کاوشگر چینی اولین بار آب را در محل روی ماه کشف کرد!!

 

هنگامی که کاوشگر چانگ ای ـ5 چین در دسامبر 2020 از ماه بازدید کرد، فقط نمونه‌ای از مواد ماه را برای بازگشت به زمین جمع‌آوری نکرد. این کاوشگر در حین مأموریت، مشاهداتی از صخره‌های ماه اطراف را انجام داد – داده‌هایی که برای زمینه‌سازی نمونه در مطالعات آینده حیاتی است.

 

آن مشاهدات تبدیل به یک گنج شده است. در تصاویر طیف‌سنجی از سنگ قمری، اکنون دانشمندان شواهدی از وجود آب در ماه پیدا کرده‌اند.

 

با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام‌شده با استفاده از طیف‌سنج کانی‌شناسی قمری چانگ‌ای ـ5، آب را می‌توان به وفور تا 120 قسمت در میلیون در اقیانوس شمالی پروسللاروم یافت جایی که فضاپیما فرود آمد.

 

اگرچه قبلاً شواهدی از وجود آب در ماه دیده‌ایم، اما این یا از فضاپیماهای در حال گردش یا در حال عبور بوده است، یا نمونه‌هایی که به زمین بازگردانده شده‌اند. این شواهد جدید اولین شواهدی است که از اندازه‌گیری‌های درجا در محل به دست آمده است.

 

این پیشرفت از یافته‌های قبلی حمایت می‌کند مبنی بر اینکه آب می‌تواند در ماه نسبتاً فراوان باشد و با مواد معدنی موجود در سنگ قمری، لایه بالایی غبار و قلوه سنگ روی سطح ماه پیوند خورده است.

 

طبق استانداردهای زمین، فراوانی فوق‌العاده خشک است و استخراج آب کار آسانی نیست، بنابراین این بدان معنا نیست که ماموریت‌های ماه آینده منبع آبی در دسترس خواهند داشت.

 

اما جالب است که اندازه‌گیری‌های چانگ ای ـ از یک تخته سنگ در مجاورت آن، محتوای آب بالاتری را نشان داد (حدود 180 قسمت در میلیون).

نمای فرودگر چانگ ای ـ5 از محیط ماه.

 

این تخته سنگ سبک و متخللی است (با حفره‌های فراوان)، که به‌شدت منشا آتشفشانی زیرزمینی را نشان می‌دهد. به نوبه خود، این امر نشان می‌دهد که ممکن است یک منبع آب اضافی در داخل ماه وجود داشته باشد.

 

هونگلی لین زمین‌شناس از موسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین توضیح می‌دهد: “تحلیل‌های سنجش از دور ترکیبی و مداری نشان می‌دهد که سنگ ممکن است از یک واحد بازالتی قدیمی کاوش شده و به محل فرود چانگ ای ـ5 پرتاب شود.”

 

بنابراین، محتوای آب کمتر خاک، در مقایسه با محتوای آب بیشتر قطعه سنگ، ممکن است بیانگر گاززدایی مخزن گوشته در زیر محل فرود چانگ ای ـ5 باشد.

 

این تفسیر با تاریخچه آتشفشانی گسترده اقیانوسی پروسللاروم مطابقت دارد. این تاریخچه با تجزیه و تحلیل نمونه Chang’E-5 که به زمین بازگردانده شد، تقویت شد، که نشان داد منطقه از نظر آتشفشانی بسیار طولانی‌تر از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم فعال است.

 

به نوبه خود، این نشان می‌دهد که ذخایر آتشفشانی خاصی ممکن است برای حمایت از حیات انسان برای پایگاه‌های طولانی‌مدت قمری در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر، جایی که ذخایر یخی کمتر احتمال دارد، ضروری باشند.

 

به گفته محققان، مطالعات آتی در مورد محتوای آب سنگ برای تعیین این امر مورد نیاز است که آیا این سنگ از آب داخل ماه تشکیل شده است. آنها همچنین امیدوارند که یافته‌های آنها با مطالعات آتی نمونه بازگشتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آب موجود در سنگ قمری مورد مطالعه متقابل قرار گیرد.

 

آنها در مقاله خود می‌نویسند: “معلوم است که آیا آب کشف شده ما هیدروکسیل یا آب مولکولی است.”

 

“تجزیه و تحلیل آب و سایر محتویات فرار و همچنین گونه‌زایی هیدروکسیل و آب مولکولی قطعات سنگهای متخلل در نمونه‌های برگشتی در مطالعات آتی ضروری است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Chinese Lunar Lander Makes The First Ever On-Site Detection of Water on The Moon

MICHELLE STARR

11 JANUARY 2022

https://www.sciencealert.com/chang-e-5-has-made-the-first-on-site-detection-of-water-on-the-moon

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *