کوتوله قهوه‌ای کم‌نور، دور و سرد جدیدی کشف شد!!

 

 

تصویر GLASS-JWST-BD1. اعتبار: Nonino و همکاران، 2022.

 

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، کوتوله قهوه‌ای کم نور، دور و سرد جدیدی را شناسایی کردند. جرم تازه یافت شده با نام GLASS-JWST-BD1، حدود 31 برابر بیشتر از مشتری است.

 

کوتوله‌های قهوه ای اجرام واسط بین سیارات و ستاره‌ها هستند. اخترشناسان عموماً موافق هستند که آنها اجرام زیر ستاره‌ای هستند که محدوده جرمی بین 13 تا 80 جرم مشتری را اشغال می‌کنند. یک زیر کلاس از کوتوله‌های قهوه ای (با دمای موثر بین 500 تا 1500 کلوین) به عنوان کوتوله‌های T شناخته می‌شود و نشان‌دهنده سردترین و کم‌نورترین اجرام زیر ستاره‌ای است که تاکنون کشف شده است.

 

مطالعات روی کوتوله‌های T می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا اجرام نزدیک مرز سیاره/ستاره مورد مناقشه را درک کنند، به عنوان مثال: سیارات فراخورشیدی غول پیکر. با این حال، اگرچه کوتوله‌های قهوه ای زیادی تا به امروز شناسایی شده‌اند، کوتوله‌های T چندان رایج نیستند، زیرا تنها حدود 400 شی از این قبیل شناسایی شده است.

 

در حال حاضر، گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری ماریو نونینو از رصدخانه نجومی تریست در ایتالیا، کشف یک کوتوله قهوه‌ای جدید را گزارش می‌دهند که به احتمال زیاد از زیر کلاس کوتوله T است. این کشف به عنوان بخشی از پروژه (GLASS-JWST) انجام شد – یک برنامه علم انتشار زودهنگام JWST (ERS) که خوشه کهکشانی عظیم Abell 2744 را با طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSPEC) و تصویرگر فروسرخ نزدیک JWST و تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف نگار بدون شکاف (NIRISS) قرار می‌دهد..

 

ما کشف بی‌نظیر یک نامزد کوتوله قهوه‌ای نوع T را در مشاهدات JWST NIRCam در میدان موازی Abell 2744 Early Release Science ارائه می‌کنیم. این کشف با حساسیت JWST در طول‌موج‌های 4 میکرومتر و پوشش پانکروماتیک 0.9-4 انجام شد. از توزیع انرژی طیفی،” محققان در مقاله نوشتند.

 

طبق این مطالعه، GLASS-JWST-BD1 دارای جرمی در حدود 31.43 جرم مشتری و دمای موثر حدود 600 کلوین است. سن این کوتوله قهوه ای 5 بیلیون سال تخمین زده شد.

 

مقایسه با مدل‌های نظری نشان می‌دهد که GLASS-JWST-BD1 یک کوتوله T اواخر نوع است. فاصله آن بین 1850 تا 2350 سال نوری در جهتی عمود بر صفحه کهکشانی اندازه گیری شد. نتایج نشان می‌دهد که این جرم احتمالاً عضوی از دیسک ضخیم یا جمعیت هاله کهکشانی است.

 

اخترشناسان خاطرنشان کردند که مشاهدات بیشتری از GLASS-JWST-BD1 برای تایید ماهیت T-dwarf آن مورد نیاز است. به طور خاص، داده‌های فراوانی سینماتیکی یا شیمیایی برای به دست آوردن بینش بیشتر در مورد خواص این شی مورد نیاز است.

 

در سخنان پایانی، نویسندگان مقاله تأکید کردند که چگونه کشف آنها توانایی JWST را برای بررسی اجرام ستاره‌ای و زیر ستاره‌ای دوردست کهکشانی کم جرم نشان می‌دهد.

 

دانشمندان نوشتند: “فاصله تخمین زده شده بزرگ GLASS-JWST-BD1 قدرت JWST را برای کاوش در انتهای بسیار کم جرم ستاره‌ای و تابع جرم زیرستاره‌ای در قرص و هاله ضخیم کهکشانی تایید می‌کند و امکان کاوش وابستگی فلزی بودن به تشکیل ستاره‌های کم جرم و تکامل جوهای کوتوله قهوه‌‌ای، را فراهم می‌کند. ”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

 

New faint, distant and cold brown dwarf discovered

by Tomasz Nowakowski , Phys.org AUGUST 9, 2022

https://phys.org/news/2022-08-faint-distant-cold-brown-dwarf.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *