بچه‌های کنجکاو: آیا سیاهچاله‌ها می‌توانند به سفیدچاله تبدیل شوند؟

 آیا سیاهچاله‌ها می‌توانند به سفیدچاله تبدیل شوند؟ – رمی، 9 ساله، وانگاراتا، ویکتوریا

سلام رمی ممنون از این سوال عالی پاسخ کوتاه و متاسفانه خیر است.

 

سفیدچاله‌ها واقعاً فقط چیزی هستند که دانشمندان تصور می‌کردند – آنها می‌توانستند وجود داشته باشند، اما ما هرگز یکی از آنها را ندیده‌ایم یا حتی سرنخ‌هایی را ندیده‌ایم که ممکن است وجود داشته باشند. در حال حاضر، آنها یک ایده هستند.

 

به بیان ساده، می‌توانید یک سفیدچاله را به صورت یک سیاهچاله در عکس تصور کنید. بنابراین اگر زمان به عقب می‌رفت، سیاهچاله‌ها شبیه سفیدچاله‌ها می‌شدند. اما زمان در جهان ما برعکس نمی‌گذرد.

 

برای درک بیشتر، بیایید با فکر کردن به نحوه کار سیاهچاله‌ها شروع کنیم.

 

سیاهچاله چیست؟

وقتی توپ تنیس را رها می‌کنید، به دلیل چیزی که ما آن را جاذبه می‌نامیم، به زمین می‌افتد. زمین بسیار سنگین است، بنابراین توپ تنیس را به سمت پایین می‌کشد.

 

اگر زمین مواد بیشتری در درون خود داشت و آن را حتی سنگین‌تر می‌کرد، گرانش توپ را قوی‌تر می‌کشید. اگر روی سطح زمین منقبض شده بایستیم که به همان اندازه سنگین باقی می‌ماند، کشش قوی‌تر می‌شد.

 

حالا، تصور کنید که ما کاوشگران اعماق فضا هستیم و چیزی در فضا پیدا کرده‌ایم که هم بسیار سنگین و هم بسیار کوچک است. هر چیزی را که به آن نزدیک می‌شود بسیار قوی به سمت خود می‌کشد، بنابراین ما فضاپیمای خود را در یک فاصله ایمن دور نگه می‌داریم.

 

این شی مرموز به قدری قوی اجسام را می‌کشد که هیچ چیز از درون نمی‌تواند به بیرون فرار کند. یک سفینه فضایی با بزرگترین تقویت‌کننده‌های موشکی نمی‌تواند فرار کند. حتی یک پرتو لیزر که مستقیماً با سرعت نور پرتاب می شود، نمی‌تواند به بیرون راهی پیدا کند.

 

این جسم سیاهچاله است.

 

سفیدچاله چیست؟

حالا تصور کنید که در سفینه فضایی خود (در فاصله‌ای مطمئن) بنشینیم و فیلمی از این سیاهچاله بسازیم.

 

وقتی آن را تماشا می‌کنیم، هرگز چیزی را نمی‌بینیم که از سیاهچاله فرار کند. در عوض می‌بینیم که سیاه‌چاله هر چیزی را می‌بلعد که خیلی نزدیک می‌شود. ما خوش‌شانس هستیم: همانطور که ما تماشا می‌کنیم، سیاهچاله یک ستاره کامل را می‌بلعد!

 

فیلم ما با عنوان “سیاه‌چاله یک ستاره را می‌خورد” میلیون‌ها بازدید آنلاین دارد. اما حالا تصور کنید اگر آن را برعکس بازی کنیم. در فیلم رو به عقب، ما یک جسم بسیار سنگین و بسیار کوچک را می‌بینیم و سپس، ناگهان، یک ستاره کامل را بیرون می‌اندازد!

 

جسمی که اکنون به آن نگاه می‌کنیم که همه چیز را بیرون می‌ریزد و چیزی نمی‌خورد، سفیدچاله نامیده می‌شود.

 

آیا سفیدچاله وجود دارد؟

ما شواهد خوبی از تلسکوپ‌های خود داریم که نشان می‌دهد سیاهچاله‌ها واقعاً وجود دارند.

 

با این حال، ما هرگز یک سفیدچاله ندیده ایم (که مایه شرمساری است، زیرا آنها واقعاً عالی خواهند بود). دلیل اینکه ستاره‌شناسان اصلاً درباره سفیدچاله‌ها فکر می‌کنند به خاطر آلبرت اینشتین است – دانشمند بزرگی که دیگر زنده نیست، اما اگر او را دیده باشید ممکن است موهای پریشان او را به خاطر بیاورید.

بسیاری از چیزهایی که در مورد گرانش و نحوه عملکرد آن می‌دانیم، به لطف کار شگفت‌انگیز دانشمند آلبرت اینشتین است. ویکی کامانز

 

اینشتین ایده‌ای عالی در مورد گرانش، نیروی نامرئی ارائه کرد که پاهای ما را روی زمین نگه می‌دارد،. نظریه او نحوه کار سیاهچاله‌ها را با کشش گرانشی عظیمشان توصیف می‌کند.

 

ایده اینشتین همچنین می‌گوید که سفیدچاله‌ها ممکن است. پس آیا جهان ما واقعاً می‌تواند یک سفیدچاله بسازد؟ و آیا سیاهچاله می‌تواند به سفیدچاله تبدیل شود؟ احتمالا نه. چیزی می‌تواند به عنوان یک ایده “ممکن” باشد، اما در زندگی واقعی نیز بسیار بعید است.

 

سفیدچاله‌ها بعید به نظر می‌رسند، زیرا آنها نوعی چیز “برعکس” هستند. به صبحانه برعکس فکر کنید: تخم‌مرغ  از تابه بیرون می‌پرد و دوباره داخل پوسته می‌شود. ممکن است، اما به این معنی است که زمان چرخیده و شروع به حرکت به عقب کرده است.

 

همانطور که می‌توانیم ببینیم و اندازه‌گیری کنیم، زمان در جهان ما فقط در یک جهت جریان دارد: رو به جلو. بنابراین در حال حاضر، سفیدچاله‌ها فقط یک احتمال جالب هستند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

Curious Kids: can black holes become white holes?

Published: February 4, 2022 12.56am GM

https://theconversation.com/curious-kids-can-black-holes-become-white-holes-176034

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *