ناتالی والچوور به خاطر پوشش خبری تلسکوپ فضایی جیمز وب برنده جایزه پولیتزر شد!!

 

 

پوشش تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط نویسنده علمی ناتالی والچوور و مجله کوانتا برنده جایزه پولیتزر 2022 برای گزارش توضیحی شد. (اعتبار تصویر: جیمز واگان)

 

ناتالی والچوور، نویسنده علمی، جایزه پولیتزر 2022 را برای کارش در مجله کوانتا و توضیح داستان پیچیده تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دریافت کرد که در دسامبر به فضا پرتاب شد.

 

والچوور نویسنده و ویراستار ارشد کوانتا است که از زمان تأسیس مجله در سال 2013 در آنجا بوده است. از سال 2010 تا 2012، او نویسنده سایت خواهر Space.com یعنی Live Science بود. جایزه پولیتزر که در 9 می به مجله با ذکر ویژه برای والچوور اعطا شد، در رده گزارش توضیحی قرار گرفت.

 

کمیته پولیتزر جایزه 2022 را برای گزارش‌های توضیحی «برای پوششی که پیچیدگی‌های ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب را که برای تسهیل تحقیقات نجومی و کیهان‌شناسی پیشگامانه طراحی شده بود را آشکار کرد» اعطا کرد .

 

والچوور در حال بهبودی از COVID-19 بود که این خبر به او رسید. او در توییتر به شوخی گفت: “من گیج COVID-19 در رختخواب دراز کشیده‌ام و تلاش می‌کنم باور کنم که این واقعیت است و یک توهم نیست.”

 

عنوان داستان برنده جایزه: “تلسکوپ فضایی وب اگر کار کند، تاریخ کیهانی را بازنویسی خواهد کرد.”

 

داستان والچوور به طرز ظریفی فرآیند مهندسی که تلسکوپ فضایی جیمز وب را تولید کرد، رصدخانه‌ای 10 بیلیون دلاری را توضیح می‌داد که با بیش از یک دهه تأخیر و بودجه بسیار بیشتری راه اندازی شد. او خاطرنشان می‌کند که حتی پس از راه‌اندازی (که در 25 دسامبر 2021 انجام شد؛ مقاله در 3 دسامبر منتشر شد)، وب همچنان در طول راه‌اندازی خود با مشکلات متعددی روبرو بود.

 

به عنوان مثال، او توضیح می‌دهد که چگونه تلسکوپ با ظرافت در موشک تا می‌شود تا در فضا برای سفر طولانی به مکانی در اعماق فضا باز شود، جایی که یک آفتاب‌گیر باید درست اجرا شود تا تلسکوپ از خورشید محافظت شود.

 

او نوشت: “سپر آفتاب هم تنها امید یک تلسکوپ فروسرخ و هم پاشنه آشیل آن است. برای اینکه بتواند به اندازه کافی بزرگ باشد بدون اینکه موشک سنگین شود، آفتابگیر باید از پارچه نازکی تشکیل شده باشد.”

 

او پس از بحث درباره جرم کوچک وب در مقایسه با تلسکوپ زمینی که برای رساندن رصدخانه پیشگامانه به فضا ضروری است، موضوع پارچه را بیشتر توضیح داد.

 

والچوور گفت: “هیچ چیزی در مورد ساخت یک فضاپیمای غول پیکر و در عین حال سبک با سنجش مادون قرمز آسان نیست، اما استفاده اجتناب ناپذیر از پارچه آن را به یک امر ذاتی خطرناک تبدیل می‌کند.” مهندسان می‌گویند کنترل یا پیش‌بینی کامل حرکات آن غیرممکن است. اگر آفتاب‌گیر در حین باز شدن گیر کند، کل تلسکوپ به زباله‌ فضایی تبدیل می‌شود.»

 

خوشبختانه، استقرار وب به خوبی پیش رفت و پس از تقریباً پنج ماه متوالی راه اندازی در فضا، ناسا به طور تصادفی در ماه می نیز اعلام کرد که رصدخانه در دوره راه اندازی 1000 مرحله‌ای قرار دارد. انتظار می رود اولین تصاویر علمی از تلسکوپ فضایی در ماه جولای منتشر شود.

 

والچوور همچنین در این مقاله اشاره می‌کند که وب اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، جهان اولیه را کاوش می‌کند، به دنبال اولین کهکشان‌ها می‌گردد و در غیر این صورت تلاش می‌کند نیروهایی را که کیهان را شکل داده‌اند درک کند.

 

مقایسه نماهایی از همان قسمت از آسمان که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر بازنشسته ناسا و تلسکوپ فضایی جیمز وب. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech (سمت چپ)، NASA/ESA/CSA/STScI (راست))

 

والچوور بین سال‌های 2010 تا 2012 یکی از نویسندگان لایو ساینس، نشریه خواهر Space.com بود. داستان‌های قابل توجهی که او در چند ماه گذشته برای لایوساینس نوشت، شامل شرح اسرار برتر فیزیک، بحثی در مورد آیا فضاپیمای وویجر 1 از منظومه شمسی خارج شده است و فیزیک اولین شیرجه فضایی مافوق صوت می‌باشد. والچوور همچنین گاهی اوقات برای Space.com می‌‌نویسد.

 

او دارای مدرک لیسانس فیزیک از دانشگاه تافتس است و طبق بیوگرافی Live Science او در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، فیزیک خوانده است و قبل از جایزه پولیتزر، جوایز روزنامه نگاری متعدد دیگری را کسب کرده است. او در سال 2016 برنده جایزه اورت کلارک/ست پین، جایزه سالانه برای روزنامه نگاران علمی جوان و برنده جایزه ارتباطات علمی در سال 2017 برای موسسه فیزیک آمریکا بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope coverage wins Pulitzer Prize for science writer Natalie Wolchover and Quanta

By Elizabeth Howell 

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-pulitzer-natalie-wolchover-quanta

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *