عکس تلسکوپ هابل از کهکشان چشم سوزنی!!

 

 

یک منبع پرتو ایکس مرموز و ناشناخته دیگر در این عکس تلسکوپ هابل از کهکشان چشم سوزنی وجود دارد.

نمای بزرگنمایی شده بخشی از چشم سوزنی، یک کهکشان مارپیچی کوتوله معروف به NGC 247، در این نمای تلسکوپ فضایی هابل که به تازگی منتشر شده است. (اعتبار تصویر: NASA NASA, ESA, and H. Feng (Tsinghua University); Image processing: G. Kober (NASA Goddard/Catholic University of America)

 

تصویر تازه از تلسکوپ فضایی هابل نمای عمیقی از چشم یک سوزن کهکشانی را نشان می‌دهد.

 

این کهکشان مارپیچی با نام مستعار “چشم سوزنی” و به طور رسمی‌تر با نام‌های NGC 247 و کالدول 62 شناخته می‌شود.

 

تصویر تلسکوپ فضایی هابل حفره‌ای را در سمت دیگر کهکشان به تصویر می‌کشد که ناسا گفته است که برای اخترشناسان به صورت معمایی درآمده است. این آژانس نوشت: «کمبود گاز در آن قسمت از کهکشان وجود دارد، به این معنی که مواد زیادی وجود ندارد که از آن ستاره‌های جدید تشکیل شوند».

نمای وسیع تری از کهکشان چشم سوزنی که توسط تلسکوپ فضایی هابل دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: NASA, ESA, and H. Feng (Tsinghua University); Image processing: G. Kober (NASA Goddard/Catholic University of America)

 

“از آنجایی که تشکیل ستاره در این منطقه متوقف شده است، ستارگان قدیمی و کم نور فضای خالی را پر می‌کنند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند این ویژگی عجیب چگونه شکل گرفته است، اما مطالعات به تعاملات گرانشی گذشته با کهکشان دیگری اشاره می‌کند.” حفره تنها رازی نیست که این کهکشان دارد.

 

در زیر قرص کهکشان، می‌توانید چند کهکشان کوچکتر و دورتر را فراتر از نشانگر چشم سوزنی 11 میلیون سال نوری پیدا کنید که از نظر کهکشانی فاصله نسبتاً نزدیکی با ما دارد. اما یادگیری در مورد آن کهکشانهای دور کاری است که اخترشناسان نیز در تلاش برای انجام آن هستند.

 

ناسا گفت: ” مناطق قرمز روشنی از گاز و غبار با چگالی بالا و تشکیل ستاره‌های قوی را نشان می‌دهد که نزدیک به لبه کهکشان هستند.” همچنین یک ستاره درخشان در پیش زمینه وجود دارد که اتفاقاً در میدان دید قرار دارد.

 

در قلب کهکشان یک منبع پرتو ایکس فوق‌العاده جاسازی شده است، اما مشخص نیست که از کجا آمده است.

 

آیا آنها سیاهچاله‌هایی با جرم ستاره‌ای هستند که در مقادیر غیرمعمول گاز می‌ریزند؟ یا سیاهچاله‌هایی با جرم متوسط ​​هستند که ده‌ها برابر جرمتر از همتایان ستاره‌ای خود هستند اما کوچکتر از سیاهچاله‌های هیولایی در مراکزشان هستند.

 

مطالعات مستقل کهکشان با استفاده از اشکال دیگر نور، مانند پرتوهای ایکس با رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا، نشان می‌دهد که پرتوهای ایکس از قرص سیاهچاله‌ای با جرم متوسط ​​می‌آیند. اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مطمئن شوید که چه اتفاقی در حال وقوع است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble telescope looks deep into the Needle’s Eye in this dwarf spiral galaxy photo

By Elizabeth Howell 

https://www.space.com/hubble-telescope-needles-eye-galaxy-photo

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *