ده سیاره فراخورشیدی خیلی شبیه به زمین!!

 

 

در اینجا ده سیاره فراخورشیدی را معرفی می‌کنیم که تا به امروز به عنوان شبیه‌ترین جهان‌های بیگانه به زمین شناخته شده‌اند.

(اعتبار عکس :  NASA/JPL-Caltech )

 

از زمانی که اولین جهان مشابه در سال 1995 به دور یک ستاره شبیه به خورشید می‌چرخد. براساس صفحه اکتشاف سیارات فراخورشیدی ناسا، دانشمندان بیش از 4000 سیاره فراخورشیدی را پیدا کرده‌اند، بیش از نیمی از این اکتشافات توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا انجام شده است که در سال 2009 برای تعیین میزان وجه مشترک سیارات زمین مانند در سراسر کهکشان راه شیری به فضا پرتاب شد.

کشف اولین ‘زمین بیگانه’ واقعی یک آرزوی دیرینه ستاره‌شناسان است و اکتشافات اخیر سیارات فراخورشیدی نشان داده است که جهانهای کوچک و سنگی مانند جهان ما در کهکشان فراوان هستند.

برای واجد شرایط بالقوه حیات، یک سیاره باید نسبتا کوچک (و در نتیجه صخره‌ای) باشد و در ‘منطقه قابل سکونت’ ستاره خود بچرخد که به طور ضعیف به عنوان مکانی تعریف می‌شود که آب می‌تواند به صورت مایع در سطح جهان وجود داشته باشد. هنگامی که فناوری تلسکوپ بهبود یابد، عوامل دیگری مانند ترکیب جوی سیاره و میزان فعال بودن ستاره اصلی آن نیز در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که بقایای Earth 2.0 سخت پیدا می‌شود، در اینجا نزدیکترین حالت آنالوگهای شناخته شده به سیاره ما وجود دارد. (آنالوگ: چیزی که مشابه چیز دیگری است).

 

  1. Gliese 667Cc

برداشت هنری از Gliese 667Cc. (اعتبار تصویر: ESO/L. Calçada)

 

به گفته آزمایشگاه رانش جت ناسا، این سیاره فراخورشیدی که تنها 22 سال نوری از زمین فاصله دارد، حداقل 4.5 برابر جرم زمین است. Gliese 667Cc یک دور به دور ستاره میزبان خود را تنها در 28 روز کامل می‌کند، اما این ستاره یک کوتوله قرمز به طور قابل توجهی سردتر از خورشید است، بنابراین تصور می‌شود که این سیاره فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت قرار دارد.

با این حال، Gliese 667Cc – که با تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شد – ممکن است به اندازه کافی به مدار ستاره مادر نزدیک شود که توسط شراره‌‌های کوتوله قرمز پخته شود.

 

  1. Kepler-22b

کپلر 22b در فاصله 600 سال نوری از ما قرار دارد. این اولین سیاره کپلر بود که در منطقه قابل سکونت ستاره مادرش یافت شد، اما این جهان به طور قابل توجهی بزرگتر از زمین است – تقریباً به بزرگی 2.4 برابر اندازه سیاره ما. مشخص نیست که این سیاره ‘ابر زمین’ صخره‌ای، مایع یا گازی است.

مدار 290 روزه کپلر 22b تقریباً شبیه مدار 365 روزه زمین است. این سیاره فراخورشیدی به دور یک ستاره کلاس G مانند خورشید ما می‌چرخد، اما این ستاره کوچکتر و سردتر از زمین است.

  1. Kepler-69c

Kepler 69c در صورت فلکی ماکیان قرار دارد. (اعتبار تصویر: NASA Ames/JPL Caltech/T. Pyle)

 

کپلر 69c که حدود 2700 سال نوری از ما فاصله دارد، حدود 70 درصد بزرگتر از زمین است. بنابراین، یک بار دیگر، محققان در مورد ترکیب آن مطمئن نیستند.

 

این سیاره هر 242 روز یک بار به دور منظومه شمسی خودش می‌چرخد ​​و موقعیت آن را در منظومه شمسی با سیاره زهره در سیاره ما مقایسه می‌کند. با این حال، ستاره میزبان کپلر 69c حدود 80 درصد به اندازه خورشید درخشان است، بنابراین به نظر می‌رسد این سیاره در منطقه قابل سکونت قرار دارد.

 

  1. Kepler-62f

به گفته ناسا، این سیاره حدود 40 درصد بزرگتر از زمین است و به دور ستاره‌ای بسیار سردتر از خورشید ما می‌چرخد. با این حال، مدار 267 روزه آن، کپلر 62f را کاملاً در محدوده قابل سکونت قرار می‌دهد. در حالی که کپلر 62 به دور ستاره کوتوله قرمز خود نزدیکتر از زمین به خورشید می‌چرخد، ستاره نور بسیار کمتری تولید می‌کند.

کپلر 62f در فاصله 1200 سال نوری از ما قرار دارد و به دلیل اندازه بزرگش، در محدوده سیارات سنگی بالقوه‌ای قرار دارد که ممکن است اقیانوسها را در خود جای دهند.

 

  1. Kepler-186f

سیاره‌ای به اندازه کپلر 186f احتمالا سنگی است. (اعتبار تصویر: NASA Ames/JPL Caltech/T. Pyle)

 

این سیاره حداکثر 10 درصد از زمین بزرگتر است و همچنین به نظر می‌رسد که در لبه بیرونی منطقه قابل سکونت ستاره خود زندگی می‌کند. کپلر 186f  تنها یک سوم انرژی را از ستاره خود دریافت می کند که زمین از خورشید دریافت می‌کند.

 

ستاره والد Kepler 186f یک کوتوله قرمز است، بنابراین دنیای بیگانه و ناشناخته یک دوقلوی واقعی زمین نیست. این سیاره حدود 500 سال نوری از زمین فاصله دارد.

 

  1. Kepler-442b

به گفته ناسا، این سیاره فراخورشیدی 33 درصد بزرگتر از زمین است و هر 112 روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد. کشف کپلر 442، واقع در فاصله 1194 سال نوری از زمین، در سال 2015 اعلام شد.

 

یک مطالعه که در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی در سال 2021 منتشر شد، نشان داد که این سیاره فراخورشیدی ممکن است نور کافی برای حفظ یک بیوسفر بزرگ را دریافت کند. محققان احتمال توانایی سیارات مختلف برای انجام فتوسنتز را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که کپلر 442b تابش کافی از ستاره خود دریافت می‌کند.

 

  1. Kepler-452b

برداشت هنری که کپلر 452b را با زمین مقایسه می‌کند. (اعتبار تصویر: NASA/Ames/JPL Caltech/T. Pyle)

 

به گفته ناسا، این جهان که کشف آن در سال 2015 اعلام شد، اولین سیاره‌ای به اندازه زمین است که به دور ستاره‌ای به اندازه خورشید می‌چرخد. کپلر 452b  ،60  درصد بزرگتر از زمین و ستاره مادر آن (کپلر 452) 10 درصد بزرگتر از خورشید است. کپلر 452 بسیار شبیه خورشید ما است و سیاره فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت در مدار بدور ستاره است.

به گفته کاشفان آن، کپلر 452b با وسعت 1.6 برابر زمین، ‘بیشتر از حتی شانس’ امکان صخره‌ای بودن دارد. Kepler 452b در فاصله 1400 سال نوری زمین قرار دارد. کپلر 452b فقط 20 روز بیشتر از زمین طول می‌کشد تا به دور ستاره خود بچرخد.

 

  1. Kepler-1649c

زمانی که داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا دوباره تحلیل شد، دانشمندان کپلر 1649c  را کشف کردند. این سیاره فراخورشیدی از نظر اندازه شبیه به زمین است و در منطقه قابل سکونت ستارگان خود در حال گردش است.

 

به گفته ناسا در طول جمع‌آوری داده‌های اولیه از تلسکوپ، یک الگوریتم کامپیوتری این جسم نجومی را به اشتباه شناسایی کرد، اما در سال 2020 کشف شد که یک سیاره است.

 

Kepler 1649c در فاصله 300 سال نوری زمین قرار دارد و تنها 1.06 برابر بزرگتر از آن است. دانشمندان هنگام مقایسه نوری که این دو سیاره از ستاره‌های خود دریافت می‌کنند، دریافتند که این سیاره فراخورشیدی 75 درصد نوری را می‌گیرد که زمین از خورشید دریافت می‌کند.

  1. Proxima Centauri b

به گفته اکتشاف سیاره فراخورشیدی ناسا، پروکسیما قنطورس b تنها چهار سال نوری با زمین فاصله دارد و آن را به نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده به زمین تبدیل می کند. این سیاره فراخورشیدی که در سال 2016 کشف شد، جرمی 1.27 برابر جرم زمین دارد.

 

اگرچه این سیاره فراخورشیدی را می توان در منطقه قابل سکونت ستاره خود، پروکسیما قنطورس، یافت، اما متاسفانه در معرض تابش شدید فرابنفش است. این به این دلیل است که بسیار نزدیک به ستاره مادرش قرار دارد و دوره مداری آن فقط 11.2 روز است.( یک سال آن تقریبا 11 روز است )

  1. TRAPPIST-1e

این تصویر سیارات فراخورشیدی TRAPPIST را در نزدیک ترین حالت خود به ستاره نشان می دهد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL Caltech)

سیاراتی که به دور ستاره TRAPPIST 1 می‌چرخد، بزرگ‌ترین سیاراتی هستند که تا کنون در منطقه قابل سکونت یک ستاره کشف شده‌اند. این منظومه سیاره ای از هفت جهان یا ستاره تشکیل شده است.

 

Space.com قبلا گزارش داده بود که آب در اکثر این سیارات احتمالاً در اوایل شکل گیری منظومه تبخیر شده است. با این حال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که برخی از این سیارات می توانند آب بیشتری نسبت به اقیانوس های زمین در خود نگه دارند. تصور می شود یکی از دنیاها به نام TRAPPIST 1e بیشترین احتمال را دارد که از زندگی آنگونه که ما می شناسیم پشتیبانی کند.

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

 

منبع:

The 10 most Earth-like exoplanets

By Elizabeth Howell , Ailsa Harvey

https://www.space.com/30172-six-most-earth-like-alien-planets.html

جهان خویش بینی ورای آن هزاران  چه بسیار جهان اند و جهانت به کاواران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *