آیا زمین می‌تواند از چرخش باز بماند و اگر این کار را می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟

نمایی از چرخش زمین در طول یک روز کامل در سال 2015 که توسط فضاپیمای رصدخانه آب و هوای فضایی (DSCOVR) دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

آیا زمین می‌تواند چرخش خود را متوقف کند و اگر این کار را می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ – پل، 12 ساله، آبردین، اسکاتلند

 

زمین از زمان تولدش، چهار و نیم بیلیون سال پیش، در حال چرخش بوده است.

 

زمین از قلوه‌سنگ‌هایی ساخته شده است که هنگام تشکیل خورشید از فروپاشی ابر عظیمی از ماده باقی مانده است. قلوه‌سنگ‌هایی که به زمین تبدیل شدند، مانند وقتی آب وان حمام را خالی می‌کنید، به دور خورشید می‌چرخیدند.

 

زمین پس از تشکیل شدن به دور خورشید و چرخش خود ادامه داد و برای مدت طولانی به همین شکل خواهد چرخید.

 

زمین به طور پیوسته هر 23 ساعت و 56 دقیقه یک بار می‌چرخد. در طول این مدت، زمین نیز کمی بیشتر در مدار خود به دور خورشید حرکت می‌کند که یک سال طول می‌کشد تا کامل شود. این بدان معنی است که باید کمی بیشتر بچرخد – برای چهار دقیقه – تا زمانی که دوباره به سمت خورشید روبرو شود. این بدان معناست که یک روز روی زمین 24 ساعت طول می‌کشد.

 

حرکت در فضا

دلیل اینکه زمین به چرخش خود ادامه می‌دهد این است که به سختی چیزی نمی‌تواند آن را متوقف کند. اگر یک چرخ فلک را در یک زمین بازی بچرخانید و رها کنید، در نهایت متوقف می‌شود. این به این دلیل است که هنگام چرخش، هوا و سطح زمین بازی به آن فشار می‌آورد و باعث اصطکاک و کاهش سرعت آن می‌شود.

 

زمین در حال چرخش در فضا است که تقریباً خالی است. در فضا، حتی هوایی وجود ندارد که به آن فشار وارد کند و چرخش زمین را کند کند.

 

با این حال، یک چیز وجود دارد که چرخش زمین را کند می‌کند: ماه.

 

حرکت سمت زمین رو به ماه به طور کامل توسط گرانش متعادل نمی‌شود و همچنین سمت زمین که رو به ماه است، متعادل نیست. این عدم تعادل باعث ایجاد جزر و مد اقیانوس می‌شود که باعث برآمدگی اقیانوسها در دو طرف زمین می‌شود.

 

با چرخش زمین، این برآمدگی‌ها مانند یک موج در سطح زمین حرکت می‌کنند و به چرخش زمین فشار می‌آورند. این چرخش زمین را کند می‌کند. این بدان معناست که روز زمین هر 50000 سال یک ثانیه افزایش می‌یابد.

 

تنها چیزی که می‌تواند چرخش زمین را متوقف کند این است که سیاره دیگری با آن برخورد کند. حتی اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد نحوه چرخش زمین را تغییر خواهد داد، نه اینکه آن را به طور کلی متوقف کند.

 

اگر چرخش زمین متوقف می‌شد، شما ناگهان به فضا پرتاب نمی‌شدید. جاذبه همچنان شما را محکم روی زمین نگه می‌داشت.

 

با این حال، تغییرات زیادی وجود خواهد داشت. اگر زمین از چرخش باز می‌ماند اما به گردش خود به دور خورشید ادامه می‌دهد، یک «روز» نیمی از سال و شب نیز همینطور به طول می‌انجامد. می‌تواند در طول روز خیلی بیشتر گرم شود و در طول شب خیلی بیشتر خنک شود. این امر بر آب و هوای زمین تأثیر می‌گذارد.

 

اختلاف دمای زیاد بین روز و شب باعث وزش بادهای شدید می‌شود که هوای گرم را به سمت هوای خنکتر و شبانه زمین می‌برد. باد همچنین از مناطق گرم اطراف استوا به مناطق قطبی سرد می‌وزد. در زمینی که در حال چرخش است، این اتفاق نمی‌افتد، زیرا باد به طرفین منحرف می‌شود.

 

بادهای شرق و غرب و بادها به سمت قطب‌ها به هم می‌رسیدند. آنها احتمالاً می‌توانند گردبادهای عظیم باد به اندازه کل قاره‌ها ایجاد کنند.

 

هسته زمین تا حدی آهن مذاب است. حرکت چرخشی زمین این آهن مذاب را به آهنربا تبدیل می‌کند و به زمین میدان مغناطیسی می‌دهد.

 

این امر از ما در برابر تشعشعات مضر محافظت می‌کند که از ذرات خورشید و پرتوهای کیهانی خارج از منظومه شمسی می‌آیند. در حالی که میدان مغناطیسی مانع از رسیدن تابش به ما می‌شود، به اتمسفر زمین برخورد می‌کند و ما آن را به عنوان شفق قطبی – نورهای شمالی یا جنوبی می‌بینیم.

 

بدون میدان مغناطیسی، این تابش به سطح زمین می‌رسد و مردم را بیمار می‌کند. برخی از پرندگان از میدان مغناطیسی برای یافتن راه خود استفاده می‌کنند، بنابراین بدون چرخش زمین، آنها گم می‌شوند.

 

اگر زمین نمی‌چرخید، آسمان شب همیشه همان صورت فلکی را نشان می‌داد، زیرا شما همیشه در یک جهت به فضا نگاه می‌کردید که با دیدن طلوع و غروب ستارگان در طول شب و دیدن صورتهای فلکی مختلف در زمانهای مختلف سال بسیار متفاوت است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Could the Earth ever stop spinning, and what would happen if it did?

By Jacco van Loon

https://www.space.com/what-if-earth-stopped-spinning

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *