بارش شهابی حملی، فعال‌ترین بارش شهابی در طول روز – این هفته به اوج خود می‌رسد!!

 

 

این تصویر ناحیه آسمان را در اطراف کانون بارش حملی (که با یک نقطه قرمز نشان داده شده است) نشان می‌دهد که از عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی در ساعت 4 صبح روز 8 ژوئن دیده می‌شود. نقشه نیمکره جنوبی نیز موجود است.

 

بارش شهابی حملی عمدتاً بارش شهابی است که در طول روز اتفاق می‌افتد، اما کانون بارش در ساعت تاریکی قبل از طلوع فجر بالا می‌آید. در اوج بارش شهابی حملی در صبح روز 7 ژوئن 2022. رو به شرق باشید و مراقب شهاب‌هایی باشید که از افق بالا می‌روند.

 

بارش شهابی حملی یک بارش شهابی فعال می‌باشد، اما بیشتر در طول روز قابل مشاهده هستند.  در جهت طلوع خورشید در ساعت تاریک قبل از طلوع فجر منتظر آنها باشید. شما به دنبال شهاب‌هایی خواهید بود که از افق بالا می‌آیند. نمودار جان جاردین گاس.

 

اوج بارش شهابی حملی صبح روز 7 ژوئن

رصد بیشتر بارشهای شهابی که هر ساله می‌بینیم آسان است. فقط برو بیرون و به بالا نگاه کن اما در مورد بارشهای شهابی که بیشتر در طول روز، زمانی که خورشید طلوع می‌کند، اتفاق می‌افتد؟ چه کار باید بکنیم؟ مشاهده این بارشهای شهابی در طول روز بسیار سختتر است.

 

گاهی اوقات گفته می‌شود که بارشهای شهابی حملی فعالترین بارشهای شهابی در طول روز هستند.

 

بارشهای شهابی اوج وسیعی دارند (29 می تا 17 ژوئن). اما، در سال 2022، اوج بارش در 7 ژوئن است.

 

و در آن تاریخ،  کانون بارش نقطه‌ای در آسمان که به نظر می‌رسد شهابها از آنجا می‌آیند – تنها 29 درجه از خورشید فاصله دارد. این زاویه 29 درجه – زاویه بین خورشید و کانون بارشی که از زمین دیده می شود کشیدگی بارش نامیده می‌شود. در زیر جدولی وجود دارد که بارشهای شهابی در روز و شب را نشان میدهد. جدول طول تابش هر بارش را نشان می‌دهد و می‌گوید که آیا در آسمان صبح است یا عصر (M یا E). بنابراین، 29 درجه از طلوع خورشید. و با مقایسه بارش شهابی حملی با دیگر بارش‌های شهابی در طول روز در این نمودار، همچنین می‌توانید ببینید که ازدیاد طول بارش(در حالی که بزرگترین آن نیست) بسیار عالی است. یعنی برای یک بارش در روز، بارش شهابی حملی تا حدودی جلوتر از طلوع خورشید طلوع می‌کند.

 

جدولی که تاریخ اوج، ازدیاد طول بر حسب درجه و آسمان صبح یا عصر را برای بارشهای شهابی در روز و شب نشان می‌دهد. توسط دان ماخهولز.

 

نحوه مشاهده بارش شهابی حملی

بنابراین – اگرچه بیشتر شهاب‌های حملی در نور روز حرکت می‌کنند – ممکن است در آخرین ساعت تاریک قبل از طلوع آفتاب، در هر زمانی در هفته‌های اول و دوم ژوئن، یک شهاب حملی را بگیرید و در سال 2022، اوج بارش در 7 ژوئن می‌رسد.

 

ترفند این است که آنها را در در فاصله کم بعد از طلوع تابش (یا زمانی که در شرف طلوع است) ببینید، اما قبل از سپیده دم قابل مشاهده است. تابش درست قبل از شروع گرگ و میش نجومی طلوع می‌کند که تاریکترین مرحله گرگ و میش است که به عنوان دوره زمانی تعریف می‌شود که مرکز خورشید 12 درجه تا 18 درجه زیر افق است. احتمالاً در هنگام گرگ و میش نجومی حتی متوجه هیچ نوری در آسمان نخواهید شد.

 

رو به شرق بایستید و مراقب شهابهایی باشید که از کانون بارش دور می‌شوند. شهابها در همه جهات از کانون بارش در حال حرکت خواهند بود. اما برخی از شهابها در آسمان شرقی قبل از طلوع شما به سمت بالا حرکت خواهند کرد.

 

چند شهاب خواهید دید؟

نرخ اوج ساعتی بارش (ZHR) به عنوان تعداد شهابهایی تعریف می‌شود که در یک ساعت می‌بینید، زمانی که کانون بارش مستقیماً بالای سر است و شما می‌توانید ستاره‌هایی کم‌نور را به قدر 6.5  ببینید.

 

برای بارش شهابی در طول روز، ما در اینجا چند مشکل داریم. وقتی بارش شهابی در طول روز در بالای سر باشد، روز است و بنابراین شما نمی‌توانید ستاره‌هایی با قدر 6.5 ببینید. اما وقتی شب است و دیدن ستاره‌های کم‌نور امکان‌پذیر می‌شود، بارش شهابی در طول روز در زیر افق شماست.

 

بنابراین ما هرگز شرایط ایده‌آلی برای دیدن شهابهای حملی نداریم. اما آنها یک ZHR عالی دارند! شمارش شهاب‌ها با پژواک‌های راداری و رادیویی نرخ 60 شهاب در ساعت و شاید تا 200 شهاب در ساعت را نشان می‌دهد.

 

صبح روز 7 ژوئن یا چند صبح بعد از آن چند شهاب را خواهید دید؟ در وب سایت انجمن شهاب سنگ آمریکا (AMS)، اوج بارش شهابی اغلب بین کارشناسان متفاوت است. رابرت لونسفورد در

نوشت: انتظار می‌رود نرخهای فعلی بدون توجه به موقعیت مکانی شما کمتر از 1 باشد.

اما چه کسی می‌داند؟ شما ممکن است بیشتر ببینید! و دیدن هر شهابی از این بارش (بیشتر) در طول روز لذت بخش خواهد بود.

 

همچنین رابرت لونسفورد اشاره می‌کند:

می‌توانید فعالیت‌های بارش‌های شهابی [در طول روز] و همچنین مواردی را که فراتر از محدودیت‌های رصد بصری هستند، با مراجعه به پورتال بارش شهابی ناسا که در آدرس زیر موجود است، پیگیری کنید: https://meteorshowers.seti.org/

 

در این تصویر از رادار مداری شهاب‌سنگ کانادا، می‌توانید نقطه داغی از فعالیت در صورت فلکی برج حمل را در فاصله کمی از خورشید مشاهده کنید. این نشانه فعالیت از بارش شهابی حملی است. تصویر از  CMOR/Spaceweather.

 

تاریخچه بارش شهابی حملی و دنباله‌دار والد

شهابهای حملی تاریخچه شگفت انگیزی دارند. ستاره شناسان در تلسکوپ رادیویی Jodrell Bank در انگلستان برای اولین بار در سال 1947 متوجه آنها شدند. در اینجا مقاله‌ای است که این بارش شهابی در طول روز و سه بارش دیگر را مورد بحث قرار می‌دهد. دانشمندان این کشف را با پژواکهای راداری انجام دادند و در برخی موارد با عکسهایی آن را تایید کردند:

https://adsabs.harvard.edu/full/1951MNRAS.111…37A

 

برای سال‌ها، هیچ‌کس دنباله‌دار اصلی بارش شهابی حملی را نمی‌شناخت. سپس، در ماه می 1986، دان ماخهولز، دنباله‌داری را کشف کرد که به 96P/Machholz معروف شد. این دنباله‌دار ممکن است مستقیماً با این بارش شهابی درگیر باشد یا منبع بارش ممکن است بخشی از مجموعه ماخهولتز باشد. مجموعه ماخهولتز ترکیبی از دو گروه دنباله‌دار، هشت بارش شهابی و حداقل یک سیارک است که همگی با دنباله‌دار 96P/Machholz مرتبط هستند.

 

اگر در سال 2022 یک شهاب حملی دیدید، به ما اطلاع دهید!

مجموعه ماخهولز، از مقاله ای در ضمیمه مجله Astrophysical.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

1- Arietids – most active daytime meteor shower – peaks this week

Posted by Don Machholz June 5, 2022

https://earthsky.org/astronomy-essentials/arietids-daytime-meteor-shower-peaks/

 

2- Daylight Meteors: The Arietids

https://www.spaceweather.com/meteors/arietids.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *