25 امین پرواز باشکوه هلیکوپتر مریخی نبوغ را در مریخ تماشا کنید!!

 

قرار بود نبوغ فقط 5 پرواز داشته باشد. پرواز 25 ام با شکوه آن را در مریخ تماشا کنید!

هنگامی که نبوغ هلیکوپتر مریخی در یک سفر یک طرفه به سیاره سرخ حرکت کرد، مهندسان برای پنج پرواز برنامه‌ریزی کرده بودند.

 

این بدان معنا نبود که پروازهای بیشتری نمی‌توانست انجام دهد. در واقع، طبیعی است که پارامترهای ماموریت فضاپیمای ناسا به صورت محافظه‌کارانه تنظیم شوند. اما در اواخر سال گذشته، ناسا این مأموریت را به طور نامحدود تمدید کرد و هلیکوپتر کوچکی که اکنون می‌توانست از اهداف اولیه خود عبور کند: این هلیکوپتر نقطه عطف 25 پرواز را در اتمسفر نازک و پرتحرک مریخ به پایان رساند.

 

در واقع، در زمان نوشتن این مقاله نبوغ 28 پرواز را انجام داده است، اما پرواز 25‌ام رکورد مطلق بود. در 8 آوریل، هنگامی که پرواز انجام شد، نبوغ رکوردها را برای شکست فاصله و سرعت، آن را به 704 متر (2310 فوت) و تا 5.5 متر در ثانیه (12 مایل در ساعت) افزایش داد.

 

و این تصاویر را به خانه فرستاد که آن را به صورت یک فیلم درآورده‌اند و نمای چشم هلیکوپتر روباتیک از پرواز در سراسر مریخ را نشان می‌دهد.

 

 

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا: “برای پرواز رکورددار ما، دوربین ناوبری نبوغ به نظر می‌رسد تصاویر نفسگیری از آنچه فراهم می‌کند که احساس می‌کند 33 فوت بالاتر از سطح مریخ با 12 مایل در ساعت می‌چرخد.”

 

مدت زمان پرواز 161.3 ثانیه بود، اما هلیکوپتر تا حدود یک متری شروع به گرفتن تصاویر نکرد. به این دلیل است که نبوغ از دوربین خود برای ناوبری استفاده می‌کند. تا زمانی که هلیکوپتر به ارتفاع حدود 1 متر برسد، روشن نمی‌شود، تا از دوربین از گرد و غباری که در هنگام برخاستن یا فرود آمدن، محافظت شود.

 

پروازهای نبوغ خودمختار هستند. “خلبانان” در JPL آنها را برنامه‌ریزی می کنند و دستوراتی را برای مریخ‌نورد پشتکار ارسال می‌کنند که سپس آن دستورات را به هلیکوپتر منتقل می‌کند. در حین پرواز، سنسورهای پردازنده-دوربین ناوبری، یک واحد اندازه‌گیری اینرسی و …-داده‌های زمان واقعی را به پردازنده ناوبری نبوغ و رایانه اصلی پرواز ارائه می‌دهد‌ که هلیکوپتر را در پرواز راهنمایی می‌کند. این امر باعث می‌شود نبوغ ضمن انجام دستورات خود، واکنش نشان دهد.

 

در این ویدئو، نبوغ قبل از شتاب به سمت جنوب غربی به ارتفاع 33 متر می‌رود. در طی سه ثانیه به حداکثر سرعت 5.5 متر در ثانیه می‌رسد. ابتدا هلیکوپتر بر روی برخی از ماسه‌های موج‌دار پرواز می‌کند ، سپس بر روی صخره‌ها و به دنبال آن سطح نسبتاً مسطح و بی نظیری که بر روی آن می‌تواند یک فرود ایمن کند.

 

این پارامترهای پرواز از قبل تنظیم شده بودند و توسط تیم خلبانان هلیکوپتر در زمین به نبوغ ارسال می شدند. هنگامی که در هوا (مانند آن وجود دارد) ، نبوغ تنها است. زمان تاخیر بین زمین و مریخ به این معنی است که هیچ تصحیحی ​نمی‌تواند انجام شود.

 

این بدان معناست که ممکن است اشتباهی گاه به گاه اتفاق بیفتد، مانند یکی که یک سال پیش دیدیم، خطای پردازش تصویر هلیکوپتر، منجر به تاخیر بین آنچه نبوغ می‌بیند و زمان واقعی شد. خوشبختانه، ناکامی‌های داخلی ارسالی به زمین به مهندسان نبوغ اجازه می‌دهند تا با خیال راحت قبل از پرواز بعدی تصحیحی برای آن صادر کنند.

 

از آن زمان، پرواز بسیار خوب بوده است، حتی در شرایط جوی بسیار بیگانه برای کسانی که در اینجا روی زمین هستند و هلیکوپتر کوچک هیچ نشانه‌‌ای از کند شدن را نشان نمی‌دهد. حجم جوی مریخ کمتر از 1 درصد زمین است. ما هنوز با هر پرواز نبوغ شگفت زده می‌شویم که انسانها موفق شدند چیزی بسازند که بتواند در آنجا پرواز کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ingenuity Was Supposed to Have Only 5 Flights. Watch Its Glorious 25th Flight on Mars!

MICHELLE STARR 30 MAY 2022

https://www.sciencealert.com/ingenuity-was-supposed-to-fly-5-times-here-s-video-from-its-insane-25th-flight-on-mars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *