دانشمندان اکنون می‌توانند تاریخ زمین را در دانه‌های شن و ماسه ردیابی کنند!!

 

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانه‌های شن در یک ساحل می‌توانند بیشتر از آنچه ممکن است در مورد تاریخ این سیاره فکر کنید به ما بگوید – چیزی که دفعه بعد که به ساحل می‌روید باید به آن فکر کنید.

 

دانشمندان معیار جدیدی را برای تعیین آنچه توسعه داده‌اند که “اثر انگشت توزیع سن” ماده معدنی زیرکون در ماسه می‌نامند. سپس می‌توان از آن اثر انگشت برای فاش کردن تحولات سطح زمین در طول بیلیونها سال استفاده کرد.

 

زیرکون چیزی است که زمین‌شناسان به آن توجه می‌کنند، زیرا زمانی می‌تواند تشکیل شود که قاره‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند. این کریستالها در برخی موارد می‌توانند بیلیونها سال قدمت داشته باشند و حجم عظیمی از تاریخ را با خود حمل می‌کنند.

 

دوام زیرکون آن را در برابر فرسایش زمین‌شناسی مقاوم می‌کند و با تشکیل رسوب، اطلاعات را همراه با آن ذخیره می‌کند.

 

همانطور که پوسته با هم آسیاب می‌شود و سنگهای جدید را وادار به انجماد می‌کند، یک مهر زمانی از سن سنگ در ترکیب آن حفظ می‌شود. حتی زمانی که به دانه‌های ریز خرد می شود، می‌توان آثاری از این تاریخ را جمع‌آوری کرد.

 

میلو برهام، متخصص رسوب‌شناسی از دانشگاه کرتین استرالیا می‌گوید: سواحل جهان صادقانه تاریخ دقیقی از گذشته زمین‌شناسی با بیلیونها سال تاریخ سیاره ما را ثبت می‌کنند که در زمین‌شناسی هر دانه شن حک شده است و تکنیک ما به باز کردن این اطلاعات کمک می‌کند.

 

با کشف توزیع سنی زیرکون در یک نمونه شن – از نوزادان تا افراد مسن، از نظر زمین‌شناسی – این تکنیک جدید دانشمندان را قادر می‌سازد تا بفهمند که چه رویدادهای کوه‌زایی در قرون منتهی به سپرده‌گذاری آن بانک از رسوبات رخ داده است.

 

به گفته محققان، این رویکرد حتی می‌تواند روشن کند که چگونه زمین برای اولین بار یک بیوسفر قابل سکونت را ایجاد کرد که بیشتر از سایر روش‌های تجزیه و تحلیل زمین‌شناسی به گذشته نگاه می‌کند.

 

مزیت دیگری که این روش تحقیقاتی جدید نسبت به روش‌های موجود دارد این است که می‌توان از آن برای درک حرکات تکتونیکی استفاده کرد، حتی زمانی که سن خود رسوب مشخص نیست (سناریویی که محققان اغلب خود را در آن می‌بینند).

 

این تیم روش جدید خود را با سه مطالعه موردی آزمایش کردند که نشان می‌داد اثر انگشت توزیع سن چگونه کار می‌کند و رسوبات را در آمریکای جنوبی، قطب جنوب شرقی و استرالیای غربی مطالعه می‌کرد.

 

کریس کریکلند ژئوکرونولوژیست از دانشگاه کرتین می‌گوید: «به عنوان مثال، رسوبات در سواحل غربی و شرقی آمریکای جنوبی کاملاً متفاوت هستند، زیرا دانه‌های جوان بسیاری در سمت غرب وجود دارد که از فرو رفتن پوسته در زیر قاره، ایجاد زلزله و آتشفشان در آند ایجاد شده است.

 

در حالی که در سواحل شرقی، همه چیز از نظر زمین شناسی نسبتاً آرام است و ترکیبی از دانه‌های قدیمی و جوان وجود دارد که از انواع سنگها در سراسر حوضه آمازون جمع آوری شده است.

 

تجزیه و تحلیل جدید با آنچه مطابقت داشت که تحقیقات قبلی در مورد سایتها کشف کرده بود. محققان می‌گویند حتی دانه‌های شن و ماسه نیز می‌توانند نیروهای تکتونیکی ایجاد کننده آنها را براساس توزیع سنی رسوب در اطراف خود آشکار کنند.

 

محققان پیشنهاد می‌کنند که روش جدید می‌تواند برای تحلیل مجدد داده‌های مطالعات قدیمی‌تر و همچنین برای کشف جزئیات بیشتر از رسوبات مناسب در تحقیقات آینده مورد استفاده قرار گیرد.

 

برهام می‌گوید: «این رویکرد جدید به درک بیشتری از ماهیت زمین‌شناسی باستانی به منظور بازسازی آرایش و حرکت صفحات تکتونیکی روی زمین در طول زمان کمک می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists Can Now Trace Earth’s History in Individual Grains of Sand

DAVID NIELD 3 MARCH 2022

https://www.sciencealert.com/scientists-can-now-trace-earth-s-history-in-individual-grains-of-sand

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *