تلسکوپ فضایی جیمز وب به ارندل، دورترین ستاره شناخته شده در جهان نگاه می‌کند!!

 

 

کشف این ستاره توسط تلسکوپ فضایی هابل در اوایل سال جاری اعلام شد.

Earendel، دورترین ستاره شناخته شده در جهان، در اوایل سال جاری توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شد، اما اکنون تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به آن نگاهی انداخته است. (اعتبار تصویر: NASA/ESA/موسسه علمی تلسکوپ فضایی)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب دورترین ستاره شناخته شده در جهان را مشاهده کرد که تنها چند ماه پیش توسط دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل پیشین وب کشف شده بود.

 

این ستاره که Earendel نام دارد، از روی شخصیتی در J.R.R. پیش درآمد تالکین “ارباب حلقه‌ها” “سیلماریلیون” به لطف عدسی گرانشی در تصویر میدان عمیق تلسکوپ فضایی هابل کشف شد. این ستاره که نورش 12.9 بیلیون سال نوری طول کشید تا به زمین برسد، به قدری ضعیف است که یافتن آن در تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، که در روز سه شنبه (2 آگوست) در توییتر منتشر شد، بسیار دشوار است.

 

تصویر اصلی هابل راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهد که کجا باید از طریق برش بزرگنمایی شده نگاه کرد. اساسا، Earendel، نقطه کوچک سفید رنگ در زیر یک خوشه از کهکشانهای دور است. با مقایسه تصویر هابل با تصویر گرفته شده توسط وب، می‌توانید Earendel گریزان را پیدا کنید.

 

این توییت به عدسی گرانشی اشاره دارد که کمک طبیعت به اخترشناسان است. این اثر از این واقعیت بهره می‌برد که خوشه‌های کهکشانی یا سیاه‌چاله‌های پرجرم، نور اجسام را در پشت خود خم می‌کنند. وقتی نور از کنار چنین جسمی می‌گذرد، به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی از عدسی تلسکوپ می‌گذرد و بزرگنمایی می شود. بنابراین استفاده از لنز گرانشی، دامنه تلسکوپ‌هایی مانند هابل و وب را افزایش می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا دورتر و با جزئیات بیشتری را ببینند.

 

وب برای دیدن اولین کهکشان‌هایی که در صدها میلیون سال اول پس از عصر تاریک پس از انفجار بزرگ در جهان جوان پدید آمدند طراحی شد. با این حال، اخترشناسان فکر می‌کردند که دیدن ستارگان منفرد این نسل از خورشیدها که در آن زمان شکل گرفته‌اند، ممکن نیست. اما عدسی‌های گرانشی ممکن است در واقع به آن‌ها امکان دهد تا درون گروه‌بندی‌های ستاره‌ای اولیه را با جزئیات ببینند.

 

ستاره شناسان مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی مریلند، که وب و هابل را اداره می‌کند، در مقاله اخیر نوشتند: “JWST برای مطالعه اولین ستارگان طراحی شده بود. تا همین اواخر، ما فرض می‌کردیم که منظور از جمعیت ستارگان در اولین کهکشان‌ها باشد.” “اما در سه سال گذشته، سه ستاره منفرد با عدسی قوی کشف شده است. این یک امید جدید برای رصد مستقیم ستارگان منفرد در فواصل کیهانی با JWST است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope glimpses Earendel, the most distant star known in the universe

By Tereza Pultarova

 

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-earendel-most-distant-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *