ستاره‌شناسان نسل جدیدی از ستاره نوترونی را پیدا کردند!!

 

 

این جسم، یک مگنتار با دوره فوق‌العاده طولانی می‌باشد.

تصور هنری از اینکه جسم اگر مگنتار باشد چه شکلی می‌تواند داشته باشد. مغناطیس‌ها ستاره‌های نوترونی مغناطیسی باورنکردنی هستند که برخی از آن‌ها گاهی گسیل رادیویی تولید می‌کنند. مگنتارهای شناخته شده هر چند ثانیه یکبار می‌چرخند، اما از نظر تئوری، “مگنتارهای دوره فوق‌العاده طولانی” می‌توانند بسیار آهسته‌تر بچرخند. ICRAR

 

در فاصله حدود 4000 سال نوری زمین، سه بار در ساعت، هر یک به مدت یک دقیقه، درخشش بزرگی از تشعشعات را منتشر کرد و محققان را غافلگیر کرد.

 

دکتر ناتاشا هرلی واکر، نویسنده اصلی، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این شی طی چند ساعت در طول مشاهدات ما ظاهر و ناپدید می‌شد. “این مشاهده کاملا غیرمنتظره بود.

تقریباً هر 20 دقیقه یک شیء به یکی از درخشان‌ترین منابع رادیویی در آسمان تبدیل می‌شود. احتمالاً یک ستاره نوترونی یا یک کوتوله سفید – بقایای متراکم ستارگان پیشین – این جسم نیز امواج رادیویی بسیار قطبی شده ساطع می‌کند.

 

اگر این به اندازه کافی جالب نبود، هرلی واکر همچنین مشکوک است که این جسم همچنین ممکن است دارای مقدار زیادی انرژی مغناطیسی باشد که آن را به عنوان یک “مگنتار دوره فوق‌العاده طولانی” در حال اجرا قرار می‌دهد.

 

پر کردن شکاف

مگنتارها مغناطیسی‌ترین اجسام در جهان هستند. میدان مغناطیسی آنها بیش از هزار تریلیون بار قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین است. تپ‌اخترها، مگنتارها، مانند پسرعموهای کمتر مغناطیسی خود، به انتشار انفجارهای رادیویی معروف هستند. اما در جایی که تپ‌اخترها با پالس‌هایشان قابل اعتماد هستند، مگنتارها کمی نامنظم‌تر هستند. برخی از این رفتار نامنظم را می‌توان در انفجارهای رادیویی سریع (FRB)، انفجارهای ناگهانی و شدید رادیویی مشاهده کرد که به مگنتارها ردیابی شده است.

 

اما اینکه چگونه مگنتارهای جوان به مرحله تولید FRB می‌رسند یک راز است. یک راه‌حل، مگنتارهای دوره فوق‌العاده طولانی است که می‌تواند این شکاف را پر کند.

 

هارلی واکر می‌گوید: «این یک نوع ستاره نوترونی است که به آرامی می‌چرخد که از نظر تئوری پیش‌بینی شده است وجود داشته باشد. اما هیچ کس انتظار نداشت که مستقیماً چنین موردی را تشخیص دهد زیرا ما انتظار نداشتیم که آنقدر درخشان باشند. به نوعی انرژی مغناطیسی را به امواج رادیویی بسیار مؤثرتر از هر چیزی که قبلاً دیده بودیم تبدیل می‌کند.

 

به گفته هارلی واکر، “تشخیصهای بیشتر به اخترشناسان می‌گوید که آیا این یک رویداد نادر است یا جمعیت جدیدی است که قبلاً هرگز متوجه آن نشده بودیم.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Astronomers find a potentially new breed of neutron star

The object, an ultra-long period magnetar, had been theoretical until now.

By Samantha Hill, February 4, 2022

https://astronomy.com/news/2022/02/astronomers-find-a-potentially-new-breed-of-neutron-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *