تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط فضاپیمای گایای اروپا در فاصله 1 میلیون مایلی از زمین مشاهده شد!!

  

فاصله فضاپیماها در اعماق فضا 620000 مایل بود. فضاپیمای گایا، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را ​​در حالی مشاهده کرد که هر دو در اعماق فضا کار می‌کردند.

 

ماموریت گایای آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ فضایی جیمز وب هر دو به دور زمین-خورشید نقطه لاگرانژ 2 یا L2 می‌چرخند، یک نقطه پایدار گرانشی بین خورشید و زمین که تقریباً 930000 مایل (1.5 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد. در 18 فوریه، گایا موفق شد تازه‌وارد را ببیند و در اولین تلاش تصویری از آن بگیرد.

 

مقامات آژانس در بیانیه‌ای که چهارشنبه (16 مارس) منتشر شد، نوشتند: «نور خورشیدی منعکس شده بسیار کمی به سمت گایا آمد و بنابراین وب به صورت یک لکه کوچک و کم نور در دو تلسکوپ گایا بدون هیچ جزئیات قابل مشاهده ظاهر می‌شود.»

 

فضاپیمای گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا تلسکوپ فضایی جیمز وب را مشاهده کرد که به رنگ سبز مشخص شده است. دو تصویر درونی، در سمت چپ، رصدخانه را با وضوح کامل و در سمت راست، تصویر دومی را نشان می‌دهند که تقریباً دو ساعت پس از تصویر اول گرفته شده است. (اعتبار تصویر: ESA/Gaia/DPAC؛ CC BY-SA 3.0 IGO)

 

فرصت تصویربرداری تصادفی پس از آن پدید آمد که متخصصان گایا، اولی باستیان از دانشگاه هایدلبرگ در آلمان و فرانسوا میگنارد از رصدخانه نیس در فرانسه، در طول سفر طولانی وب به L2 متوجه شدند که پس از رسیدن، فضاپیما باید دقیقاً در محدوده دید فضاپیمای ترسیم ستاره قرار گیرد.

 

ESA خاطرنشان کرد: گایا برای گرفتن عکس واقعی از اجرام آسمانی طراحی نشده است. در عوض، اندازه‌گیری‌های بسیار دقیقی از موقعیت‌ها، حرکات، فواصل و رنگ‌های آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. با این حال، بخشی از ابزارهای موجود در هواپیما نوعی عکس از آسمان می‌گیرد. “

 

نقشه‌بردار آسمان هر شش ساعت یک نوار 360 درجه در اطراف کل کره مرئی می‌گیرد. همانطور که هر نوار گرفته می شود، تصویر کمی به سمت نوار آخر کج می‌شود و به کل آسمان اجازه می‌دهد در طول زمان تصویربرداری شود. معمولاً از این برشها برای جستجوی تصاویر ستاره برای کمک به نقشه برداری علمی گایا استفاده و سپس حذف می‌شود.

 

این تصویر مدارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب (به رنگ سفید) و گایا (به رنگ زرد) را در اطراف نقطه‌ای در فضا به نام L2 نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: ESA/Gaia/DPAC؛ CC BY-SA 3.0 IGO)

ESA گفت: اما می‌توان به صورت دستی از رایانه درخواست کرد تا به‌طور استثنایی داده‌های تصویر را نگه دارد. نقشه‌بردار آسمان در ابتدا برای اهداف خدمات فنی برنامه‌ریزی شده بود، اما در طول مأموریت کاربردهای علمی نیز پیدا کرد. چرا از آن برای یک عکس فوری از جیمزوب استفاده نکنیم. ؟”

 

اولین فرصت در 18 فوریه ایجاد شد، زمانی که فضاپیماها تقریباً 620000 مایل (1 میلیون کیلومتر) از هم فاصله داشتند.

 

وب در حال کار بر روی مراحل راه اندازی است تا برای مطالعه اعماق کیهان آماده شود و تیم انتظار دارد تصاویری را اواخر چهارشنبه منتشر کند که آخرین مرحله از روند هم‌ترازی آینه‌ای چند ماهه را به نمایش بگذارد. راه‌اندازی قرار است در ماه ژوئن به پایان برسد.

 

در همین حال، انتظار می رود که تیم گایا مجموعه دیگری از داده‌ها را در سال 2022 برای تجزیه و تحلیل در مورد ماموریت طولانی مدت فضاپیما برای نقشه برداری از موقعیت ستاره ها و کمک به محققان در ترسیم نمودار تکامل و موقعیت یک بیلیون ستاره نسبتاً نزدیک به زمین در اختیار عموم قرار دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope spotted by Europe’s Gaia spacecraft 1 million miles from Earth (photo)

By Elizabeth Howell published 13 minutes ago

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-gaia-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *