دست و پنجه نرم کردن پشتکار با بادهای خشن مریخ!!

 مریخ‌نورد پشتکار ناسا در حال ثبت آب و هوای بادی در دهانه جزرو است و نقش آن در غبارآلود کردن سیاره سرخ را شرح می‌دهد.

پشتکار شاهد تندبادهایی بود که ابر عظیمی از غبار را بر فراز دهانه جزرو  بالا برد. ناسا / JPL

 

از زمان ورود پشتکار ناسا به مریخ در 18 فوریه 2021، مریخ‌نورد خانه خود را در جزرو  بررسی کرده، هلیکوپتر نبوغ را مستقر کرده و شروع به تجزیه و تحلیل و ذخیره نمونه‌ها برای ماموریت بازگشت نمونه در آینده کرده است.

 

به تازگی، محققان برخی از فعالیتهای طوفان غبار شگفت‌انگیزی را که مریخ نورد در دهانه جزرو ثبت میکند، از جمله ویدئوهایی از برخی از شدیدترین فعالیتهای شیطان گرد و غبار مشاهده شده در مریخ، فاش کرده‌اند.

تایم لپس شیاطین گرد و غبار را نشان می‌دهد که از دهانه جزرو عبور می‌کنند. ناسا / JPL

 

این تصاویر عمدتاً از دوربین اصلی ناوبری مریخ‌نورد گرفته شده است، در حالی که حسگرهای تشعشع و غبار، بخشی از تحلیلگر دینامیک محیطی مریخ (MEDA) نصب شده بر روی دکل مریخ‌نورد، داده‌های بیشتری را ارائه می‌دهند.

مکان MEDA مکان سنسور MEDA بر روی نمودار مریخ‌نورد پشتکار مشخص شده است. ناسا / JPL

 

ستاره‌شناسان تقریباً تا زمانی که این سیاره را رصد کرده‌اند، شاهد طوفان‌های غباری بوده‌اند که مریخ را پوشانده‌اند. طوفان‌های جهانی ویژگی‌های سطحی را می‌پوشانند و به سیاره سرخ رنگ زرد زعفرانی می‌دهند. طوفانهای کوچکتر، هم منطقه‌ای و هم‌محلی، می‌توانند رخ دهند. اما دانشمندان به طور کامل متوجه نشده‌اند که چگونه این همه گرد و غبار می‌تواند راه خود را از سطح و به هوا باز کند.

 

بادها باید نقش مهمی ایفا کنند. یکی از ویدیوهای جدید وزش باد را نشان می‌دهد که ابر عظیمی از غبار را بلند می‌کند، اولین باری است که چنین رویدادی در مریخ دیده می‌شود. این مریخ‌نورد شاهد دو رویداد عظیم دیگر بود که بزرگترین آنها یک ابر غبار عظیم را تشکیل داد که 4 کیلومتر مربع (1.5 مایل مربع) را پوشش می‌داد.

 

کلیر نیومن (Aeolis Research) در بیانیه مطبوعاتی اخیر می‌گوید: “هر بار که در مکانی جدید در مریخ فرود می آییم، فرصتی برای درک بهتر آب و هوای سیاره است.” ما فکر می‌کنیم که این تندبادها نادر هستند، اما می‌توانند مسئول بخش بزرگی از غبار پس‌زمینه‌ای باشند که همیشه در جو مریخ معلق هستند.»

تپه‌های سیتا در دهانه جزرو . این مریخ نورد قادر به عبور از تپه‌های شنی Séítah در دهانه جزرو  نبود، اگرچه از دور از آنها عکس گرفت. ناسا / JPL

 

جزرو مکان خوبی برای تماشای این فرآیند در عمل است زیرا در نزدیکی مسیر طوفان گرد و غبار قرار دارد که از شمال به جنوب در سراسر سیاره امتداد دارد. استقامت شاهد عبور صدها شیاطین گرد و غبار از دهانه بوده است (با سرعت چهار در هر سول و سرعت اوج یک در ساعت در حوالی ظهر محلی). سطح ناهموار کف دهانه – از جمله تپه‌های شنی Séítah – آن را به منبعی ایده آل برای رویدادهای گرد و غبار تبدیل می‌کند. در واقع، رویدادهای بزرگ تندباد، هر چند نادر هستند، گرد و غبار بسیار بیشتری را نسبت به گردبادهای کوچکتر روزانه وارد هوا می‌کنند.

غروب آبی در مریخ، فرصت یکی از غروبهای آبی عجیب و غریب در مریخ را به تصویر کشید. رنگ غیر معمول (برای ما) از گرد و غبار معلق در جو منشا می‌گیرد. ناسا / JPL-Caltech

 

گردبادها در واقع برای ماموریتهای با انرژی خورشیدی مفید هستند زیرا می‌توانند گرد و غبار را از صفحات خورشیدی پاک کنند، همانطور که برای فرودگر اینسایت در Elysium Planitia اتفاق افتاد. گرد و غبار ریز به پنل‌های خورشیدی می‌چسبد و انرژی ناگزیر شروع به افت می‌کند.

 

گردبادها همچنین می‌توانند کاملاً مخرب باشند. بادهای جزرو به حدی شدید هستند که آنها یا دانه‌های شنی که حمل می‌کردند، به دو حسگر باد MEDA آسیب رسانده است. (این حسگرها دقیقاً به این دلیل آسیب‌پذیر هستند که برای اندازه‌گیری باد باید در معرض باد قرار بگیرند.) این حسگرها، نقش مهمی در نظارت بر بادها قبل از پروازهای نبوغ دارند. محققان امیدوارند یک ارتقاء نرم‌افزاری بتواند حسگرهای باد را بازیابی کند.

 

https://youtu.be/thk4Rha-fTk

 

احتمال فعالیت بیشتر باد و گرد و غبار در کار وجود دارد. نیومن می‌گوید: «ما در ژانویه یک طوفان گرد و غبار منطقه‌ای روی سرمان داشتیم. ما هنوز در میانه فصل گرد و غبار هستیم، بنابراین به احتمال زیاد شاهد طوفانهای گرد و غبار بیشتری خواهیم بود.

 

در حال حاضر، این روبات ها هستند که با عواقب آن مقابله می‌کنند. اما روزی کاوشگران انسانی نیز ممکن است مجبور شوند با طوفان‌های گرد و غبار سیاره سرخ دست و پنجه نرم کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

PERSEVERANCE WATCHES WILD WINDS ON MARS

BY: DAVID DICKINSON JUNE 9, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/perseverance-watches-wild-winds-on-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *