959 تا 1973 در این آژانس کار می‌کرد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

این نام همچنین به عنوان یادآوری مهمی از «ارقام پنهان» یا ریاضی‌دانان و مهندسان زن سیاه‌پوست است که دهه‌ها قبل از انتشار در یک کتاب پرفروش (و فیلم هالیوود) که هر دو در سال 2016 منتشر شدند، نقش‌های پس‌زمینه کلیدی را در ناسا بازی کردند.

 

موتون در سال 1959 در مرکز پرواز فضایی گوددارد در نزدیکی بالتیمور به ناسا پیوست. جداسازی و تبعیض علیه آفریقایی-آمریکایی‌ها در این زمان و به دنبال قرن‌ها بردگی و تعصب سازمانی رایج بود. تنها در سال 1954 بود که دادگاه عالی، برای مثال، در مورد براون علیه هیئت آموزش، تفکیک مدارس دولتی را خلاف قانون اساسی تشخیص داد.

 

بسیاری از افراد سیاهپوست در میان این محیط دشوار در پس‌زمینه کار می‌کردند و ناسا در دهه گذشته تلاش کرده است تا کمک‌های آنها را آشکارسازی کند، زیرا جامعه سیاه‌پوستان هنوز با موانع نهادی و اجتماعی متعددی مواجه است. یکی از بزرگترین افتخارات ناسا با نامگذاری مقر این آژانس به نام ریاضیدان سیاهپوست کاترین جانسون در سال 2020 صورت گرفت. ناسا همچنین متعهد شده است که افراد رنگین پوست را بر روی ماه فرود آورد.

 

 

تصویری از Mons Mouton، کوهی شبیه مسا در نزدیکی قطب جنوبی ماه که به نام ریاضیدان ناسا ملبا موتون نامگذاری شده است. (اعتبار تصویر: NASA/Science Visualization Studio)

 

مدت کوتاهی پس از پیوستن موتون به ناسا، او رئیس ریاضی‌دان «رایانه‌های انسانی» شد که ماهواره‌های ارتباطی اولیه، اکو 1 و اکو 2 را که در سال‌های 1960 و 1964 به مدار زمین رسیدند، ردیابی می‌کردند. سپس موتون در سال 1961 به عنوان برنامه‌نویس ارشد پیشرفت کرد. تیمی که مسئول ردیابی مکانها و مسیرهای فضاپیما است.

 

 

اکو 2 به عنوان یک آزمایش ارتباطی غیرفعال توسط ناسا در 25 ژانویه 1964 در مدار قرار گرفت. (اعتبار تصویر: NASA)

 

بازنشستگی موتون در سال 1973 پس از منصوب شدن او به عنوان دستیار رئیس برنامه‌های تحقیقاتی بخش مسیر و ژئودینامیک در گوددارد اتفاق افتاد. او همچنین پس از فرود موفقیت‌آمیز آپولو 11 بر ماه در 20 ژوئیه 1969، جایزه دستاورد آپولو را دریافت کرد.

 

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کوهی که نام موتون را یدک می‌کشد تقریباً به ارتفاع 20310 فوت (6190 متر) دنالی، بلندترین کوه در آمریکای شمالی است. سطح نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد و توسط دهانه‌ها مشخص نیست و این فلات را به منطقه‌ای بالقوه برای یادگیری در مورد تاریخچه بسیار اولیه ماه تبدیل می‌کند.

 

VIPER که توسط آستروبوتیک برای ناسا ساخته شده است، یکی از دریافت کنندگان برنامه خدمات باربری ماه تجاری این آژانس است. هدف CLPS ارائه مجموعه‌ای از ربات‌های علمی و محموله‌ها به سطح ماه برای پشتیبانی از ماموریت‌های آرتمیس است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:.

NASA names moon mountain after Black mathematician and ‘Hidden Figure’ Melba Mouton

By Elizabeth Howell

https://www.space.com/nasa-artemis-3-potential-landing-site-melba-mouton-hidden-figures

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *