ابرنواختر جدیدی در کهکشان عجیب چرخ گاری شناسایی شد!!

 

 

یک ستاره با پایان وحشتناکی روبرو شد که نتیجه آن یک عکس خیره کننده بود.

 

 

تصویر سمت چپ توسط کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی (MUSE) نصب شده بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ ESO VLT در آگوست 2014، قبل از وقوع ابرنواختر گرفته شده است. تصویر سمت راست در دسامبر 2021 با تلسکوپ فناوری جدید ESO گرفته شده است که یک نقطه درخشان را در گوشه سمت چپ پایین تصویر نشان می‌دهد  که یک ابرنواختر در فاصله زمانی بین این دو عکس دیده می‌شود (اعتبار تصویر: ESO/Inserra et al., Amram et al.)

 

تصویر جدیدی از رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) نمایی خیره کننده از کهکشان چرخ گاری را پس از انفجار ستاره‌ای اخیر به تصویر می‌کشد.

 

کهکشان چرخ گاری که تقریباً در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مجسمه‌ساز قرار دارد، یک کهکشان مارپیچی است که چندین میلیون سال پیش با کهکشان همسایه کوچکتر ادغام شد و به شکل غیرعادی و دو حلقه‌ای آن رقم زد.

 

با استفاده از تلسکوپ فناوری جدید ESO NTT در شیلی، اخترشناسان از کهکشان چرخ گاری در دسامبر 2021 عکس گرفتند، اما متوجه شدند که در جایی که در تصویر به عنوان ناحیه پایین سمت چپ کهکشان ظاهر می‌شود، یک ابرنواختر در صحنه منفجر شده است. ابرنواخترها انفجارهای درخشان ستاره‌ای هستند که زمانی رخ می‌دهند که ستارگان پرجرم به پایان عمر خود می‌رسند. این انفجار می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای ناظران قابل مشاهده باشد.

و به نظر می‌رسد این ابرنواختر خاص اخیراً رخ داده است. دانشمندان توانستند تصاویر جدید را با تصاویری مقایسه کنند که در آگوست 2014 توسط کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی (MUSE) در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO VLT نیز در شیلی گرفته شده بود. طبق بیانیه ESO، این مشاهدات هیچ اثری از یک ابرنواختر را نشان نمی‌دهند.

 

این رویداد ستاره‌ای که SN2021afdx نامیده می‌شود، به‌عنوان چیزی طبقه‌بندی می‌شود که دانشمندان آن را ابرنواختر نوع دوم می‌نامند که دارای هیدروژن است و به دلیل تمام شدن سوخت ستاره بزرگی ایجاد می‌شود که برای جلوگیری از فروپاشی جسم تحت گرانش خود لازم است. هنگامی که یک ابرنواختر رخ می‌دهد، یک انفجار درخشان ایجاد می‌کند که می‌تواند از کل کهکشان میزبان بیشتر بدرخشد. این انفجار همراه با نور، مواد را در فضا پرتاب می کند.

 

ابرنواخترها یکی از دلایلی است که اخترشناسان می‌گویند همه ما از غبار ستاره‌ای ساخته شده‌ایم: آنها فضای اطراف را با عناصر سنگین ساخته شده توسط ستاره مولد می‌پاشند که ممکن است بخشی از نسلهای بعدی ستارگان، سیارات اطراف آنها و حیاتی باشد که ممکن است وجود داشته باشد.

 

دانشمندان چند تلسکوپ دیگر را برای تایید انفجار ستاره‌ای در کهکشان چرخ گاری به کار گرفتند. این تلسکوپها، از جمله سیستم آخرین هشدار برخورد زمینی با سیارک (ATLAS) در هاوایی که توسط ناسا تامین می‌شود، برای مطالعه اجرامی که فقط برای مدت کوتاهی در آسمان قابل مشاهده هستند، مانند ابرنواخترها، تخصصی هستند.

 

بررسی طیف‌سنجی عمومی پیشرفته ESO برای اجسام گذرا (ePESSTO+)، پروژه دیگری که در شیلی مستقر است، نیز داده‌هایی را به پروژه ارائه کرد. بر اساس این بیانیه، به ویژه، مشاهدات به اخترشناسان اجازه داد تا تشعشعات کهکشان را اندازه‌گیری کنند و تأیید کنند که انفجار ستاره‌ای اخیر یک ابرنواختر نوع دوم است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

New supernova identified in the weird Cartwheel galaxy

By Samantha Mathewson

https://www.space.com/cartwheel-galaxy-photo-shows-bright-supernova

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *