تصویر فوق‌العاده تلسکوپ فضایی هابل امواج فیروزه‌ای را نشان می‌دهد که در راه شیری موج می‌زند!!

 

 

تلسکوپ فضایی هابل ستون‌های فیروزه ای درخشان و رشته های سحابی سحابی رتیل را ثبت کرد که در درون ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد. (اعتبار تصویر: ESA / هابل و ناسا: تصدیق: جاش بارینگتون)

 

توده‌های فیروزه‌ای درخشان در میان کهکشان همراه راه شیری، ابر ماژلانی بزرگ، مانند امواجی در اقیانوس در منظره جدید جادویی موج می‌زند که توسط ناسا به اشتراک گذاشته شده است.

 

تلسکوپ فضایی هابل این منظره خیره کننده از سحابی رتیل را ثبت کرد که درون ابر ماژلانی بزرگ (LMC)، کهکشان کوتوله اقماری کهکشان راه شیری واقع در حدود 163000 سال نوری از زمین قرار دارد. کهکشان LMC یکی از نزدیکترین کهکشانها به زمین است و با چشم غیرمسلح به صورت ابر ضعیفی در آسمان نیمکره جنوبی قابل مشاهده است.

 

این عکس که توسط هابل در سال 2014 گرفته شده است، تودههای درخشانی از گاز و ستاره‌های درخشان را به تصویر می‌کشد. به نظر می‌رسد که ستون‌های فیروزه‌ای و رشته‌های سحابی رتیل مانند جریان‌های اقیانوسی که به فضا می‌آیند، LMC را سرریز می‌کنند.

 

 

مقامات ناسا در بیانیه‌ای نوشتند: «تلسکوپ فضایی هابل بارها به این کهکشان نگاه کرده و تصاویر خیره کننده‌ای از ابرهای چرخان گاز و ستاره‌های درخشان منتشر کرده است.

 

با این حال، در بیانیه آمده است: “در اکثر تصاویر LMC، رنگ کاملاً با آنچه متفاوت است که در اینجا مشاهده می‌شود.” برای این تصویر، محققان فیلتر معمولی R را که نور قرمز را انتخاب می‌کند، جایگزین کردند که نور مادون قرمز نزدیک را از خود عبور می‌دهد. در تصاویر سنتی، گاز هیدروژن صورتی به نظر می‌رسد، زیرا بیشتر در رنگ قرمز می‌درخشد. با این حال، در اینجا، سایر خطوط انتشار کمتر برجسته در فیلترهای آبی و سبز غالب هستند.”

 

این تصویر از LMC به عنوان بخشی از ابتکاری به نام پروژه موازی محض بایگانی (APPP) گرفته شده است که شامل بیش از 1000 تصویر است که با استفاده از میدان وسیع هابل و دوربین سیاره‌ای 2 و سایر ابزارهای علمی تلسکوپ گرفته شده است.

 

به نوبه خود، داده‌های APPP را می‌توان برای مطالعه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و اثرات نجومی، از جمله عدسی گرانشی، برش کیهانی، ستارگان با جرم‌های مختلف و کهکشانهای دور استفاده کرد. این داده‌ها همچنین می‌توانند برای تکمیل مشاهدات جمع‌آوری‌شده در طول موج‌های دیگر برای ترسیم نمای دقیق‌تری از کیهان استفاده شوند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Gorgeous Hubble Space Telescope image shows turquoise waves rippling through Milky Way companion

By Samantha Mathewson 

https://www.space.com/hubble-space-telescope-image-large-magellanic-cloud

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *