برترین داستان‌های فضایی هفته!

طوفان خورشیدی قبل از کریسمس فوران می‌کند، دنباله‌دار لئونارد می‌‌تازد و سفر بابانوئل در یک شبیه‌سازی جهانی ردیابی می‌شود. این ها برخی از برترین داستان های این هفته هستند.

 

1ـ  تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب شد

(اعتبار تصویر: ناسا)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز کریسمس (25 دسامبر) از سایت پرتاب آژانس فضایی اروپا در  گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. جانشین تلسکوپ فضایی هابل با موشک آریان 5 Arianespace به سمت مکانی با گرانش پایدار در فضا پرتاب شد که در آن جهان را به گونه‌ای که قبلاً دیده نشده بود رصد خواهد کرد.

 

2ـ شبیه‌سازی NORAD بابانوئل را تعقیب می‌کند

NORAD بابانوئل را در ماموریت تحویل سالانه هدیه کریسمس دنبال می‌کند.

(اعتبار تصویر: NORAD)

 

خانواده ها توانستند سفر جهانی هدیه دادن بابانوئل را با شبیه‌سازی ارائه شده توسط فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) ردیابی کنند. سفر بابانوئل در این برنامه روز جمعه (24 دسامبر) در ساعت 4 صبح به وقت شرقی (0900 GMT) آغاز شد. از خط بین‌المللی در اقیانوس آرام از استرالیا، آسیا، اروپا و سپس به قاره آمریکا به سمت غرب منتهی می‌شد.

 

3ـ  طوفان خورشیدی در آستانه کریسمس فوران می کند

یک شراره خورشیدی قدرتمند در روز دوشنبه (20 دسامبر) فوران کرد.

(اعتبار تصویر: NASA/SDO)

روز دوشنبه (20 دسامبر)، یک جهش تاجی (CME) از خورشید فوران کرد. طوفان‌های خورشیدی مانند این می‌توانند ماهواره‌ها را مختل کنند، اما همچنین می‌توانند شفق‌های زیبایی را در نزدیکی قطب شمال و جنوب زمین ایجاد کنند. CME از یک شراره خورشیدی قدرتمند کلاس M1.9 سرچشمه گرفت که از یک لکه خورشیدی فوران کرد.

 

4ـ فوران دنباله‌دار لئونارد

ماهواره STEREO-A ناسا این منظره از دنباله دار لئونارد را در 14 دسامبر 2021 ثبت کرد.

(اعتبار تصویر: NASA GSFC)

ماهواره STEREO-A ناسا منظره زیبایی از دنباله‌دار لئونارد را در حالی به تصویر کشید که اولین و شاید آخرین نزدیک شدن خود به منظومه شمسی داخلی را انجام می‌دهد. اگر این دنباله‌دار از رویکرد خورشیدی آینده خود جان سالم به در ببرد، تا 80000 سال دیگر در آسمان زمین ظاهر نخواهد شد. این ماهواره توانست یکی از فوران‌های دنباله‌دار را به تصویر بکشد، زمانی که یک دنباله‌دار موادی مانند گاز و یخ را پرتاب می‌کند.

 

5ـ محموله کریسمس به ایستگاه فضایی بین‌المللی ‌رسید!!

یک کشتی باری اسپیس ایکس دراگون در حال نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای تحویل تدارکات همراه با هدایای کریسمس و غذا برای فضانوردان به عنوان بخشی از ماموریت باری CRS-24 ناسا در 22 دسامبر 2021 دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: تلویزیون ناسا)

 

تحویل تجهیزات علمی و خوراکی‌های کریسمس به تازگی به دست فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده است. روز چهارشنبه (22 دسامبر)، یک کپسول اسپیس‌ایکس دراگون پس از حدود یک روز سفر، در آزمایشگاه مداری قرار گرفت. 6500 پوند (2949 کیلوگرم) محموله روز سه شنبه (21 دسامبر) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بر فراز یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرتاب شد.

 

6ـ مریخ و زمین توسط سنگهایی به اندازه ماه تشکیل شده‌اند!!

تصویر هنری از برخورد یک سیارک به زمین. (اعتبار تصویر: ناسا/دان دیویس)

 

براساس یک مطالعه جدید، مریخ و زمین احتمالاً محصول برخورد سنگهای ماه به یکدیگر هستند. تیمی از محققان مواد سنگهای زمین و 17 شهاب سنگ را که از مریخ سرچشمه می‌گیرند، تجزیه و تحلیل کردند. این تیم دریافت که زمین و صخره‌های مریخ شباهت بیشتری به شهاب سنگ‌های منظومه شمسی درونی دارند و آنها فکر می‌کنند که مشتری ممکن است اکثر مواد دیگری را بلعیده باشد که این دو سیاره را تشکیل می‌دادند.

 

7ـ دانشمندان هشدار می‌دهند که «یخچال روز قیامت» ممکن است ظرف سه سال از بین برود!!

یکی از بزرگترین یخچال‌های طبیعی جهان، یخچال Thwaites نیز بیشترین تأثیر را از تغییرات آب و هوایی دارد. (اعتبار تصویر: ناسا/جیمز یونگل)

 

وسیع ترین یخچال طبیعی روی زمین، یخچال Thwaites در غرب قطب جنوب است. هفته گذشته (13 دسامبر)، محققان هشدار دادند که این جسم یخی به سرعت در حال زوال است و این یخچال یخی ممکن است ظرف چند سال فرو بریزد. فروپاشی Thwaites می‌تواند باعث ایجاد آبشاری از فروپاشی یخبندان در قطب جنوب شود، به همین دلیل است که آن را “یخچال روز قیامت” نامیده‌اند.

 

8ـ  موشک ژاپنی ماهواره ارتباطی بزرگی را پرتاب کرد

روز چهارشنبه (22 دسامبر)، ژاپن یک ماهواره ارتباطی 12060 پوندی (5470 کیلوگرمی) را برای اینمارست، یک شرکت مستقر در لندن، پرتاب کرد. ماهواره Inmarsat-6 F1 از مرکز فضایی Tanegashima ژاپن بر فراز موشک H-2A صنایع سنگین میتسوبیشی پرتاب شد. این پرتاب در ابتدا برای سه شنبه (21 دسامبر) هدف قرار گرفته بود، اما نگرانی در مورد احتمال بد آب و هوا باعث تاخیر یک روزه شد.

 

9ـ کارخانه راکت‌سازی اسپیس ایکس 132 مورد ابتلا به کووید-19 را گزارش کرده است!!

اسپیس ایکس حدود 10 درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند تا منابع خود را بر روی پرتابگر جدید و پروژه‌های ماهواره‌ای متمرکز کند.

(اعتبار تصویر: SpaceX)

 

اداره بهداشت عمومی شهرستان لس آنجلس گزارشی را روز دوشنبه (20 دسامبر) منتشر کرد که در آن اظهار داشت که اسپیس ایکس 132 آزمایش مثبت اخیر COVID-19 را در کارخانه موشک‌سازی خود در هاثورن، کالیفرنیا گزارش کرده است. این بیش از یک چهارم کل تعداد آزمایش‌های اخیر مثبت کووید در محل کار در این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

 

10ـ انقلاب زمستانی به نیمکره شمالی می‌رسد

نشانه‌های انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز را به نیمکره شمالی به ارمغان می‌آورد که همچنین نویدبخش آغاز بازگشت آهسته نور روز و گرمای بیشتر است.

(اعتبار تصویر: ناسا)

 

روز سه‌شنبه (21 دسامبر)، در نیمکره شمالی انقلاب زمستانی آغاز شد. انقلاب نهایی سال 2021 روزی بود که نیمکره شمالی کمترین میزان نور خورشید را در تمام سال دریافت کرد. زمانی است که قطب جنوب بیشتر به سمت خورشید متمایل است و بنابراین این روز انقلاب تابستانی برای نیمکره جنوبی نیز بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia published about 24 hours ago

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *