ESA اولین آزمایشات شکارچی سیاره فراخورشیدی پلاتو را در شرایطی شبیه فضا انجام می‌دهد!!

توسط موسسه تحقیقات فضایی SRON هلند

در بازرسی شبیه ساز فضا یکی از اهداف این است که در یک میلیونم یک محدوده تأیید شود که دوربین به آن نگاه می‌کند. در اینجا مکانیزم – یا گیمبال – که دوربین را به حرکت در می‌آورد با استفاده از تئودولیت، یک ابزار نوری بررسی می‌شود که زوایای چرخش را اندازه‌گیری می‌کند. از آنجا که حتی کوچکترین ذره گرد و غبار نیز می‌تواند باعث انحراف شود، این کار در اتاق تمیز انجام می‌شود. یک ارتباط ویدیویی ارتباط با اتاق کنترل و یک متخصص ابزار در خارج را فراهم می‌کند. اعتبار: SRON

 

ESA در حال کار بر روی یک ماموریت جدید شکارچی سیارات فراخورشیدی به نام پلاتو است که در سال 2026 پرتاب خواهد شد. ستاره‌شناسان انتظار دارند به لطف توانایی پلاتو در شناسایی سیارات کوچکتر در مدارهای بزرگتر از تلسکوپهای فعلی، سیاراتی به اندازه زمین را در منطقه قابل سکونت کشف کنند. موسسه تحقیقات فضایی SRON هلند با آزمایش دوربینهای پلاتو در یک شبیه ساز فضایی سفارشی در این پروژه مشارکت دارد. محققان SRON آزمایش نمونه اولیه را به پایان رسانده‌اند و همه ویژگی‌ها مطابق انتظار عمل می‌کنند. چارچوب دوربین‌ها اکنون تحت یک خلاء یک ماهه در ESA قرار می‌گیرد تا استقامت آن در شرایط فضایی ارزیابی شود.

 

 

برای شبیه‌سازی شرایط خشن فضا، دانشمندان موسسه تحقیقات فضایی SRON هلند یک شبیه‌ساز فضایی ساختند و آن را برای آزمایش پلاتو طراحی کردند. با فشار بسیار کم و دمای پایین خود محیطی را در فضا ایجاد می‌کند و همچنین نور ستارگان مصنوعی تولید می‌کند. مکانیزمی که هنوز در این شرایط خشن کار می‌کند، دوربین را حرکت می‌دهد تا میدان دید کامل را آزمایش کند. محققان می‌توانند در یک میلیونم یک دایره بررسی کنند که دوربین در کدام جهت نگاه می‌کند.

 

در طی یک دوره شش هفته‌ای، نمونه اولیه دوربین پلاتو، به نام مدل مهندسی، تحت یک برنامه آزمایشی گسترده قرار گرفت تا عملکرد مورد نیاز را نشان دهد و مطمئن شود که این عملکرد تحت تأثیر تمام دماهای مورد انتظار ممکن قرار نمی‌گیرد. لورنزا فراری، مدیر پروژه می‌گوید: «به نظر می‌رسد که تمام ویژگی‌های مدل مهندسی مطابق انتظار عمل می‌کنند. این امر به طور کلی خبر خوبی برای پلاتو است و همچنین نشان می‌دهد که شبیه‌ساز فضایی ما بسیار خوب کار می‌کند.

مهندسان SRON شبیه‌ساز فضا را برای آزمایش دوربین آماده می‌کنند. اعتبار: SRON

در طول بهار و تابستان، شبیه‌سازهای اضافی در پاریس و مادرید نتایج آزمایش به‌دست‌آمده در SRON را در همان دوربین بازتولید می‌کنند، بنابراین کالیبراسیون متقاطع لازم بین این سه تنظیمات را فراهم می‌کنند. نسخه نهایی ماهواره پلاتو که مدل پرواز نام دارد دارای 26 دوربین خواهد بود. برای همگام شدن با برنامه زمانی پرتاب در سال 2026، آزمایش همه آنها بین گرونینگن (SRON)، پاریس (IAS) و مادرید (INTA) تقسیم خواهد شد. SRON اولین دوربین از هشت دوربین پرواز را در پاییز امسال دریافت خواهد کرد. آزمایش همه آنها تا پایان سال 2023 طول می‌کشد.

 

محفظه نوری که 26 دوربین را در جای خود محکم می‌کند، اکنون یک ماه در بزرگترین اتاق خلاء حرارتی اروپا در ESA غوطه‌ور است تا استقامت خود را در شرایط فضایی آزمایش کند. آزمایش شامل «چرخه حرارتی» برای ارزیابی نحوه واکنش محفظه نوری به تغییر دما بین نور و تاریکی و «تعادل حرارتی» برای اندازه‌گیری دمای کاری است که در این شرایط حفظ می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

ESA conducts first tests of exoplanet hunter Plato in space-like conditions

by SRON Netherlands Institute for Space Research JUNE 1, 2022

https://phys.org/news/2022-05-esa-exoplanet-hunter-plato-space-like.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *