تصویر تلسکوپ هابل از نمایی جدید از دو کهکشان در حال چرخش!!

 

 

تلسکوپ فضایی هابل یک جفت کهکشان مارپیچی به نام IC 4271 را مشاهده کرد که در فاصله 800 میلیون سال نوری از زمین قرار دارند. (اعتبار تصویر  NASA, ESA, and B. Holwerda (University of Louisville Research Foundation, Inc.); Image processing: G. Kober (NASA Goddard/Catholic University of America)

 

یک جفت کهکشان عجیب و غریب در یک عکس جدید مسحورکننده از تلسکوپ فضایی هابل در حال چرخش هستند.

 

این دو کهکشان مارپیچی که IC 4271 یا Arp 40 نامیده می‌شوند، در فاصله 800 میلیون سال نوری زمین قرار دارند و کهکشان کوچکتر در مقابل همدم بزرگتر خود قرار دارند. براساس بیانیه‌ای از ناسا که تصویر را در 20 می منتشر کرد، کهکشان بزرگتر به عنوان کهکشان سیفرت، نوعی کهکشان با هسته فعال طبقه‌بندی می‌شود.

 

طبق بیانیه ناسا، حدود 10 درصد از همه کهکشان‌ها ممکن است کهکشان‌های سیفرت باشند که به نام اخترشناس کارل کی سیفرت نامگذاری شده‌اند که این کهکشان‌های مارپیچی را با خطوط انتشار بسیار درخشان در دهه 1940 توصیف کرد.

 

کهکشان فعال کهکشانی است که در مرکز خود سیاهچاله‌ای بسیار پرجرم وجود دارد. این سیاهچاله هیولای گاز و گرد و غبار اطراف را می‌کشد و وقتی سیاهچاله این مواد را مصرف می‌کند، جریان‌های گسترده‌ای از تشعشع آزاد می‌کند و هسته فعال مشاهده شده توسط تلسکوپ فضایی هابل را تامین می‌کند. براساس بیانیه ناسا، اعتقاد بر این است که بزرگتر از دو کهکشان موجود در IC 4271 یک کهکشان سیفرت نوع II باشد، به این معنی که منبع بسیار درخشانی از نور مادون قرمز و مرئی است.

 

مقامات ناسا در این بیانیه نوشتند: «هسته‌های فعال کهکشان‌های سیفرت وقتی در نور خارج از طیف مرئی مشاهده می‌شوند، در درخشان‌ترین حالت خود هستند.

 

دوربین میدان عریض 3 هابل حساسیت و وضوح قدرتمند آن به محققان اجازه داد تا دید دقیقی از این جفت کهکشانی داشته باشند. این داده‌ها برای نقشه‌برداری از قرص گرد و غبار کهکشان کوچکتر استفاده شد که در پیش زمینه تصویر قرار دارد. براساس این بیانیه، صفحه گرد و غبار کهکشان – که سیاهچاله مرکزی آن را تغذیه می‌کند – با جزئیات دقیق در سراسر نور ماوراء بنفش، مرئی و مادون قرمز نقشه برداری شده است.

 

مقامات ناسا در بیانیه‌ای نوشتند: «از آنجایی که IC 4271 یک کهکشان سیفرت نوع دوم است، طول‌موج‌های مرئی و فروسرخ نور بر تصویر غالب است. رنگ‌های این تصویر عمدتاً نور مرئی هستند، در حالی که رنگ بنفش نشان‌دهنده نور ماوراء بنفش و قرمز نشان‌دهنده نور مادون قرمز نزدیک است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble telescope snaps trippy new view of two swirling galaxies

By Samantha Mathewson 

https://www.space.com/hubble-space-telescope-peculiar-pair-galaxies-core

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *