ثبت خوشه ستاره‌ای خیره‌کننده‌ توسط تلسکوپ فضایی هابل 

 

 

این خوشه شامل صدها ستاره با پیوند سست است.

 

تلسکوپ فضایی هابل صدها ستاره درخشان را در یک خوشه باز به نام NGC 2660 ثبت کرد که در صورت فلکی بادبان قرار دارد. (اعتبار تصویر:  NASA, ESA, and T. von Hippel (Embry-Riddle Aeronautical University); Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America))

 

در تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل، صدها ستاره در پس زمینه تاریک فضا می درخشند.

 

این گروه درخشان از ستارگان که با نام NGC 2660 شناخته می‌شوند، در فاصله 8617 سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان قرار دارند. NGC 2660 به‌عنوان یک خوشه ستاره‌ای باز طبقه‌بندی می‌شود – یک نوع خوشه ستاره‌ای که می‌تواند شامل ده‌ها تا چند صد ستاره باشد که توسط گرانش به هم متصل شده‌اند.

 

مقامات ناسا در این بیانیه گفتند: “ستارگان خوشه‌های باز از همان ناحیه گاز و غبار تشکیل می‌شوند و بنابراین ویژگی‌های بسیاری مانند سن و ترکیب شیمیایی مشترک دارند.” برخلاف خوشه‌های کروی – خوشه‌های باستانی، متراکم‌تر و فشرده‌ترشان – مطالعه خوشه‌های باز آسان‌تر است زیرا ستاره‌شناسان راحت‌تر می‌توانند بین ستاره‌های منفرد تمایز قائل شوند.

 

سن ستاره‌های یک خوشه باز می‌تواند از چند ده میلیون یا صدها میلیون سال متغیر باشد. براساس این بیانیه، از آنجایی که این خوشه‌ها فقط با گرانش محدود شده‌اند، ستارگان ممکن است پس از چند میلیون سال در کهکشان‌های مارپیچی یا نامنظم اطراف پراکنده شوند که در آن متولد شده‌اند.

 

عکس اخیر هابل که ناسا در 29 نوامبر 2022 به اشتراک گذاشته است، صدها ستاره پراکنده در سراسر صورت فلکی را به تصویر می‌کشد که به بهترین شکل می‌توان آنها را در آسمان جنوبی مشاهده کرد. جسم قرمز روشن در سمت چپ بالای تصویر یک ستاره پیش‌زمینه است که بخشی از خوشه ستاره‌ای باز نیست.

 

هابل NGC 2660 را به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای مطالعه سن ستاره‌های کوتوله سفید در خوشه‌های باز مشاهده کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:                          

Hubble captures dazzling star cluster that may soon disperse

By Samantha Mathewson

https://www.space.com/vela-open-star-cluster-hubble-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *