مشتری در تصویر خام جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب!!

 

 

تصویری از مشتری که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در 27 ژوئیه 2022 گرفته شده است. (اعتبار تصویر: NASA/ESA/CSA/STScI)

 

مشتری همیشه، حتی زمانی می‌درخشد که در داده‌های پردازش نشده به پهلو دیده می‌شود.

 

اخترشناسان مشغول بررسی داده‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب (ملقب به Webb یا JWST) هستند و مشغول شناسایی کهکشانهای دورتر هستند. اما این رصدخانه به مطالعه تعداد زیادی از اجسام نزدیک به خانه نیز ادامه می‌دهد.

 

از جمله اهداف آن رصد مشتری است. ناسا تعداد انگشت‌شماری از تصاویر اولیه JWST از این سیاره را در 14 ژوئیه منتشر کرد، اما این تلسکوپ به لطف برنامه‌ای که برای نشان دادن پتانسیل JWST برای مطالعه منظومه شمسی خودمان و همچنین کیهان دور از این سیاره انجام شده است، به بازدید مجدد این سیاره ادامه داده است.

 

و این پتانسیل در تصویر خامی که توسط ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ (NIRCam) در 27 ژوئیه 2022 گرفته شده است، نشان داده شده است که طوفان عظیم مشتری، معروف به لکه قرمز بزرگ و همچنین نوارهایی در جو سیاره را نشان می‌دهد.

 

و این تصویر، همراه با مشاهدات دیگر وب، برای کمک به دانشمندان طراحی شده‌اند تا جو، توصیف ساختار حرارتی و لایه‌های آن و همچنین مطالعه پدیده‌هایی مانند بادها و شفق های قطبی را درک کنند.

 

برای ایجاد تصویر جدید، NIRCam با استفاده از چیزی که دانشمندان آن را فیلتر F212N می‌نامند، نزدیک به 11 دقیقه به مشتری خیره شد که نوری را با طول موج 2.12 میکرون، تقریباً به طول یک باکتری معمولی مشاهده ‌کند. دانشمندان می‌توانند از این فیلتر و داده‌های آن برای مطالعه هیدروژن مولکولی استفاده کنند.

 

بر اساس یک برنامه اولیه منتشر شده توسط موسسه علوم تلسکوپ فضایی در مریلند که JWST را اداره می‌کند، اهداف رصدخانه برای هفته آینده شامل قمر آتشفشانی مشتری Io، سیارک بزرگ Hygeia و بقایای ابرنواختر Cassiopeia A است.

 

با این حال، برنامه‌های رصد همیشه در معرض تغییر هستند. علاوه بر این، همه داده‌های JWST فوراً عمومی نمی‌شوند. برای بسیاری از مشاهدات، دانشمندانی که داده‌ها را درخواست کرده‌اند به مدت یک سال دسترسی ویژه‌ای دارند تا تجزیه و تحلیل آنها تسهیل شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Jupiter glows in new James Webb Space Telescope raw image

By Meghan Bartels 

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-jupiter-image

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *