قمر عجیب زحل تیتان کمی شبیه زمین است و دانشمندان ممکن است سرانجام دلیل آن را بدانند!!

شش تصویر از تیتان قمر زحل که شامل اطلاعات 13 ساله جمع آوری شده توسط فضاپیمای کاسینی ناسا است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/دانشگاه نانت/دانشگاه آریزونا)

 

سطح تیتان قمر زحل کمی شبیه زمین است و یک مطالعه جدید در نهایت دلیل آن را توضیح می‌دهد.

 

تیتان بزرگترین قمر زحل دارای مناظر بسیار شبیه زمین است: دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، دره‌های هزارتو و تپه‌های شنی نرم. با این حال، این سازندهای زمین‌شناسی روی تیتان از مواد کاملاً متفاوتی ساخته شده‌اند. به جای آب، متان مایع است که از رودخانه‌ها می‌گذرد و به جای شن، هیدروکربن‌ها هستند که به تپه‌های شنی می‌ریزند.

 

برای سال‌ها، دانشمندان از چگونگی پیدایش این مناظر با توجه به ترکیب غیرزمینی آن‌ها شگفت‌زده بودند. اما اکنون آنها یک نظریه بسیار قابل قبول را تعیین کرده‌اند.

 

از آنجایی که رسوبات تیتان به نظر می‌رسد از ترکیبات آلی جامد ساخته شده‌اند، باید بسیار شکننده‌تر از رسوبات مبتنی بر سیلیکات موجود در زمین باشند. بنابراین باد نیتروژن و متان مایع باید رسوبات تیتان را به گرد و غبار ریز تبدیل کنند که قادر به پشتیبانی از چنین ساختارهای متنوعی نیست.

 

تیمی به رهبری ماتیائو لاپوتره، استادیار علوم زمین‌شناسی در دانشگاه استنفورد، راه‌حلی بالقوه ارائه کرده است: ترکیبی از تف جوشی، باد و تغییرات فصلی

 

محققان نوعی از رسوبات به نام اوئیدز را مورد مطالعه قرار دادند که در زمین یافت می‌شوند و ترکیبی مشابه با تیتان دارند.

 

اوئیدز را می‌توان در آبهای گرمسیری یافت که در آن دانه‌های بسیار ریز تشکیل می‌دهند. این دانهها به طور همزمان مواد را از طریق بارشهای شیمیایی انباشته کرده و در دریا فرسایش می‌یابند. در نتیجه، اندازه ثابتی را حفظ می‌کنند.

 

محققان فکر می‌کنند که ممکن است چیزی مشابه در تیتان اتفاق بیفتد.

 

لاپوتره در بیانیه‌ای گفت: «ما فرض کردیم که تف جوشی – که شامل ذوب شدن دانه‌های همسایه در یک قطعه می‌شود – می‌تواند سایش را در هنگام انتقال دانه‌ها توسط باد متعادل کند.

 

این تیم سپس داده‌های جوی تیتان را که در طول مأموریت کاسینی ثبت شده بود، تجزیه و تحلیل کرد تا مشخص کند که چگونه این رسوبات می‌توانند چنین ویژگی‌های زمین‌شناسی بسیار متفاوتی را تشکیل دهند که در سراسر سیاره مشاهده می‌شوند.

 

محققان دریافتند که بادها در اطراف استوای قمر رایج‌تر هستند که شرایط بهینه را برای توسعه تپه‌ها ایجاد می‌کند. با این حال، در جای دیگر، تیم مشکوک است که بادهای کمتر باعث تشکیل دانه‌های درشت‌تر و به نوبه خود سنگ‌های رسوبی جامدتر می‌شوند. از آنجا، باد می‌تواند سنگ سختتر را به رسوبات ریزتر فرسایش دهد، درست مانند آنچه در زمین اتفاق می‌افتد.

 

علاوه بر این، از آنجایی که تیتان به عنوان تنها جرم آسمانی در منظومه شمسی به جز زمین شناخته شده است که دارای چرخه انتقال مایع فصلی است، تیم لاپوتر سپس این فرضیه را مطرح کردند که حرکت متان مایع احتمالاً به فرسایش و توسعه رسوب نیز کمک می‌کند.

 

لاپوتر گفت: «ما نشان می‌دهیم که در تیتان – درست مانند روی زمین و آنچه قبلاً در مریخ وجود داشت – یک چرخه رسوبی فعال داریم که می‌تواند توزیع عرضی مناظر را از طریق ساییدگی اپیزودیک و تف جوشی ناشی از فصول تیتان توضیح دهد.  بسیار جذاب است که به این فکر کنیم که چگونه این دنیای جایگزین تا اینجا وجود دارد، جایی که همه چیز بسیار متفاوت و در عین حال بسیار مشابه است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Saturn’s weird moon Titan looks a bit like Earth, and scientists might finally know why

By Stefanie Waldek 

https://www.space.com/study-explains-why-titan-looks-like-earth

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *