در این عکس کلاسیک تلسکوپ هابل از رویت کهکشان‌های باشکوه شگفت زده می‌شوید!!

 

 

نمایی نزدیک از کهکشان کوتوله ESO 318-13 در فاصله 30 میلیون سال نوری از زمین که توسط تلسکوپ فضایی هابل دیده می شود. (اعتبار تصویر: NASA/ESA)

 

برای بیش از سه دهه، تلسکوپ فضایی خستگی‌ناپذیر هابل نگاهی خیره کننده به اسرار بیشمار کیهان ارائه می‌دهد و به اخترشناسان، فیزیکدانان و دانشمندان از همه رشته‌ها کمک می‌کند تا بیشتر از هر زمان دیگری در مورد کهکشانها، سیارات فراخورشیدی، قمرها و ستارگان درک کنند.

 

این تابلوی کلاسیک کهکشانی را که در ابتدا توسط تلسکوپ هابل در سال 2012 گرفته شد (ناسا اخیراً در این ماه منتشر کرد) را بررسی کنید تا به این نکته برسید که چگونه ترفندهای نوری پرسپکتیو می‌توانند نتیجه‌گیری ما را در مورد آنچه تغییر دهندکه به نظر می‌رسد حقیقت است.

 

روی ابر شلوغ ستارگان در مرکز این تصویر خیره کننده تمرکز کنید. آنچه می‌بینید کهکشان ESO 318-13 در صورت فلکی جنوبی تلمبه است. ESO 318-13 کوچک که در فاصله 30 میلیون سال نوری زمین قرار دارد، یک کهکشان کوتوله نامنظم بیضی شکل است که تقریباً 1 درصد جرم کهکشان راه شیری را دارد.

 

مقامات ناسا در توضیح تصویری در 15 ژوئن نوشتند: “ESO 318-13 بین مجموعه وسیعی از اجرام آسمانی درخشان قرار گرفته است.” “چند ستاره دور و نزدیک در مقایسه با غبار تمیز موجود در کهکشان دیده می‌شوند.”

 

نمایی کامل از کهکشان کوتوله ESO 318-13 که توسط تلسکوپ فضایی هابل در سال 2012 در تصویری که به تازگی توسط ناسا منتشر شده است. (اعتبار تصویر: NASA/ESA)

در اینجا ESO 318-13 بین پراکندگی چشمگیر اجرام آسمانی بسیار درخشان قرار گرفته است. بسیاری از ستاره‌های همسایه که در نزدیک و دور می‌درخشند، در مقایسه با خانواده نزدیک کهکشانی، توجه ما را به خود جلب می‌کنند.

 

ناسا نوشت: “یک کهکشان که به طور خاصی خودنمایی می‌کند، در نزدیکی مرکز تصویر قرار دارد و شبیه یک ستاره بسیار درخشان است که در کهکشان قرار دارد. با این حال، این یک ترفند است.” این ستاره در کهکشان راه شیری، کهکشان خودمان قرار دارد و بسیار درخشان است زیرا از ESO 318-13 به ما بسیار نزدیکتر است.

 

آن دیسک‌های درخشان رنگارنگ که در بقیه قاب تصویر دیده می‌شوند، کهکشان‌هایی هستند که حتی دورتر می‌باشند. با هدف قرار دادن گوشه بالا سمت راست، می‌توان یک کهکشان بیضوی درخشان را به وضوح مشاهده کرد که بسیار پرجرمتر از ESO 318-13 است اما در فاصله‌ای حتی بیشتر است و در مورد کهکشان‌ها، می‌توانیم یک کهکشان مارپیچی دورافتاده را ببینیم که تلاش می‌کند از منطقه عاری از غبار ESO 318-13 در لبه سمت راست این عکس با رنگ‌های کاذب گسترده مورد توجه قرار گیرد.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

Marvel at the majestic galaxies in this classic Hubble telescope photo

By Jeff Spry 

https://www.space.com/hubble-telescope-majestic-dwarf-galaxy-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *