آخرین مانع بزرگ: “چشم طلایی” تلسکوپ فضایی باز شد!!

 

 

بیل اوچس، مدیر پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، پیشرفت دومین بال آینه‌ای اولیه رصدخانه را هنگام چرخش به موقعیت خود، شنبه، 8 ژانویه 2022، از مرکز عملیات ماموریتی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور نظارت می‌کند. آخرین بخش آینه 21 فوتی (6.5 متری) به دستور کنترل پرواز در جای خود چرخید و تلسکوپ فضایی جیمز وب را تکمیل کرد (خطرناک‌ترین بخش ماموریت). اعتبار: بیل اینگالز/ناسا از AP

 

تلسکوپ فضایی جدید ناسا روز شنبه آینه‌ی گل‌شکل و عظیم خود را با روکش طلا باز کرد که آخرین گام در گشایش چشمگیر رصدخانه است.

 

آخرین بخش از آینه 21 فوتی (6.5 متری) به دستور کنترلرهای پرواز در جای خود چرخید و باز شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب را تکمیل کرد.

 

توماس زوربوچن، رئیس مأموریت‌های علمی ناسا گفت: “من در مورد آن احساسی شدم. چه نقطه عطف شگفت‌انگیزی. ما اکنون آن الگوی زیبا را در آسمان می‌بینیم.”

 

وب 10 بیلیون دلاری قدرتمندتر از تلسکوپ فضایی هابل، کیهان را برای جریان نور از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی اسکن می‌کند که 13.7 بیلیون سال پیش تشکیل شده‌اند. برای انجام این کار، ناسا مجبور شد وب را با بزرگ‌ترین و حساس‌ترین آینه‌ای که تا به حال به فضا پرتاب شده است – به قول دانشمندان «چشم طلایی» آن تجهیز کند.

 

وب به قدری بزرگ است که باید به سبک اوریگامی تا می‌شد تا در موشکی جا شود که دو هفته پیش از آمریکای جنوبی به پرواز درآمد. مخاطره‌آمیزترین عملیات در اوایل هفته رخ داد، زمانی که آفتابگیر به اندازه زمین تنیس باز شد و سایه زیر صفر برای آینه و آشکارسازهای مادون قرمز ایجاد کرد.

 

کنترل‌کننده‌های پرواز در بالتیمور روز جمعه شروع به باز کردن آینه اولیه کردند و سمت چپ آن را مانند یک میز برگی شکل باز کردند. حال و هوای روز شنبه حتی شادتر بود، با موزیک مهیج اتاق کنترل را پر کرد که سمت راست در جای خود قرار گرفت. پس از تشویق، کنترل کننده‌ها بلافاصله به کار خود بازگشتند. در نهایت عملیات 2 ساعت و نیم بعد کامل شد.

جان دورنینگ، مدیر راه‌اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، در سمت چپ، و تیم‌های مهندسی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور به عنوان دومین بال آینه‌ای اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، قبل از شروع فرآیند بستن بال آینه در جای خود، جشن گرفتند. شنبه، 8 ژانویه 2022 آخرین بخش از آینه 21 فوتی (6.5 متری) به دستور کنترلرهای پرواز در جای خود چرخید و باز شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب را تکمیل کرد (خطرناکترین بخش ماموریت. اعتبار: بیل اینگالز/ناسا از  AP)

 

زوربوچن با تبریک به این تیم گفت: «ما یک تلسکوپ مستقر در مدار داریم، تلسکوپ باشکوهی که جهان هرگز آن را ندیده است. “بنابراین تاریخ سازی چه حسی دارد؟ شما این کار را انجام دادید.”

 

همتای او در آژانس فضایی اروپا، ستاره‌شناس آنتونلا نوتا، خاطرنشان کرد که پس از سال‌ها آماده‌سازی، تیم همه چیز را “به طرز شگفت‌انگیزی آسان” جلوه داد.

 

او گفت: “این لحظه‌ای است که ما مدتها منتظرش بودیم.”

 

آینه اصلی وب از بریلیوم، فلزی سبک وزن و در عین حال محکم و مقاوم در برابر سرما ساخته شده است. هر یک از 18 بخش آن با یک لایه بسیار نازک از طلا پوشانده شده است که به شدت نور مادون قرمز را منعکس می‌کند. بخش‌های شش ضلعی باید در هفته‌های آینده تنظیم شوند تا بتوانند روی ستارگان، کهکشان‌ها و جهان‌های بیگانه متمرکز شوند که ممکن است نشانه‌های جوی حیات را در خود جای دهند.

تیمهای مهندسی در مرکز عملیات ماموریتی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، با چرخش دومین بال آینه‌ای اولیه رصدخانه در موقعیت خود، شنبه، 8 ژانویه 2022، پیشرفت را زیر نظر دارند. آخرین بخش از 21 فوت (6.5) – متر) آینه به دستور کنترل کننده پرواز در جای خود چرخید و تلسکوپ فضایی جیمز وب را تکمیل کرد  (خطرناکترین بخش ماموریت). اعتبار: بیل اینگالز/ناسا از AP

 

وب باید تا دو هفته دیگر در فاصله 1 میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتری) به مقصد خود برسد. از زمان پرتاب در روز کریسمس تاکنون بیش از 667000 مایل (1 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، مشاهدات علمی تابستان امسال آغاز خواهد شد. اخترشناسان امیدوارند تا 100 میلیون سال پس از شکل‌گیری بیگ بنگ نگاهی بیندازند (نزدیک‌تر از چیزی که هابل به آن دست یافته است).

تیم‌های مهندسی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور جشن می‌گیرند، زیرا دومین بال آینه‌ای اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا باز می‌شود، قبل از شروع فرآیند بستن بال آینه در جای خود، شنبه، 8 ژانویه 2022. آخرین بخش از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا. آینه 21 فوتی (6.5 متری) به دستور کنترل کننده پرواز در جای خود چرخید و تلسکوپ فضایی جیمز وب را تکمیل کرد (خطرناکترین بخش ماموریت. اعتبار: بیل اینگالز/ناسا از AP)

 

مدیر پروژه بیل اوچس تاکید کرد که تیم علیرغم موفقیت‌های بی‌سابقه دو هفته گذشته، احتیاط خود را از دست نمی‌دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Space telescope’s ‘golden eye’ opens, last major hurdle

by Marcia Dunn JANUARY 8, 2022

https://phys.org/news/2022-01-space-telescope-golden-eye-major.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *