عکسی بسیار زیبا از دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در نزدیکی خورشید

 

 

دنباله ‌ار( C/2022 E3 ZTF) ثابت کرد که فتوژنیک یا خوش عکس است.

 

 

میگوئل کلارو یک عکاس حرفه‌ای، نویسنده و رابط علمی مستقر در لیسبون، پرتغال است که تصاویری دیدنی از آسمان شب خلق می‌کند. او به عنوان سفیر عکس رصدخانه جنوبی اروپا  و عضو The World at Night و عکاس نجومی رسمی ذخیره گاه آسمان تاریک آلکووا  متخصص در “Skyscapes” نجومی است. ( نوعی عکاسی نجومی است که در آن بخش یا قسمتی از آسمان، معمولاً وسیع و اغلب شامل بخشی از افق است که ممکن است از یک منظر دیده شود عکاسی می‌شود)  که هم زمین و هم آسمان شب را به هم ربط می‌دهد.

 

 این تصویر نمای نزدیک از دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) را در نزدیکی حضیض، زمانی را نشان می‌دهد که در 12 ژانویه 2023 در نزدیک ترین حالت خود به خورشید قرار داشت.

 

ویژگی این عکس، کمای سبز متمایل به شگفت‌انگیز دنباله‌‌دار از گاز کربن درخشان و دم بلندی است که توسط یون‌های خارج شده از هسته دنباله‌‌دار یخی ایجاد می‌شود.

دنباله دار C/2022 E3 ZTF)) اواخر شب در فاصله 108 میلیون کیلومتری  توسط رصدخانه Dark Sky Alqueva  در پرتغال، دو ساعت قبل از شروع گرگ و میش نجومی عکس گرفته شد.

 

دنباله دار C/2022 E3 ZTF)) که توسط میگوئل کلارو در پرتغال عکس گرفته شده است.

این مسافر به سرعت در برابر پس‌زمینه آسمان پرستاره حرکت می‌کند  و  مسافت طولانی که در 50000 سال گذشته دیده نشده است را طی می‌کند و در شبی که عکس گرفته شد، بین صورت‌های فلکی هرکول، تاج شمالی و گاوران قرار داشت و قدر بصری ضعیفی حدود  7.3 را نشان می‌داد.

 

اگرچه این دنباله‌دار در 1 فوریه (چهار شنبه 12 بهمن 1401) در نزدیکترین حالتش به سیاره ما خواهد بود (معروف به حضیض) و در نهایت تا آن زمان می‌تواند به قدر چشم غیرمسلح برسد، این نوع اجرام کاملاً غیرقابل پیش بینی هستند و ما هرگز نمی‌دانیم که چه شگفتی‌هایی ممکن است در انتظار ما باشد.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

Comet C/2022 E3 (ZTF) shines bright while closest to the sun in gorgeous photo

By Miguel Claro

https://www.space.com/comet-c2022-e3-ztf-portugal-photo

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *