دنباله‌دار جدید C/2021 O3 ممکن است در ماه می 2022 درخشان شود!!

یک دنباله‌دار جدید به نام C/2021 O3 PanSTARRS در بهار سال 2022 از خورشید بازدید می‌کند و در نزدیک‌ترین فاصله به زمین قرار می‌گیرد. ممکن است با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد.

ستاره‌شناسان 15 نوردهی فیلتر نشده، هر کدام 240 ثانیه را روی هم گذاشتند تا این تصویر از دنباله‌دار تازه کشف شده C/2021 O3 (PanSTARRS) را در جولای گذشته به دست آورند. این شی در بالا سمت راست واقع شده است. ببینید چگونه توسط مواد سحابی‌مانند احاطه شده است؟ این همان کمای دنباله‌دار است که معمولاً تنها زمانی ظاهر می‌شود که یک دنباله‌دار به خورشید نزدیک شود. کما برای این جسم دور نشان می‌دهد که این دنباله‌دار بزرگ است و ممکن است درخشان شود! تصویر از E. Guido/ M. Rocchetto, E. Bryssinck/ M. Fulle, G. Milani/ C. Nassef/ G. Savini/ A. Valvasori/ Telescope Live.

 

دنباله‌داری که در ژوئیه گذشته کشف شد در حال نزدیک شدن به درون منظومه شمسی است و ممکن است تا اواخر آوریل و اوایل ماه می 2022 (حداقل) به دید دوچشمی برسد. این دنباله‌دار به نام C/2021 O3 نامگذاری شده است و به نظر می‌رسد دنباله‌دار “جدید”ی در منظومه شمسی داخلی باشد، اولین بازدیدکننده در واقع، شاید میلیونها سال طول کشیده تا از قسمت بیرونی ابر اورت به اینجا رسیده است. مدار آن هذلولی به نظر می‌رسد.

 

اساساً، این بدان معناست که ممکن است آنقدر سرعت فرار داشته باشد، پس از اینکه در آوریل امسال نزدیک خورشید ما رفت تا پیوندهای گرانش خورشید ما را بشکند. مگر اینکه توسط یک جسم بزرگتر (مانند مشتری) منحرف شود، پس از گذشتن از خورشید ما این شانس را دارد که به فضای وسیع‌تر کهکشان راه شیری ما منحرف شود و دیگر هرگز برنگردد. بسیاری از روی زمین به این مسافر نگاه خواهند کرد. نمودارهای زیر را ببینید.

 

مانند برخی از دنباله‌دارها در نزدیکی خورشید، دنباله‌دار C/2021 O3 ممکن است در نزدیکترین ستاره ما متلاشی شود. انتظار می‌رود این دنباله‌دار از فاصله 26.6 میلیون مایلی (42.8 میلیون کیلومتری) خورشید عبور کند. برای مقایسه، میانگین فاصله درونی‌ترین سیاره خورشید ما، عطارد، 36 میلیون مایل (58 میلیون کیلومتر) از خورشید است. بنابراین – با توجه به اینکه دمای سمت آفتابی عطارد به حدود 750 تا 800 درجه فارنهایت (تا حدود 430 درجه سانتیگراد) می‌رسد – می‌توانید ببینید که دنباله‌دار C/2021 O3 (PanSTARRS) واقعاً گرمای خورشید را احساس می‌کند.

 

آیا این دنباله‌دار در ماه می قابل مشاهده است؟

اگر دنباله‌دار C/2021 O3 از گذر خود در آوریل 2022 در نزدیکی ستاره ما جان سالم به در ببرد، ممکن است برای رصدگران آماتور مجهز به دوربین‌های دوچشمی در ماه می قابل مشاهده باشد. در آن زمان، در مقابل صورت فلکی برساووش، نزدیک به افق شمال غربی پس از غروب خورشید خواهد بود. در حال حاضر، بهترین تاریخ برای شناسایی بازدیدکننده آسمانی باید حدود 3 تا 7 می 2022 باشد. نمودارهای زیر را ببینید.

 

مشاهدات این دنباله‌دار در حالی که از اعماق فضا به سمت منظومه شمسی درونی حرکت می‌کند، به اخترشناسان اجازه داده تا مدار آن را با دقت محاسبه کنند. در حال حاضر، می دانیم که حضیض آن (نزدیک ترین نقطه به خورشید) 20 تا 21 آوریل 2022 خواهد بود. اندکی پس از آن – در 8 می 2022، در ساعت 18 UTC – این دنباله‌دار با فاصله 50.9 میلیون مایلی (82میلیون کیلومتر) به زمین نزدیک خواهد شد. این اصلا نزدیک نیست در واقع، این فاصله حدود 200 برابر فاصله ماه است!

مدار دنباله‌دار C/2021 03 (PanSTARRS) نسبت به سیارات درونی منظومه شمسی ما، مدار هذلولی به نظر می‌رسد، یعنی ممکن است دنباله‌دار منظومه شمسی را پس از عبور از نزدیکی خورشید ما ترک کند. تصویر از ناسا / JPL / Wikimedia Commons.

تاریخچه مختصری از دنباله‌دار C/2021 O3

دانشمندان برای اولین بار C/2021 O3 (PanSTARRS) را در 26 ژوئیه 2021 مشاهده کردند. آنها از تلسکوپ 71 اینچی (1.8 متری) Pan-STARRS 1 در هاوایی استفاده کردند. در نهایت، آنها آن را در جهت صورت فلکی اسب بالدار پیدا کردند و زمانی آن را پیدا کردند که هنوز 4.3 واحد نجومی (AU) خورشید (بیش از چهار برابر فاصله زمین) فاصله داشت.

 

بعدها، مرکز سیاره کوچک IAU در کمبریج، ماساچوست آن را به عنوان دنباله‌دار C/2021 O3 (PanSTARRS) در 1 آگوست 2021 تعیین کرد.

 

بنابراین، چرا منجمان آماتور امیدوارند این دنباله‌دار را ببینند؟ به این دلیل است که – اندکی پس از کشف آن، زمانی که هنوز از خورشید بسیار دور بود – تصاویر تأییدی یک کمای فشرده یا جو دنباله‌داری (به تصویر بالا را ببینید) برای این دنباله‌دار نشان می‌داد. معمولاً کمای یک دنباله‌دار تا زمانی که به نزدیکترین موقعیت خود به خورشید نرسد، ظاهر نمی‌شود. در این مورد، وجود کما برای یک جسم دور به اخترشناسان نشان خواهد داد که بزرگ است و ممکن است درخشان شود. نسبتاً درخشان است.

 

آیا با چشم قابل مشاهده خواهد بود؟

دنباله‌دارها غیرقابل پیش‌بینی هستند. و به احتمال زیاد C/2021 O3 (PanSTARRS) با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نخواهد بود. با این حال، ممکن است به یک جسم برای رصد با دوچشمی تبدیل شود و هنوز خیلی زود است که بدانیم از این دنباله‌دار جدید چه انتظاری داریم. یکی از چیزهایی که می دانیم این است که این دنباله‌دار در زمان درخشان شدن به خورشید نزدیک خواهد شد. بنابراین ناظران برای مشاهده افق شمال غربی در اواخر آوریل و اوایل ماه می، اندکی پس از غروب خورشید، به یک منظره بدون مانع از افق شمال غربی نیاز دارند.

 

بنابراین، رصد دنباله‌دار C/2021 O3 (PanSTARRS) در اواخر آوریل امکان‌پذیر خواهد شد و تا اوایل ماه می اندکی بهبود خواهد یافت. حتی اگر بتوانیم این دنباله‌دار را با دوربین دوچشمی ببینیم، ممکن است (شاید به احتمال زیاد) این بازدیدکننده آسمانی در آسمان رصدگران آماتور شاید تنها برای چند روز حضور داشته باشد.

 

به طور کلی، پیش‌بینی اینکه چگونه یک دنباله‌دار ابر اورت «جدید» ممکن است ظاهر شود بسیار دشوار است. محاسبات نشان می‌دهد که ممکن است به قدر 7 یا 6 برسد (اعداد پایینتر درخشان‌تر هستند). با این حال، تخمین‌های دیگر نشان می‌دهد که دنباله‌دار C/2021 O3 (PanSTARRS) ممکن است حتی کم‌نورتر ، در حدود قدر 8 یا 9 به نظر برسد.

 

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر برخی ادعاها مبنی بر آمدن یک دنباله‌دار درخشان را مشاهده کردید، نباید خیلی هیجان زده شوید. کلمه درخشان، در دنیای نجوم، همیشه نسبی است. بیشتر دنباله‌دارها برای رصد به کمک ابزار نوری نیاز دارند.

 

به هر حال، چه دنباله‌دار C/2021 O3 ناامید کننده باشد، چه نه، یک دنباله‌دار دیگر توسط همان رصدخانه در هاوایی کشف شده است که ممکن است در تابستان پیش رو، مناظر خوبی را برای رصدگرانی ارائه دهد که از تلسکوپ‌های کوچک استفاده می‌کنند. دنباله‌دار دیگر C/2017 K2 (PanSTARRS) نام دارد.

 

به تماشای آسمان ادامه بده!

 

نمودارهای آوریل و می 2022

از ایالات متحده، پس از غروب خورشید در 30 آوریل 2022، رو به غرب-شمال غربی. در این تاریخ، دنباله‌دار C/2021 O3 نزدیک به خوشه ستاره‌ای معروف پروین، اما بسیار نزدیک به افق (خط سبز) ظاهر می‌شود. تصویرسازی از Eddie Irizarry using Stellarium

مکان دنباله‌دار C/2021 O3 (PanSTARRS) در 3 می 2022 درست پس از غروب خورشید. رو به شمال غرب. تصویرسازی از Eddie Irizarry using Stellarium

دنباله‌دار C/2021 O3 در 5 می 2022، درست پس از غروب خورشید رو به شمال غربی. با مقایسه این نمودار با نمودار بالا، می‌توانید ببینید که دنباله‌دار سریع C/2021 O3 (PanSTARRS) هر روز در حال تغییر موقعیت در آسمان است. تصویرسازی از Eddie Irizarry using Stellarium

مکان دنباله‌دار C/2021 O3 (PanSTARRS) در 7 می 2022. رو به شمال غربی درست بعد از غروب آفتاب. تصویرسازی از Eddie Irizarry using Stellarium

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

New comet C/2021 O3 might brighten in May 2022

Posted by Eddie Irizarry and Deborah Byrd January 20, 2022

New comet C/2021 O3 might brighten in May 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *